عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
عضو خبرگان رهبری:
سخنران حرم بانوی کرامت گفت: شرط قبول توبه این است که اولاً انسان روزبه‌روز رشد نماید و در مسیر تکامل قرار بگیرد و ثانیاً ولایت اهل‌بیت(ع) را داشته باشد و شخص توبه‌کننده ارتباط حقیقی با اهل‌بیت(ع) برقرار نماید.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید رحیم توکل شب گذشته بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) گفت: یکی از تفاوت‌های اساسی انسان با ملائکه این است که ملائکه تک‌بعدی اما انسان‌ها دوبعدی هستند. ملائکه به اقتضای عقل فقط عبادت می‌کنند و شهوت ندارند به همین خاطر از زمان خلقتشان تا زمان مرگشان نه تکاملی دارند و نه تنزلی خواهند داشت.

وی افزود: مقام ملائکه معلوم و مشخص است اما انسان‌ها دارای عقل و شهوت هستند؛ انسان می تواند شبیه ملائکه شود و هم می‌توانند به‌واسطه غلبه شهوت بر عقل از حیوانات پست‌تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین توکل خاطرنشان کرد: مقام مؤمن واقعی از ملائکه بالاتر است و اگر فرمانده عقل باشد انسان سعادتمند می‌شود؛ البته اگر برعکس اتفاق بیفتد شقاوت انسان را در پی خواهد داشت.
وی تأکید کرد: میدان وصول به سعادت و شقاوت برای انسان باز است و بستگی به انتخاب انسان دارد، چراکه دنیا عالم اختیار است و انسان برای رسیدن به سعادت یک‌راه بیشتر ندارد و آن کنترل شهوات و غلبه عقل بر شهوات است.
سخنران حرم بانوی کرامت افزود: رنگ خدایی در اعمال باعث نورانی شدن باطن می‌شود، مشروط بر اینکه انسان ترک معاصی نماید و خود را با اعمال و اذکار الهی مشغول سازد.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: وقتی باطن انسان نورانی شود، برکات الهی جذب و انسان در مسیر تکامل حقیقی قرار می‌گیرد؛ صعود الی الله در سایه امور الهی امکان‌پذیر است، چراکه به‌واسطه اعمال الهی حجاب‌ها کنار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین توکل تأکید کرد: انسان وقتی از عالم حجاب عبور کند، به عالم شهود دست پیدا می‌کند درحالی‌که در معاصی ظلمت است چون گناه عملی است که رنگ خدایی ندارد و به‌واسطه وسوسه شیطان و تحریک نفس اماره انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی باطن انسان انباشته از ظلمت شود، موجبات دوری او از خداوند و اهل‌بیت(ع) را فراهم می‌سازد. اثر گناه اثری نامحسوس بوده و انسان آرام‌آرام از خدا و اهل‌بیت(ع) دور می‌شود.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: باطن انسان حتی با یک گناه هم دچار ظلمت می‌شود و انسان دیگر راهی به‌سوی بهشت نخواهد داشت، به همین خاطر همین یک گناه هم باید پاک شود و برای پاک نمودن معاصی فقط در این دنیا وقت داریم.

وی افزود: چندین راه برای پاک نمودن معاصی در دنیا وجود دارد که بهترین و راحت‌ترین راه توبه و اظهار ندامت و تصمیم بر عدم رجوع به معاصی است.

حجت الاسلام والمسلمین توکل خاطرنشان کرد: ندامت، حقیقت توبه است و شرط صحت توبه اظهار ندامت و تصمیم بر عدم رجوع به معاصی می‌باشد، اما شرط قبول توبه بر اساس روایات بسیار مهم‌تر از شرط صحت توبه است.

وی یادآور شد: شرط قبولی توبه این است که اولاً انسان روزبه‌روز رشد نماید و در مسیر تکامل قرار بگیرد و ثانیاً ولایت اهل‌بیت(ع) را داشته باشد و شخص توبه‌کننده ارتباط حقیقی با اهل‌بیت(ع) برقرار نماید.

سخنران حرم بانوی کرامت در پایان گفت: بدون داشتن ولایت اهل‌بیت(ع) توبه قبول نخواهد شد و باید این شرایط رعایت شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین