عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

دبیر علمی کنگره «هم سنگ طوفان»:
دبیر علمی کنگره «هم سنگ طوفان» گفت: کنگره سراسری شعر حماسه غزه مظلوم با هدف رصد و گردآوری اشعار حماسی درباره فلسطین و غزه شکل گرفته و صرفاً به عنوان مسابقه یا رویدادی برای اهدای جایزه نیست

گزارش تصویری

عقیق: نشست رسانه‌ای کنگره سراسری شعر حماسه غزه مظلوم با عنوان «هم سنگ طوفان» با حضور هادی ملک‌پور دبیر اجرایی این کنگره، قاسم صرافان دبیر علمی این کنگره و علی داودی نماینده حوزه هنری، در سالن سلمان هراتی برگزار شد.

در این نشست داودی با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها به نقش رسانه‌ای و آگاهی بخشی این بانوی اسلام نسبت به واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: وقتی انسان در پی گفت‌وگوی روزمره حس می‌کند نمی‌تواند پاسخگوی نیازش باشد، به شعر رو می‌آورد. شعر زبان همدلی انسان‌ها در جهان است. شعر امکان را فراهم می‌کند که اگر نتوانستیم پیامی را منتقل کنیم به زبان شعر مفهوم مورد نظر را به دیگران انتقال دهیم.

وی در ادامه به نسبت قوم عرب با شعر اشاره کرد و افزود: در مسئله فلسطین می‌بینیم که شعر همیشه در خط مقدم بوده و از جمله کسانی که نسبت به مسائل اجتماعی موضوعاتی را در محافل کوچک و بزرگ مطرح کرده، شاعران بوده‌اند.

نماینده حوزه هنری در این نشست اظهار کرد: شاعران از بزرگ‌ترین مدافعان هویت فلسطین هستند که در خط مقدم حضور داشته و شهید شده‌اند. همچنین در ایران به واسطه روابط و تاریخ می‌بینیم که بعد از انقلاب بخشی از گفتمان انقلاب اسلامی فلسطین است و آزادی قدس از شعارهای کلیدی ما است، همچنین ما شعرهای فراوانی درباره قدس و فلسطین داریم.

وی با یادآوری اینکه غزه در شعر ایران و عرب محوریت پیدا کرده گفت: ما افتخار می‌کنیم که واکنش شاعران بیشتر از هر گروه هنری بوده چرا که این امر برگ زرینی بر افتخارات شعر انقلاب افزوده است.

رصد و گردآوری اشعار حماسی

داودی در ادامه این نشست به انبوه شعرها درباره فلسطین و غزه پرداخت و اعلام کرد: کنگره سراسری شعر حماسه غزه مظلوم با هدف رصد و گردآوری اشعار حماسی درباره فلسطین و غزه شکل گرفته و صرفاً به عنوان مسابقه یا رویدادی برای اهدای جایزه نیست؛ بلکه این کنگره مجالی برای فراخواندن کسانی است که در این زمینه کار کرده‌اند تا اشعارشان برای ثبت در تاریخ و مباحث تحلیلی گردآوری شود.

هدف از برگزاری کنگره شعر حماسه غزه

هادی ملک‌پور دبیر اجرایی این کنگره، در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای بیان کرد: مجموعه حلقه شعر ولایی فرات باتوجه به دغدغه این ایام که جنگ غزه، جنایت رژیم صهیونیستی، طوفان الاقصی و مقاومت فلسطین است، شکل گرفته تا فراخوانی منتشر کنیم و اشعار با رویکرد حماسی جمع‌آوری شود.کسانی که تاکنون سروده‌ای با موضوع فلسطین و غزه نداشته‌اند در این باره نقش‌آفرینی کنند و آثار شاعران منتهی به چاپ مجموعه‌ای ماندگار شود.

وی ادامه داد: ما در این رویداد از مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری درخواست همکاری کردیم تا کاری باکیفیت انجام شود؛ اگرچه در این کنگره شعر مراکز دیگر چون مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب، مؤسسه فرهنگی ـ هنری عقیق، مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام، معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران هم همکاری دارند.

دبیر اجرایی کنگره شعر حماسه غزه مظلوم تأکید کرد: در این کنگره بحث مقاومت و نگاه حماسی مطرح است و موضوع فراخوان خاص رویکرد حماسی این اتفاق است.

۱۰ آذر پایان مهلت ارسال آثار

وی ادامه داد: تاکنون ۳۵۰ تا ۴۰۰ اثر به دبیرخانه کنگره شعر حماسه غزه مظلوم ارسال شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۰ آذرماه که پایان مهلت ارسال آثار است، بیش از ۵۰۰ اثر ادبی جمع‌آوری شود. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم اختتامیه این کنگره با توجه به فرآیند داوری که تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ به طول می‌انجامد، اوایل دی‌ماه در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شود.

ملک پور با اشاره به تقدیر و اعطای هدایایی به آثار برگزیده یادآور شد: در این کنگره از شاعران کشور دعوت شده تا آثار خود را با موضوع حماسه «طوفان‌ الاقصی»؛ ایستادگی و اقتدار ملت فلسطین در برابر تهاجم صهیونیست‌ها، تا ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲به نشانی دبیرخانه https://toofanpoetghaza.blogix.ir یا toofanpoet.ghaza@gmail.com یا از طریق پیام‌رسان ایتا به شماره  ۰۹۲۱۶۳۸۰۲۴۶ ارسال کنند.

وی همچنین در پایان سخنانش گفت: آثار رسیده به دبیرخانه این کنگره شامل همه قالب‌ها، ولی بیشتر شعرهای کلاسیک بوده است. در میان اشعار ارسال شده از سوی شاعران، آثار نیمایی و سپید هم وجود دارد که توسط داوران خاص این قالب‌ها داوری و ارزیابی خواهد شد.

قاسم صرافان دبیر علمی این کنگره نیز اظهار کرد: پایه و اساس برگزاری این کنگره، انجمن ادبی فرات است که برای شعر اهل بیت علیهم السلام، شعر آیینی و شعر منتسب به هیأت تأسیس شده و روی مجموعه شعری برای اهل بیت علیهم السلام کار می‌کند. برگزاری این کنگره به عنوان حرکت ارزشمند دوستان در مجموعه فرات نشان داد که افراد چه بیشنش بزرگی در این زمینه دارند.

وی با اشاره به آیات قرآن درباره شعرای مورد تأیید خداوند بیان کرد: تکه کلام ظلم‌ستیزی اسلام  و شیعه از انتهای آیه شعراء اقتباس شده  و شعر نماینده‌ای برای کل هنرهاست.

صرافان شعر را جوهر هنرها دانست و افزود: پرداختن به شعر با زبان هنرمند اتفاق می‌افتد و در کنگره شعر غزه مظلوم بستری فراهم شده تا حول یک اتفاق متمرکز آثار جمع‌آوری، داروی و رسانه‌ای‌ شود، سپس در مجموعه‌ای به چاپ رسد. این سهمی است یک شاعر به عنوان بخشی از جامعه فرهیخته در قبال جهان پیرامون برعهده دارد.

تلاش اسرائیل

وی همچنین با خواندن یک غزل اظهار کرد: با این حجم از روشنی ظلم رژیم صهیونیستی نسبت به مردم فلسطین و غزه برخی از افراد هنوز در حال تماشاکردن هستند؛ در حالیکه نسبت به برخی اتفاقات کوچک واکنش نشان می‌دهند. بنابراین واکنش‌ها بجای حقیقت‌جویانه بودن در پی نظر خود بودن است.

صرافان در بخش پرسش و پاسخ رسانه‌ای درباره پرداخت کنگره شعر «طوفان الاقصی» به شعر حماسی گفت: فلسطین دردمند، فلسطین سوگوار، فلسطین زخم‌خورده که تصاویرش آوارگی و اشک بچه‌ها و کمبودهاست؛ این فلسطین آشنای ما است و اتفاقی که با طوفان الاقصی شکل گرفت این تصویر را زدود و این نگاه را ایجاد کرد که این شرایط می‌تواند شکسته شود. آنچه اسرائیل برایش تلاش می‌کند برگرداندن تصویر قبلی است تا کسی فکر نکند این دیوار بتونی می‌تواند فروریزد. او می‌خواهد فلسطین را سرزمینی نشان دهد که حتی بیمارستانش هم امن نیست. بر همین اساس هم ما در کنگره شعر «طوفان الاقصی» رویکرد حماسی را انتخاب کردیم تا سرفصل جدیدی برای خلق آثار باشد.

می‌خواهیم ایستادگی و مقاومت را نشان دهیم

ملک‌پور دبیر اجرایی این کنگره درباره زبان تولیدات ادبی ارسال شده به دبیرخانه این رویداد تشریح کرد: در این دوره رسالت اصلی جمع‌آوری آثار به یک زبان است؛ اما ممکن است در گام بعدی این زبان تغییر پیدا کند و شامل دیگر زبان‌ها هم شود. ما در این کنگره می‌خواهیم ایستادگی و مقاومت را نشان دهیم و به بحث مقاومت به زبان هنر بپردازم.

فلسطین شاخصی برای مرز انسانیت و تعهد و شرافت

صرافان در پایان این نشست تصریح کرد: اجماع جهانی پس از سال‌ها حمایت رسانه جهانی از رژیم صهیونیستی با فلسطین است. شاید ۹۹ درصد از آنچه باید پرداخته شود این است که من، با هر مذهب و سلیقه‌ای، با حماس باشم. فلسطین شاخصی برای مرز انسانیت و تعهد و شرافت در حوزه هنر است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین