عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
فایل صوتی تلاوت سوره نصر با صدای مصطفی اسماعیل را در اینجا دریافت کنید.

عقیق:سوره «نصر» صد و دهمین سوره جزء سی ام و از سوره‌های مدنی قرآن است.

نام مشهور سوره «نصر» بر گرفته از اولین آیه این سوره کلمه نصر استفاده شده  و از پیروزی الهی سخن گفته است. نام دیگر این سوره «اذا جاء» است، زیرا این سوره با همین کلمه آغاز می‌شود سومین نام این سوره تودیع است؛ نزول این سوره در اواخر عمر رسول خدا (ص) و وداع خداوند و جبرئیل با ایشان انجام شده است.

 در این سوره سه پیشگویی و خبر غیبی مهم وجود دارد: فتح مکه با پیروزی بزرگ و غلبه نهایی اسلام، ایمان آوردن مردم مکه و اطراف آن به اسلام و بیعت با رسول خدا (ص) و رحلت پیامبر (ص)،استجابت دعا و پیروزی در برابر دشمنان را از خواص این سوره برشمرده‌اند.

خداوند در سوره نصر، به رسولش وعده پیروزی و یاری می‌دهد و اعلام می‌کند خیلی زود مردم گروه‌گروه داخل اسلام می‌شوند پس به پیامبر (ص) دستور می‌دهد به شکرانه این یاری و پیروزی، خدا را تسبیح کند و حمد بگوید و استغفار کند بنابر نظر برخی مفسران همچون علامه طباطبایی این سوره در مدینه بعد از صلح حدیبیه و قبل از فتح مکه نازل شده است پس مراد از فتحی که خداوند به آن وعده می‌دهد فتح مکه است.

بر اساس روایتی که به پیامبر (ص) منسوب است؛ کسی که این سوره را قرائت کند ثواب کسی که در فتح مکه همراه با پیامبر (ص) جنگیده و به شهادت رسیده است به او داده می‎شود همچنین بنابر روایتی دیگر هر کس در شب نهم شعبان چهار رکعت نماز و در هر رکعت بعد از حمد ۱۰ مرتبه سوره نصر را بخواند خداوند بدنش را بر آتش حرام می‌گرداند (یعنی در آتش جهنم عذاب نمی‌شود) و به واسطه هر آیه ثواب ده شهید از شهدای بدر و ثواب عالمان دین را به او خواهد داد.

متن سوره نصر همراه با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَ الْفَتْحُ ﴿١﴾

چون یارى خدا و پیروزى فرا رسد (۱)

وَ رَ‌أَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾

و ببینى که مردم دسته‌دسته در دین خدا درآیند (۲)

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَ‌بِّکَ وَ اسْتَغْفِرْ‌هُ ۚ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

 پس به ستایش پروردگارت نیایشگر باش و از او آمرزش خواه که وى همواره توبه‌پذیر است (۳)

 

تعداد بازدید : 114

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین