عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
در این نوشتار به مقایسه تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی پرداختیم و مزایا و محدودیت‌های آن‌ها را در کنار هم بررسی کردیم. درحال‌حاضر تبلیغات آنلاین درمجموع ارزان‌تر و اثربخش‌تر از تبلیغات سنتی هستند، اما این به‌معنی کنارگذاشتن تمامی روش‌های تبلیغ سنتی نیست و این فرم تبلیغ هم در جای مناسب بازده قابل‌توجهی دارد. می‌توان گاه با استفاده‌ی همزمان از این دو نوع تبلیغ به حداکثر بازدهی رسید.

اهمیت تبلیغات برای پیداکردن و گسترش بازار، فروش و درنتیجه سود بیشتر بر هیچ کس پوشیده نیست. هم‌زمان با پیدایش کسب‌وکارهای خصوصی، تبلیغات مختلفی برای افزایش فروش کالاها و خدمات این شرکت‌ها نیز طراحی شدند و اگرچه در طول زمان اشکال و صورت‌های مختلفی به‌خودگرفتند، همچنان جزئی جدانشدنی از فعالیت‌های شرکت‌های کوچک و بزرگ مختلف هستند. پیشرفت تکنولوژی بر شیوه‌ی تبلیغات و بازاریابی هم اثر داشته و در طول زمان و به‌تدریج فرم آن را تغییر داده است. تا چند سال پیش بیشتر تبلیغات کسب‌وکارها به‌صورت تبلیغات محیطی، به‌شکل بیلبوردها و تراکت‌ها، تبلیغات روزنامه‌ای، تبلیغات تلویزیونی و روش‌های مشابه آن‌ها بودند، اما درحال‌حاضر تبلیغات آنلاین و صورت‌های مختلف آن حرف اول را در دنیای تبلیغات و بازاریابی می‌زنند. در این نوشتار به مقایسه تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی خواهیم پرداخت و مزایا و محدودیت‌های هریک را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی

تعریف تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی 
منظور از تبلیغات سنتی تبلیغاتی‌ست که در فضای مجازی و به‌شکل آنلاین انجام نمی‌شوند و بیشتر شامل روش‌های قدیمی‌تر تبلیغ کالاها و خدمات‌اند. تبلیغ در رادیو و تلویزیون، تبلیغ در روزنامه‌ها و مجله‌ها، نصب بیلبوردها و چاپ تراکت‌ها و بروشورها از مهم‌ترین روش‌های سنتی تبلیغات هستند که البته هنوز کاربرد بسیاری دارند و حتی در بعضی شرایط استفاده از آن‌ها بر تبلیغات آنلاین و اینترنتی ارجحیت دارد. منظور از تبلیغات آنلاین تبلیغ در اینترنت و فضای مجازی به‌اشکال متفاوتی مانند تبلیغ در گوگل، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از بنرهای تبلیغاتی مجازی، تبلیغات ایمیلی و مانند آن‌هاست که به‌علت استفاده‌ی گسترده‌ی عموم از اینترنت در دنیای حاضر کاربرد و بازده‌ی بیشتری دارند و معمولاً به تبلیغات سنتی ترجیح داده می‌شوند.
هریک از این دو روش تبلیغ مزایا و محدودیت‌های خود را دارد و این بازاریاب‌ها و مدیران شرکت‌ها هستند که باید با تجزیه‌وتحلیل شرایط خود بهترین روش، یا شاید گاهی ترکیبی از دو روش، را برای معرفی کالاها و خدمات خود انتخاب کنند. در ادامه بیشتر به مقایسه تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی می‌پردازیم.

مقایسه تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی

مقایسه تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی و مزایا و محدودیت‌های هر یک
امروزه استفاده از اینترنت گسترش بسیاری پیدا کرده و بسیاری از افراد ساعاتی طولانی از شبانه‌روز خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند. غفلت از این موضوع باعث ازدست‌رفتن بخش بزرگی از فرصت‌های معرفی کالاها و خدمات به مشتریان خواهد شد و به‌جرأت می‌توان گفت کمتر کسب‌وکاری وجود دارد که از تبلیغات اینترنتی منتفع نشود.
البته هنوز هم هستند افرادی که آن‌چنان با دنیای مجازی خو نگرفته‌اند و درنتیجه برای معرفی محصولات و کالاها به این دسته‌افراد بهتر است از تبلیغات سنتی استفاده شود. به‌عنوان مثال درصورتی‌که گروه هدف برای معرفی یک کالا سالمندان باشد، شاید بهتر باشد به‌جای استفاده از تبلیغات آنلاین از تبلیغات تلویزیونی استفاده شود، البته همان‌طورکه گفتیم تصمیم‌گیری درباره‌ی بهترین روش تبلیغ باید پس از بررسی‌های متخصصان بازاریابی صورت گیرد.

1- مقایسه‌ی هزینه‌ی تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی
به‌طور کلی هزینه‌ی تبلیغات آنلاین از تبلیغات سنتی کمتر است. تبلیغات سنتی نیاز به طراحی‌هایی مانند طراحی بیلبورد، ساخت تبلیغ تلویزیونی و مانند آن‌ها داشته و از این نظر هزینه‌ی زیادی درپی دارد. گذشته از این‌ها، هزینه‌ی تبلیغات سنتی برای کرایه‌ی بیلبورد، بخشی از روزنامه یا قسمتی از آگهی‌های تلویزیونی بسیار بالاست. 
اگرچه برای طراحی و اجرای مؤثر تبلیغات آنلاین، مثل طراحی بنرهای مجازی، ویدئوهای تبلیغاتی و مانند آن‌ها نیاز به پرداخت هزینه‌های گاه بالا وجود دارد، همچنان درمجموع تبلیغات آنلاین ارزان‌تر از تبلیغات سنتی هستند. 
البته در این بین موارد استثنا هم وجود دارند و ممکن است در بعضی شرایط هزینه‌ی تبلیغات سنتی کمتر باشد. مثلاً اگر هدف از تبلیغات، معرفی کالاها و خدماتی باشد که مختص اهالی یک محله هستند، بهتر است با اجرای تبلیغاتی محیطی محصول را به مشتریان همان منطقه معرفی کرد.

2- مقایسه‌ی امکان ردگیری تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی
با استفاده از تبلیغات سنتی امکان اطلاع از تعداد بازدیدها و ردگیری بازدهی و اثربخشی تبلیغات بر مشتریان آن‌طور که باید وجود ندارد و این درحالی‌ست که درصورت استفاده‌ی صحیح از تبلیغات آنلاین می‌توان به‌دقت میزان بازدید، رفتار بازدیدکنندگان در ورود به فروشگاه، خرید یا انصراف از خرید و موارد این‌چنینی را ردگیری و مشاهده کرد.

3- مقایسه‌ی امکان تشخیص دقیق مخاطبان در تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی
محدودکردن تبلیغات سنتی برای نمایش آن‌ها تنها به گروه هدف چندان میسر نیست. مثلاً اگر مخاطبان هدف ورزشکاران علاقه‌مند به کتاب باشند، به‌سختی می‌توان ابزاری در تبلیغات سنتی پیدا کرد که تبلیغات را به این اندازه محدود کند و این به‌معنی هدررفت بخش زیادی از هزینه‌ی تبلیغات به‌سبب مواجهه عده‌ی زیادی بازدیدکننده‌ی نامربوط است. این درحالی‌ست که درصورت استفاده از تبلیغ آنلاین می‌توان به‌عنوان مثال با پیداکردن وب‌سایت‌های مرتبط گروه هدف را با محصول یا محصولات موردنظر آشنا کرد.

4- مقایسه‌ تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی از نظر ابزارهای تبلیغ
ابزارهای تبلیغات سنتی محدود هستند و تنها شامل روزنامه، تلویزیون، رادیو، بیلبورد و بازاریابی چهره‌به‌چهره هستند. درمقابل تبلیغات اینترنتی انواع گوناگونی مانند تبلیغات ایمیلی، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ ویدئویی، متنی و صوتی در وب‌سایت‌های مختلف، تبلیغات متنی و رپورتاژ، تبلیغ در موتورهای جست‌وجو و بسیاری موارد دیگر را شامل می‌شوند.

5- مقایسه‌ی امکان اصلاح و تغییر در تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی
اجرای تبلیغات سنتی انعطاف زیادی نداشته و امکان تغییرات و اصلاحات ضروری در آن‌ها، مثلاً تغییر ظاهر بیلبورد یا ویدئوی تبلیغ تلویزیونی، بدون پرداخت هزینه‌ی بالا وجود ندارد، اما درصورت استفاده از تبلیغات آنلاین می‌توان به‌راحتی فرم تبلیغ را تغییر داد و گذشته از این با پیگیری رفتار مخاطب مطلع شد که درست چه زمان نیاز به انجام تغییرات وجود دارد.

6- مقایسه‌ی تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی از نظر گستره‌ی جغرافیایی
تبلیغات سنتی محدودیت مکانی دارند، اما تبلیغات آنلاین این فرصت را فراهم آورده‌اند که بتوان محصولات را تقریباً بدون مرزهای جغرافیایی به مخاطبان معرفی کرد.

7- مقایسه‌ی تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی از نظر جذابیت برای مخاطبان
تبلیغات سنتی هنوز هم درجایگاهی هستند که بسیاری از افراد رابطه‌ای بهتر با آن‌ها برقرار می‌کنند و بیشتر جذب‌شان می‌شوند، به‌ویژه اگر تبلیغ به‌صورتی باشد که امکان معرفی چهره‌به‌چهره‌ی کالاها و خدمات را به مشتریان بدهد. به‌عنوان مثال ممکن است بهتر باشد برای بازاریابی یک خوراکی جدید از روش‌های سنتی‌ای مانند ارائه‌ی آن خوراکی برای چشیدن در مکان‌هایی مانند هایپرمارکت‌ها استفاده شود و این روش بیشتر از تبلیغات اینترنتی سودده باشد. البته نمی‌باید از نظر دور داشت که فضای مجازی جذابیت‌های بسیاری داشته و ظرفیت و امکانات بیشتری برای جلب توجه مخاطبان به‌شیوه‌های مختلف دارد.

مقایسه تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی

جمع‌بندی
در این نوشتار به مقایسه تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی پرداختیم و مزایا و محدودیت‌های آن‌ها را در کنار هم بررسی کردیم. درحال‌حاضر تبلیغات آنلاین درمجموع ارزان‌تر و اثربخش‌تر از تبلیغات سنتی هستند، اما این به‌معنی کنارگذاشتن تمامی روش‌های تبلیغ سنتی نیست و این فرم تبلیغ هم در جای مناسب بازده قابل‌توجهی دارد. می‌توان گاه با استفاده‌ی همزمان از این دو نوع تبلیغ به حداکثر بازدهی رسید.

هم‌چنین اگر تصمیم دارید تبلیغات و یا آگهی خود را در فضای مجازی منتشر کنید، می‌توانید از سامانه ثبت رایگان آگهی به نام «راگهی» استفاده کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن دیده شوید. راگهی دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد و هم‌چنین در گوگل پلی و کافه بازار نیر به ثبت رسیده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین