عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
حجت الاسلام پناهیان شب گذشته در مراسم غدیریه مسجد روحانی :
ما باید مودّت باشیم. محبت با مودّت فرق می کند. مودت، محبت پر هیاهو و پر سر و صدا و همراه با عمل است. یکی از جاهایی که سینه چاکان ولایت باید موّدت خود را بکار گیرند و محک بزنند، همین مراسم مذهبی است
شب دوم مراسم دهه غدیریه مسجد روحانی برگزار شد.
به گزارش عقیق ، در ابتدای این مراسم سعید حاجیان ، قاری برجسته کشور،  به قرائت آیات قرآن پرداخت.

سپس حجت الاسلام پناهیان در آغاز سخنرانی خود با اشاره به اینکه حضور در برخی مجالس معارف واجب است گفت: حضور در برخی مجالس ذکر اهل بیت و معارف، حکم واجب را پیدا می کند همانطور که استماع خطبه نماز جمعه واجب است.
وی افزود : گفتگو درباره غدیر نیز یکی از مجالسی است مورد سفارش ویژه پیامبر اسلام است. پیامبر اکرم در خطبه غدیر تاکید فرموده هر کس این مطلب را شنید باید انتقال دهد! بنابراین گفتگو درباره غدیر به نوعی واجب است.  مساجد ما همینطور که یک دهه برای اباعبدالله(ع) عزاداری و مراسم می گیرند، یک دهه نیز برای غدیر مراسم خاص خود را بگیرند که این غدیر، خیلی مطلب مهمی است.

به گزارش عقیق ، حجت الاسلام پناهیان در ادامه سوالی را مطرح کرد و گفت : سوالی می خواهم مطرح کنم که خودم جوابش را نمی دانم!! به این نحو که جمعیتی که در غدیر همراه پیامبر بودند بسیار جمعیت زیادی بودند و برای بیعت نمودن با علی(ع) چندین روز وقت می خواست. اما پیامبر فرمودند اشکالی ندارد! اینجا می مانیم تا همه بیعت کنند! خب آقا رسول الله، شما اعلام فرمودید همه شنیدند دیگر. دست دادن و بیعت می خواهد چکار؟؟ از طرفی درباره پیامبر داریم «ما ینطق عن الهوی إن هو الا وحی یوحی» یعنی هر کاری که ایشان انجام بدهد فرمان الهی است!!

حجت الاسلام پناهیان با ذکر صفات شیعیان بیان گفت : یکی از آیه های قرآن است که ویژگی های شیعیان علی (ع) را بیان می کند. «یا ایها الذین آمنوا من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم» در هنگام نزول این آیه همه از پیامبر(ص) پرسیدند که این قوم مذکور در آیه، کدام قوم است؟ حضرت دست به کتف سلمان فارسی زدند و گفتند آن قوم اهل ایران هستند!  خب! ویژگی های این قوم چیست؟ در ادامه آیه می فرماید: «یحبهم و یحبونه اذلة علی المومنین اعزة علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومة لائم ذلک فضل الله یوتیه من یشاء»

استاد پناهیان ادامه داد : آیه بعدی می فرماید:«انما ولیکم الله و رسوله و الذی آمنوا ....» این آیه سرپرست آن مؤمنینِ آیه قبلی را مشخص می کند. و این آیه مصداقش فقط علی(ع) است»

وی ضمن بیان اینکه محبت علی(ع) امر دشواری است به داستانی از پیامبر اشاره کرد : پیامبر(ص) می فرماید: خداوند به من امر کرد که «بلغ ما انزل الیک». من به جبرئيل گفتم خداوند مرا معاف بدارد از این امر، یعنی از ابلاغ ولایت علی. چرا که می دانم متقین در میان شما امت کم هستند و منافقین زیاد! و نیز ازخوف سرزنشِ سرزنش کنندگان بر خود بیم داشتم! در واقع پیامبر(ص) می فرماید: من بخاطر علی(ع) و محبت علی پیش شما غریب شدم و نیش و کنایه شنیدم!!!

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه در راه محبت علی می بایست بسیار محکم بود و این داستان را متذکر شد: کسی را عقرب نیش زد. آوردند خدمت علی(ع) و عرض کردند «آقا! این شخص دارد می میرد!» آقا فرمودند: نمی میرد! اما درد می کشد. خب! آقاامیرالمومنین بعد از ۲ ماه رفتند عیادت آن شخص دیدند هنوز درد دارد. امیرالمومنین (ع) به او فرمودند: چند روز دیگر کامل خوب می شوی. اما می دانی برای چه دچار همچنین بلایی شدی؟ آن شخص گفت نه.

علی(ع) فرمودند: یادت هست در جلسه ای بودی و چند نفر داشتند سلمان را به خاطر محبت ما اهل بیت(ع) مسخره می کردند؟ اما تو هیچ دفاعی از دوست ما نکردی! این نیش عقرب جزای این است که دوست ما را در راه ولایت کمک نکردی! خیلی باید حواسمان جمع باشد!

حجت الاسلام پناهیان ضمن بیان اینکه محبت با مودّت فرق دارد چنین متذکر شد: ما باید مودّت باشیم. محبت با مودّت فرق می کند. مودت، محبت پر هیاهو و پر سر و صدا و همراه با عمل است. یکی از جاهایی که سینه چاکان ولایت باید موّدت خود را بکار گیرند و محک بزنند، همین دسته های عزاداری و سینه زنی برای اباعبدالله(ع) است.
 
 
پس از پایان سخنرانی حجت الاسلام پناهیان ، حاج غلامرضا سازگار ذاکر و شاعر اهل بیت(ع) به خواندن ابیاتی درباره این دهه پرداخت که در ادامه می آید:
 

 
 
سلام خلق و خداوندگار حی قدیر
به سرزمین غدیر و به روز عید غدیر

غدیر، عید همه عیدهای خلق و خدا
غدیر، روز علی، روز گفتن تکبیر

غدیر عید خدا، عید جن و انس و ملک
غدیر عید نبوت، غدیر امر خطیر

غدیر روز بزرگی که با بیان نبی
تمام دین خداوندگار شد تفسیر

غدیر دست وسیع تمام رحمت‌ها
غدیر مرکز نوری که گشت عالمگیر

غدیر روز سرود علی ولی الله
سرود مشترک خلق و ذات حی قدیر

غدیر عید زمان‌ها و نسل‌ها تا حشر
غدیر عید همه خلق از صغیر و کبیر

کمال دین بـه همـه انبیا مبارک باد
خجسته عید علی بر خدا مبارک باد
 
 

کدخبرنگار:۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین