عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
احکام شرعی |
مرجع تقلید جهان تشیع به سؤالی پیرامون «برگزاری مراسمات روز نهم ربیع الاول» پاسخ دادند.

عقیق:حضرت آیت الله نوری همدانی به استفتائاتی پیرامون «برگزاری مراسمات روز نهم ربیع الاول» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

 

* برگزاری مراسمات روز نهم ربیع الاول

 

- سؤال

در قرن های اخیر چنین مرسوم بوده است که عامه شیعیان در روز نهم ربیع الاول - با توجه به نسبتی که به این روز می‌دهند - توجهی خاص به این روز داشته و مجالسی را در آن تشکیل می‌داده‌اند.

از صحت و سقم این انتساب که بگذریم، آنچه موجب نگرانی است انجام اعمال و گفتار خلاف شرعی است که در بعضی از این مجالس صورت می‌گیرد و از ساحت فرد مسلمان و شیعه اهل‌بیت(ع) به دور است و آن چه بر این نگرانی می‌افزاید وجهه شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال خلاف شرع است که با بهانه «رفع القلم» و ... انجام می‌گیرد.

متأسفانه در سا لهای اخیر و با امکانات جدیدی هم که به وجود آمده، امکان ضبط تصاویر یا صوت این مجالس برای شرکت کنندگان در آن به سهولت وجود دارد که در بعضی موارد این فیلم ها و صوت‌ها به کشورهای مجاورمان که شیعیان و اهل تسنن در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند زندگی می کنند نفوذ یافته و باعث ایجاد فتنه و ریختن خون پاک شیعیان آن منطقه گردیده است.

با توجه به نکاتی که گفته شد خواهشمند است نظر شریف معظم له را نسبت به این سؤالات بیان فرمائید.

١- حکم برپایی این گونه مجالس با صورتی که گفته شد چیست؟

٢- شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟

٣- نظر حضرت عالی درباره «رفع القلم» که مجوز انجام بعضی گناهان و مناهی در این ایام می‌شود چیست؟

٤- توصیه‌ای به این افراد را بیان کنید.

 

- پاسخ

چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب نمایند.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین