عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۷۵۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
دین اسلام و آیین شیعی است که حتی در جنگ با همه تبعاتش، دلاورانی می‌سازد که اوج صلابتشان برای جهان الگو می‌شود.

عقیق:آیت‌الله سیدمختار میرعظیمی استاد حوزه علمیه طی یادداشتی به تسنیم درباره برخی ویژگی‌های سردارِ شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد.

متن یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

دین اسلام، دین رأفت و مهربانی است که با محور قرار دادن قیودات الهی در همه اعمال و نیز حرکت در جهت رضای خداوند و محاسبه اعمال با میزانهای الهی حتی در سخت‌ترین شرایط همچون صحنه نبرد، مسئله‌ای با عنوان تواضع و فروتنی و خداترسی را در همه شؤون زندگی مطرح می‌کند. این مقوله مهم در جهاد از جایگاه ارزنده‌تری برخوردار است، چرا که در عین قدرت و چیرگی بر دشمن و در نهایت جدیت و تلخی آن، توجه به حقوق انسانی یک اصل حساب می‌شود و همین است که از جنگجوی اسلامی شیر خدا می‌سازد و اگر در میدان نبرد نیز کشته شود، به فیض شهادت دست می‌یابد.

 داستان نبرد امیرالمؤمنین (ع) با عمروبن عبدود واقعیتی از معنای جهاد اسلامی است. وقتی آن ملعون آب دهان بر صورت مبارک حضرت انداخت، ایشان برخاست و اندکی تأمل فرمود که مبادا با غضبی غیر از دشمنی عمر با خدا او را به درک واصل کند. نمونه دیگر از جنگ که ظاهراً بین خود مسلمانان بود، در واقعه عاشورا نمایان شد. در آن کازار، اصول جهادی امام حسین کجا و قوانین جنگی یزید که ادعای مسلمانی و خلافت مسلمانان داشت کجا؛ چرا که بغض و کینه از آل رسول‌الله و دنیاپرستی و ناجوانمردی، جای همه چیز را گرفت و آن فاجعه عظیم را به وجود آورد. در نقطه مقابل، تواضع و خداترسی سپاه امام حسین (ع) آنها را از هرگونه انتقام‌جویی و کینه‌ورزی شخصی در مقابل اوج قساوت و بی رحمی یزیدیان محافظت کرد، زیرا مؤمن تحت هیچ شرایطی فراتر از حدود الهی قدم بر نمی‌دارد.

پـیامبر اکرم در حدیثی فرمود «أن أفضل النّاس عبدأ مَن تَواضَع عَن رَفعهُ؛ برترین مردم کسی است که در عین بزرگی، فروتنی کند.» در آیه54 سوره مائده، مؤمنان بعد از نائل شدن به فیض عظیم «یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَه؛ (خدا) آنان را دوست مى‏‌دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند»‏، چنین معرفی می‌شوند: «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرین؛ با مؤمنان، فروتن، [و] بر کافران سرفرازند.‏» هستند. بهترین و آشکارترین مثال برای جمع بندی روحیه تواضع جهادگر فی سبیل الله همین آیه است که او را سرسخت و جدی در مقابل دشمن و در عین حال ملزم به رعایت قوانین الهی دانسته و از طرفی دیگر او را برای جامعه اسلامی شخصی متواضع و متین معرفی می‌کند. از منظر آیات و روایات مجاهد از سویی غرّه و قوی و بی‌مثال در شجاعت و جوانمردی و از سویی دیگر در میان مؤمنان مایه آرامش و وقار و مدارا و مصداق «عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنا؛ بندگان خداى رحمان کسانى‌‏اند که روى زمین به نرمى گام برمى‏‌دارند» است و در عین حال در سجاده نمازش نیز بی‌ادعا و خاکسار و خالص و تسلیم به تمام معناست و همین است که وعده عظیم إلهی در سوره شعراء در موردش به پیامبر می‌رسد که «وَ اخْفِضْ جَناحَکَ‏ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ؛ و براى آن مؤمنانى که تو را پیروى کرده‌‏اند، بال خود را فرو گستر.»

نائل شدن به چنین روحیه صلابت و اقتدار در دایره‌ای جز تعاریف اسلامی برای مردان جنگجو غیر قابل تصور است. جنگ، خشونت و بی رحمی است و قساوت همزاد جنگ است و بت کبر و غرور ناشی از قدرت یک جنگجو و هجمه تعاریف و ستایشها از فرماندهان نظامی دنیا، جنایتکاران جنگی از آنها ساخته که در سایه روحیه قدرت‌طلبی و تکبرشان هر ستمی را برای خلایق روا می‌دارند که در تاریخ نمونه‌های بسیاری داریم، اما دین اسلام و آیین شیعی است که حتی در جنگ با همه تبعاتش، دلاورانی می‌سازد که اوج صلابتشان برای جهان الگو می‌شود. با احترام فراوان یاد می‌کنیم از سردار رشید اسلام سپهبد قاسم سلیمانی که مظهر تواضع و فروتنی برای امّت و رهبر و حامی سرسخت ولایت و مجاهدی پر قدرت و با صلابت برای دشمنان اسلام در میدان جهاد و منتظر واقعی امام عصر ارواحنا له الفداء بود که دوستی و آرامش را به انسانهای بی‌شماری هدیه کرد و خود در نهایت مظلومیت و در اوج بغض و کینه به دست شرورترین دشمنان به شهادت رسید که شهادت، وعده خداوند برای مخلصان واقعی است. امام کاظم علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند: «إنّ الله لم یَرفعُ المُتواضِعین بِقدرِتواضُعهم، وَلکن رَفَعهُم بقدرِ عَظمَته و مَجدِه؛ خداوند فروتنان را به اندازه فروتنی‌شان بالا نمی‌برد بلکه به اندازه عظمت و بزرگی خود آنان را رفعت می‌بخشد.» و ما تحقق این روایت گرانبها را به عینه دیدیم.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین