عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
نشست علمی با موضوع «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی تحقق عدالت اجتماعی»برگزار و در این مراسم رهبران ادیان مختلف به مقام شهید سردار قاسم سلیمانی ادای احترام کردند.

عقیق:نشست علمی با موضوع «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی تحقق عدالت اجتماعی» امروز ۲۴ دی‌ماه با حضور نمایندگان ادیان توحیدی و مسؤولان کشوری در تالار ایوان شمس برگزار ‌شد.

 

تعداد بازدید : 22

در ابتدای این جلسه، نمایندگان ادیان مختلف با یک شاخه گل به مقام شهید قاسم سلیمانی سردار بزرگ اسلام ادای احترام کردند. سپس آیاتی از کلام‌الله مجید تلاوت و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

بعد از آن عنایت رضایی‌پور دبیر علمی این همایش اظهار داشت: برخی نمی‌خواهند ایران مستقل باشد، برای همین هزینه می‌کنند تا ایران را همچون سایر کشورها وابسته کنند اما مردم با بصیرت کشورمان این اجازه را به دشمنان نخواهند داد.

محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب/ نقش خود برای رسیدن به نظام انقلابی تمدن‌ساز را تبیین کنید

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دهه فجر سال گذشته بیانیه گام دوم انقلاب را ابلاغ فرمودند که این بیانیه راه ما را برای پیمودن مسیر آینده هموار می‌کند، خاطر نشان کرد: این بیانیه هفت محور اصلی همچون پژوهش و علم، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و‌مبارزه با فساد، استقلال و‌ آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و همچنین سبک زندگی اسلامی دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم.

رضایی‌پور به لزوم نقش آفرینی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و‌گفت: یک سال از این بیانیه می‌گذرد که‌ ما وظیفه داریم اولا این بیانیه را با نگاه راهبردی مطالعه کرده و بعد ببینیم وظیفه ما برای تحقق آن چیست. همه نهادها و سازمان‌ها و‌ حتی افراد باید نقش خود را برای رسیدن به نظام انقلابی تمدن‌ساز تبیین کنند.

 همایش بین‌المللی نظام تمدن ساز برپا می‌شود

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع امام حسین (ع) در آغاز اولین سالگرد این بیانیه در نظر دارد همایش بین‌المللی نظام تمدن ساز را برپا کند، گفت: این همایش بیش از ۷ پنل تخصصی دارد که یکی از آنها همگرایی قومی و وحدت اسلامی است. بر همین اساس، نشست تقویت هویت ملی را برپا کردیم و اکنون نشست علمی حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی تحقق عدالت اجتماعی را برپا کرده‌ایم.

پس از آن نمایندگان و رهبران ادیان مختلف به جایگاه ایران اسلامی برای رسیدن به عدالت اجتماعی مطالبی را ارائه کردند.

بیانیه گام دوم انقلاب را محقق می‌کنیم

در ابتدا اسقف اعظم سرکیس داویدیان رهبر ارامنه کاتولیک ایران  با اشاره به اینکه  امروز ما به عنوان اقلیت با بهره‌مندی از بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، جمع شده‌ایم تا آرمان‌های کشور را در چارچوب پیشرفت و توسعه به تحقق برسانیم، گفت: در گذشته زمانی که ایران لحظات خطرناکی به واسطه جنگ را پشت سر می‌گذاشت، جوانان غیور ارمنی از هیچ‌کوششی در راه دفاع خاک‌وطن دریغ نکردند.

وی افزود: شهادت در این راه برای حفظ ارزش‌ها و‌ خانواده بسیار ارزشمند است. ما هیچ گاه دوست نداریم آن دوران تکرار شود، اما با این‌ وجود اگر اتفاقی بیفتد و مشکلی ایجاد شود، ما با تمام قوا در این مسیر فعال خواهیم بود و‌ پای انقلاب اسلامی می‌مانیم.

سپس موبد اردشیر خورشیدیان رئیس انجمن موبدان تهران با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب به مثابه نقشه راه ایران برای آینده‌ای روشن است، گفت: ما در این مسیر فعالیت خواهیم کرد و بیانیه گام دوم انقلاب را سرلوحه اقدامات خود می‌دانیم. همچنین امیدوارم تمامی ادیان توحیدی با مفاد بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر انقلاب صادر شده است، همراه شوند. 

 اقلیت‌های دینی در جوامع شیعه بهتر از سایر ملت‌های مسلمان زندگی می‌کنند

در ادامه سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی سردار سلیمانی را نمونه عدالت اجتماعی در جهان دانست و خاطر نشان کرد: انسان ممکن است به خاطر تعلقات مذهبی و اعتقادی برای کشورش جانفشانی کند، اما اینکه کسی برای خارج از مرزها آن هم برای سایر ادیان جانفشانی کند کار بزرگی است که تنها از روح بزرگ برمی‌آید.

وی با اشاره به جایگاه اقلیت‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: اقلیت‌های دینی در جوامع شیعه بهتر از سایر ملت‌های مسلمان زندگی می‌کنند، این امر به طور حتم به خاطر اعتقاد شیعیان به خاندان اهل بیت (ع) است که این اعتقادات در قانون اساسی هم جلوه می‌کند.

قانون اساسی ایران محیطی برای رشد ادیان فراهم کرده است

همچنین کارن خانلری نماینده مسیحیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصول مردم سالاری را با اصول دینی و‌فقهی عجین و‌ فضای رشد ادیان مختلف را مهیا کرده است، گفت: ادیان بر اساس اصول قانون اساسی آزاد هستند. طبق قانون اساسی در ایران اسلامی با ادیان همانطور که با مسلمانان برخورد می‌شود، رفتار می‌کنند و ادیان مختلف نیز نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی دارند که این افراد دارای اختیارات برابر با سایر نمایندگان هستند.

اقلیت‌های دینی در ایران آزاد و در امنیت هستند

در ادامه خاخام یونس حمامی لاله‌زار مرجع دینی کلیمیان ایران با اشاره به اینکه خداوند یک آدم آفرید که پدر همه باشد و این اقدام خداوند برای این بوده که عنوان دارد که کسی بر دیگری به خاطر ژن و نسل‌ها برتری ندارد، گفت: ایران به عنوان حکومت دینی و حق‌باور به شمار می‌رود و الگوهای اعتقادی تمامی ادیان در ایران اسلامی تجلی یافته است، به طوری که کلیمیان در ایران اسلامی در امنیت کامل زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طی دوران پیروزی انقلاب اسلامی و‌ پس از آن پیشرفت به سوی عدالت اجتماعی وجود داشته است، خاطر نشان کرد: محدودیت‌های موجود توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی و اکنون نیز توسط رهبر معظم انقلاب برطرف شده است و با وجود اینکه اکثریت جامعه ایران اسلامی دین و مذهب دیگری دارند، اما آزادی اقلیت‌ها قابل توجه است.

پیروزی انقلاب زنگ بیداری را در جهان به صدا درآورد

پس از آن نیز آلبرت کوچویی رئیس انجمن آشوریان تهران با اشاره به سطخنی از ناپلئون خاطر نشان کرد: به گفته ناپلئون شمشیر مغلوب روح می‌شود. بی‌تردید نخستن خط، زبان، نوشتار موسیقیایی و ساخت شهرهای عظیم از آن آشوریان بوده است و آنچه در تخت جمشید می‌بینید نیز حاصل تلاش آشوری‌ها است.

وی با بیان اینکه بنیان نخستین کانون آموزشی در تهران و ارومیه و همچنین نخستین روزنامه نوین و چاپخانه در ایران توسط آشوریان نهاده شد، گفت: انجمن آشوریان که بعد از انقلاب اسلامی پدید‌ آمد، خاستگاه تفکر شد. با انقلاب اسلامی تردیدی نبود زنگ بیداری برای جامعه زنده به صدا درآید و‌ نگرش‌های چپ و راست فرو ریزد. بر همین اساس آن زمان چشم‌انداز انقلاب اسلامی به وضوح روشن شد که برخی از آن‌ها تقویت فرهنگ، آموزش و خدمت به مردم و جامع بود.

کوچویی با اشاره به اینکه زنگ بیداری در منطقه زده شده است، خاطر نشان کرد: این اقدام به خاطر تلاش‌های ایران اسلامی و بنیانگذار ان امام خمینی (ره) است که هم اکنون فراگیر شده است.

در ادامه این مراسم مقالات برتر در این حوزه مورد بررسی قرار گرفتند و از برترین‌های آن‌ها تجلیل به عمل آمد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین