عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
امام خمینی:
امام خمینی (ره) فرموده بودند: «آقای گلپایگانی عِزّ اسلام است و نقش بسیار زیادی در پیشبرد مبارزات ملت مسلمان دارند.»

عقیق:آیت‌الله گلپایگانی از یاوران نهضت انقلاب به‌شمار می‌آید و فعالیت‌های گسترده‌ای را در مسیر انقلاب انجام داده است، نقش ایشان در جریانات سال‌های 1340 تا 1343 و جریان تبدیل تاریخ هجری به شاهنشاهی که عکس‌العمل شدید و کم‌سابقه‌ای از خود نشان داد غیرقابل انکار است.پس از تبعید امام خمینی ایشان نقش مهمی را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا نمود. وی پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه خدا در 18 آذر سال 1372 به لقاءالله پیوست. در ادامه با گریزی به کتاب "زندگی نامه‌ی آیت‌الله العظمی گلپایگانی به روایت اسناد" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشرشده، به دیدگاه علما درباره شخصیت والای ایشان می‌پردازیم:

* امام خمینی فرموده بودند: «آقای گلپایگانی عِزّ اسلام است و نقش بسیار زیادی در پیشبرد مبارزات ملت مسلمان دارند.»

بعد از راهپیمایی عظیم ملت ایران در تاسوعا وعاشورای سال 57 اعلامیه‌ای را خطاب به ازهاری نخست وزیر وقت پهلوی نوشتند و به خشونت عمال پهلوی علیه مردم اعتراض شدید نمودند. سید احمد خمینی بعد از صدور این بیانیه درتماسی با فرزند آیت‌الله گلپایگانی پیام امام به بیت ایشان را اعلام نمودند. امام خمینی فرمودند: «از طرف من چندین مرتبه دست آیت‌الله گلپایگانی را ببوسید».

* آیت‌الله میرزا رضی تبریزی که خود از اعاظم و علمای شیعه و در معرض مرجعیت بوده‌اند، با آیت‌الله گلپایگانی رفاقت و صمیمیتی خاص داشته‌اند و درباره‌ معظم‌له فرموده بودند: «عنده فقه زرارة، یعنی فقه زرارة بن اعین -صحابی امام صادق علیه‌السلام- در نزد آقای گلپایگانی است.»

* آیت‌الله یثربی کاشانی که یکی از هم مباحثه‌های ایشان بوده‌اند. بعد از مباحثه‌ای که از کتاب طهارت با وی داشته‌اند به همراهشان درباره‌ آیت‌الله گلپایگانی چنین می‌گویند: «آقای گلپایگانی فقیه است، یا خیلی ملا است.»

* آیت‌الله آخوند ملاعلی همدانی که خود از شاگردان شیخ عبدالکریم حائری و از استوانه‌های علمی بودند، نسبت به این مرجع بزرگ علاقه‌ شدیدی داشتند و افراد را برای تقلید از ایشان تشویق می‌کردند و می‌فرمودند: «آقای سید محمدرضا گلپایگانی از جوانی زاهد بود.»

یکی از بزرگان حوزه نقل می‌کرد که مرحوم آقای آخوند همدانی در زمان آقایان مراجع ثلاث – آیت‌الله صدر، آیت‌الله حجت، آیت‌الله خوانساری - فرموده بودند: «من آقای گلپایگانی را از این آقایان کمتر نمی‌دانم.» و در جای دیگر نقل شده که برخی ایشان را هم طراز شیخ انصاری دانسته‌اند.

*آیت‌الله کوهستانی که نمونه‌ برجسته‌ علمای اتقیای معاصر به شمار می‌رفتند، نسبت به آیت‌الله گلپایگانی احترام ویژه‌ای داشتند. ایشان پیوسته از فضلای حوزه‌ علمیه‌ قم، مبانی فقهی مرجع بزرگ شیعه را پرسش می‌کردند و لیاقت و صلاحیت مرجعیت و تکفل بیان حلال و حرام امور امت اسلامی را به نحو شایسته در معظم‌له مجسم می‌دیدند؛ از این رو احتیاطاتی که پیش می‌آمد، افراد را به فتاوای ایشان ارجاع می‌دادند و از سهم مبارک امام تا آنجا که ممکن بود، خدمت آیت‌الله گلپایگانی می‌فرستادند.

*آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه‌ علمیه‌ قم، در دوران اختناق و فشار رضاخان به آیت‌الله گلپایگانی اجازه‌ صدور فتوی می‌دهند و در آن اجازه - در حالی که معظم‌له حدود بیست و پنج سال بیشتر نداشتند - تصریح به اجتهاد ایشان کرده‌اند و برای مسئولین دولتی آن دوره فرستاده‌اند. خود معظم‌له در این باره فرموده‌اند: «ایشان در آن موقع اظهار لطف کرده و سوگند یاد نمودند که تو مجتهد می‌باشی و آنگاه این اجازه را نوشتند و مرقوم فرمودند که من ایشان را مجتهد می‌دانم.

* آیت‌الله شیخ محمدرضا ابوالمجد نجفی اصفهانی معروف به مسجدشاهی هم از علمایی بودند که آیت‌الله گلپایگانی را تأیید می‌کردند. آیت‌الله گلپایگانی خود می‌فرمود: «من درخواست اجازه هم از ایشان نکرده بودم، لیکن چون اعتقادی به این جانب پیدا کرده بودند، خودشان اجازه‌ روایی مفصلی مرقوم فرمودند.»

* آیت‌الله اراکی درباره‌ مقام علمی و مرجعیت آیت‌الله گلپایگانی چنین پیام می‌دهند: «از ایشان که از سابقین و اولین شاگردان مبرز و بنام مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه‌ علمیه (اعلى الله مقامه) در حوزه‌ علمیه‌ اراک و قم بود، فقیهی بود نکته سنج و دقیق النظر و زیرک و دانا، مصداق بارز «صائناً لنفسه، حافظة لدینه، مخالفة لهواه و مطیعاً لامر مولاه، قریب یک قرن عمر شریفش را در راه اشاعه‌ فقه آل محمد علیم‌السلام و پاسداری از حریم ولایت و مبارزه علیه طاغوت و همراهی با امام خمینی و در طول انقلاب و حمایت از دین و حاکمیت و تجاوز نکردن از حدود الهی و خدمت به مسلمین و مؤمنین صرف نمود».

* آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ آیت‌الله گلپایگانی چنین بیان می‌کنند: «عالم بزرگ، فقیه نام آور، مرجع تقلید عظیم الشأن، عبد صالح و تقی، نقی، زکی آیت‌الله العظمی آقای حاج سید محمدرضا گلپایگانی (قدس الله نفسه و اعلى الله مقامه )... این شخصیت والای علمی کهنسال، در میان مراجع عظام تقلید یکی از موفق ترین و سعادتمند ترین‌ها بودند و سی و دو سال مرجع تقلید، حدود هفتاد سال مدرس حوزه‌ علمیه‌ قم و حدود هشتاد و پنج سال سرگرم فراگرفتن و آموختن فقه آل محمد علیهم‌السلام بودند.»

در نتیجه عظمت چشمگیر و ممتاز آیت‌الله گلپایگانی در علم، فضیلت و تقوی موجب شد که بسیاری از مردم مسلمان در ایران و خارج از ایران از ایشان تقلید کنند.»

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین