عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
گزارشی از ششمین قسمت برنامه مردم ماه؛ ویژه برنامه عقیق در شب های پایانی ماه مبارک رمضان
ما نباید سکولار باشیم ولی به نظر این‌که صفر تا صد یک شعر به مسائل روز و سیاست بپردازد به ذوق مخاطب نمی‌نشیند ضمن این‌که بیان برخی زا آموزه‌های عاشورا خودش بیان مسائل روز است.

عقیق: ششمین قسمت از برنامه مردم ماه ویژه‌برنامه عقیق برای ماه مبارک رمضان پخش‌شده و سجاد سالاروند سریع‌ترین دونده معلول ایرانی و حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی از شعرای آیینی مهمان این برنامه بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی عقیق، ششمین قسمت از مجموعه برنامه‌های «مردم ماه» ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان به همت پایگاه اطلاع‌رسانی عقیق و با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی اجرا و از پلتفرم‌های اینستاگرام عقیق، لنز، روبیکا و تلوبیون پخش شد.

اجرای این برنامه را فضه سادات حسینی و سید جواد پرئی به عهده‌دارند؛ همچنین سجاد سالاروند سریع‌ترین دونده معلول ایرانی و حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی از شعرای آیینی مهمان این برنامه بودند.

امیدی که به پاهای معلول جانی دوباره داد / بررسی شعر آئینی تا شرح جزئیات دیدار مقام معظم رهبری با مداحان

 در ابتدای این برنامه سجاد سالاروند که دارای رتبه‌های مهم کشوری و جهانی در رشته‌های مختلف ورزشی است مقابل فضه سادات حسینی نشسته و به سؤالاتش پاسخ داد.

 سالاروند با اشاره به این نکته که اساساً خوبی‌ها و امتیازات معلولیت خود را بیان می‌کند گفت: رویارویی با قطع شدن هر دو پا برای من بسیار سخت و مشکل بود و تنها کسی که توانایی درک سختی آن را دارد خودم هستم.

وی به این پرسش که چگونه امید خود را از دست ندادید پاسخ داد و گفت: من ۳۴ سال از نعمت پا بهره‌مند بوده و از زندگی با آن‌ها لذت بردم و روزی که پاهای خود را از دست دادم بافکر کردن به افرادی که از ابتدا به‌صورت مادرزادی روی پاهای خودم نایستاده بودند و یا جوانانی که به جنگ رفته و قطع عضو و یا قطع نخاع شدند با این مسئله کنار آمده و ناامید نشدم.

 سریع‌ترین دونده معلول ایرانی بابیان این نکته که فکر کردن به قطع شدن هر دو پا و دور شدن از اهداف ذهنی بسیار دشوار است افزود: من همواره به این نکته که باید مسیر رسیدن به اهدافم را ادامه ذهنم فکر می‌کردم و حتی بعد از معلولیت دامنه ورزشی گسترده‌تری پیدا کردم چرا که قبل از آن فقط در رشته کوه‌نوردی فعال بوده و بعد از معلولیت در رشته‌های دیگری مانند دومیدانی سرعت، برج نوردی و غیره فعالیت کردم.

 وی ادامه داد: تغییرات در زندگی ناگهانی است اما مهم است تا فرد از این تهدید استفاده کرده و آن را به فرصت تبدیل کنند؛ برای مثال من همیشه فکر می‌کنم خداوند پاهایم را گرفت تا امروز بایستم و به افراد زیادی امید به زندگی دهم.

 سالاروند در پایان خاطرنشان کرد: انتقاد همیشگی من این است که چرا باید تهیه اعضای مصنوعی بدن برای معلولین جز عمل زیبایی به‌حساب آمده و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نباشد.

تعداد بازدید : 79
فیلم کامل این گفت و گو

 در ادامه فضه سادات حسینی به هدیه راحله امینیان از مهمانان قبلی برنامه مرد ماه اشاره کرد و گفت: انگشتری که خانم امینیان از مقام معظم رهبری دریافت کردند و به برنامه مردم ماه اهدا نمودند صرف آزادسازی زندانیان شده و به فردی که بیشترین هدیه را برای آزادسازی زندانیان بپردازد اهدا خواهد شد.

حسینی سپس به معرفی مردم ماه پرداخت و به کمک ستاد فرماندهی نیروی انتظامی غرب تهران برای برآورده شدن آرزوی کودک ۸ ساله سرطانی برای پوشیدن لباس پلیس اشاره کرد.

وی همچنین سید محمدباقر موسوی حسینی را به دلیل ساخت جاده با هزینه شخصی برای شهرستان خرامه،  یونس غلامی را به دلیل ایجاد اشتغال و خانم درودی را که مدیر مدرسه استثنایی هستند به دلیل احداث کارگاه خیاطی و اختصاص عواید آن برای کمک به بیماران را به‌عنوان مردم ماه معرفی کرد و بعدازآن به پویش طلاب برای آزادسازی زندانیان با پول اهدایی رئیس‌جمهور پرداخت.

بعدازاین بخش برنامه، سید جواد پرئی میزبان حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی بوده و در رابطه با شعر آیینی، ویژگی‌های آن و فضای هیئت به گفتگو پرداختند.

امیدی که به پاهای معلول جانی دوباره داد / بررسی شعر آئینی تا شرح جزئیات دیدار مقام معظم رهبری با مداحان

در ابتدای این گفتگو به موضوع نقدپذیری هیئتی‌ها اشاره‌شده و حجت‌الاسلام محمد زمانی در این رابطه اظهار کرد: اخلاق نقدپذیری در جوامع هیئتی کمرنگ بوده درحالی‌که هیئتی‌ها باید طلایه‌دار آن باشند چراکه نقد اساساً باعث رشد انسان می‌شود.

سپس سید جواد پرئی به ارائه بحثی چالشی پرداخته و پرسید: چند سالی است که می‌شنویم شما به دلیل جایگاهی که دارید آشنایان خود را برای برنامه‌های بیت رهبری انتخاب می‌کنید آیا این مطلب صحت دارد؟

 حجت‌الاسلام محمد زمانی در پاسخ بیان داشت: من جایگاهی ندارم که بتوانم چنین کاری را انجام دهم و ارادتم هم به مقام معظم رهبری و لطف ایشان به من از قبل و در رابطه با شعرهایم بوده است.

 وی در ادامه و پس از پرسش فضه سادات حسینی در رابطه با دلیل کم‌تر برگزار شدن دیدارهای رهبری با شعرای آیینی توضیح داد: دیدار رهبری با شعرا هرسال نیمه ماه رمضان برگزار می‌شود ولی دیدار خاص ایشان با شعرای آیینی یک‌بار سال ۹۰ و بار دیگر در سال ۹۵ برگزار شد که این دیدارها بعد از درخواست من از رهبری در سال ۸۶ بود.

محمد زمانی در رابطه با این درخواست گفت: سال ۸۶ به مقام معظم رهبری توضیح دادم که اکثر نقدهای مطرح‌شده به مداحی‌ها به دلیل توجه کمتر به شعر آیینی است و اگر این مهم اصلاح شود مداحی هیئت نیز اصلاح خواهد شد که رهبری این مسئله را پذیرفتند و بعد از چند سال و با رفع موانع موجود این دیدار برگزار شد.

این شاعر آیینی در توضیح شکل اجرایی این مراسم عنوان داشت: شورایی برای انتخاب شعرهایی که قرار بر خوانده شدن در محضر مقام معظم رهبری داشتند تشکیل‌شده و از میان تعداد زیاد شعرهای ارسالی تعدادی را برای قرائت در محضر رهبری انتخاب شد.

حجت‌الاسلام محمد زمانی در ادامه افزود: رهبری دیداری هم همراه با مداحان دارند که اعضای آن دیدار را شورای ۱۱ نفره متشکل از استادان عرصه مداحی، شاعران و برخی فعالان این عرصه انتخاب می‌کند که در این شورا اشعار تنها ازلحاظ ادبی بررسی‌شده و مضامین آن به عهده خود مداح است.

 وی در ادامه در رابطه با بیانات رهبری مبنی بر اینکه هیئت نباید سکولار باشد توضیح داد: این مهم شامل تمامی اجزاء هیئت شده و شعر را هم دربر می‌گیرد، به گفته مقام معظم رهبری شاعر باید سیاسی بوده و مسائل روز را در شعر خود مطرح کند ولی نکته مهم این است که این مسئله تا کجا پیش رفته و چگونه عمل می‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال در یکی از دیدارهای مداحان با مقام معظم رهبری که بعد از پیروزی مردم فلسطین بود مداحان زیادی در اشعار خود به بیان این مطلب پرداختند؛ من و محمدرضا طاهری محضر رهبری بودیم ایشان نکته‌ای را مطرح کردند و گفتند: پیروزی مردم فلسطین مهم است اما مگر توحید، معرفت الهی و این‌گونه مسائل مسئله کم‌اهمیتی است که در این اشعار بیشتر به مسئله غزه پرداخته‌شده و به این مباحث اشاره نشد.

 این شاعر آیینی شعر را جدای از سیاست ندانسته و افزود: ما نباید سکولار باشیم ولی به نظر این‌که صفر تا صد یک شعر به مسائل روز و سیاست بپردازد به ذوق مخاطب نمی‌نشیند ضمن این‌که بیان برخی زا آموزه‌های عاشورا خودش بیان مسائل روز است.

محمد زمانی در ادامه به این بیان رهبری که هیئت باید هیئت بماند اشاره کرد و گفت: به نظر من این بیان به معنای مخالفت رهبری با اشکال جدید مداحی و ضبط استودیویی آن نیست بلکه به نظر، رهبری با کنار گذاشتن اصالت‌های هیئت مخالف هستند.

وی ادامه داد: زمانی موسیقی وارد ضبط یک مداحی می‌شود و ممکن است هیئتی‌ها با آن مخالفت کنند ولی ضبطی که در استودیو اتفاق می‌افتد تا فقط قابلیت‌های صدا را افزایش دهد بلااشکال است.

تعداد بازدید : 44
فیلم کامل این گفت و گو

این شاعر آیینی در رابطه با برآیند نظرات رهبری در رابطه با روند کیفیت اشعار آیینی توضیح داد: من یک‌بار این موضوع را تلویحاً از مقام معظم رهبری پرسیدم و ایشان فرمودند که در اوایل انقلاب شعری خوانده می‌شد و مانند یک منبر کامل مطلب داشت و در حال حاضر از این شکل محتوایی فاصله گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط شعر آئینی ازلحاظ کمی در بهترین شرایط قرار داشته و تنها ازلحاظ کیفی و معنایی نیاز به حماسه، منطق، منطق و حکت دارد تا به جایگاه رفیعی برسد.

امیدی که به پاهای معلول جانی دوباره داد / بررسی شعر آئینی تا شرح جزئیات دیدار مقام معظم رهبری با مداحان

در بخش پایانی ویژه‌برنامه عقیق در ماه مبارک رمضان محمد جعفری با طرح محله مهربانی در استان البرز فعالیت دارد میهمان فضه سادات حسینی شده و به بیان ویژگی‌های این طرح در محله خودپرداخت.

تعداد بازدید : 48

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین