کد خبر : ۱۰۸۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
پرسش و پاسخ؛

آیا حدیث "تمام سادات به بهشت می روند" درست است؟

در بعضی از کتاب های شیعه و سنی حدیثی به این صورت نقل شده که پیامبر اکرم فرموده‎اند: «به خاطر پاک بودن دامن فاطمه ـ سلام الله علیها ـ خدا بدن ذریة او را بر آتش جهنم حرام کرده است. »

عقیق:پاسخ به سؤالات و شبهات موجود در جامعه از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از پرسش ها و شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

 

- سؤال

در حدیثی آمده که می‎گوید تمامی سادات به بهشت می‎روند آیا این حدیث صحت دارد؟

 

- پاسخ

در بعضی از کتاب های شیعه و سنی حدیثی به این صورت نقل شده که پیامبر اکرم فرموده‎اند: «به خاطر پاک بودن دامن فاطمه ـ سلام الله علیها ـ خدا بدن ذریة او را بر آتش جهنم حرام کرده است. »[۱]

خدا گوشت اولاد فاطمه ـ علیها السّلام ـ را بر آتش جهنم حرام کرده است. [۲]

از طرف دیگر آیات و روایات زیادی داریم که هر کس در مقابل اعمال و کردار خود بازخواست خواهد شد و هر کس هم وزن ذره‎ای کار خیر انجام دهد آن را می‎بیند و هر کس هم وزن ذره‎ای کار بد کرده آن را می‎بیند.

 

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‎فرمایند: هم خدا را معصیت می‎کنی و هم مدعی محبت او هستی، به جانم قسم که این شیوه شگفتی است، اگر محبت تو راستین می‎بود اطاعت از او می‎کردی، این طبیعی است که هر دوستی مطیع دوست خویشتن است. [۳]

 

امام باقر ـ علیه السّلام ـ می‎فرمایند: به دوستی ما نتوان رسید جز با عمل نیک و پرهیزکاری و دوری از گناه. [۴]

در روایت دیگر طاوس یمانی می‎گوید: حضرت علی بن الحسین ـ علیه السّلام ـ را دیدم که از وقت عشاء تا سحر به دور خانة خدا طواف می‎کرد و به عبادت مشغول بود، چون خلوت شد و کسی را ندید به آسمان نگریست و گفت: خدایا ستارگان در افق ناپدید شدند و چشمان مردم به خواب رفتند درهای تو بر روی درخواست کنندگان گشوده ا ند... و در خلال مناجات گریست، سپس به سجده افتاد، من نزدیک رفتم و سرش را بر زانو نهادم و گریستم، اشکهای من سرازیر شد و قطرات آن بر چهره‎اش چکید، برخاست نشست و گفت کیست که مرا از یاد پروردگارم مشغول ساخت؟ عرض کردم من طاوس هستم ای پسر پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلم ـ. این زاری و بی‎تابی چیست؟ ما باید چنین کنیم که گناهکار و جفا پیشه‎ایم. پدر تو حسین بن علی ـ علیه السّلام ـ و مادر تو فاطمه زهرا ـ علیها السّلام ـ و جد تو رسول خدا است ـ یعنی شما چرا با این نسب شریف و پیوندها در وحشت و هراس هستید؟ به من نگریست و فرمود: نه، نه، ای طاوس سخن نسب را کنار بگذار، ‌خدا بهشت را برای مطیع و نیکوکار آفریده هر چند غلام سیاه چهره باشد. آتش را برای افرادی که نافرمانی نمایند آفریده و لو آقازاده‎ای از قریش باشد. مگر نشنیده‎ای سخن خداوند متعال را: «وقتی که در صور دمیده شود در آن حال از نسب‎ها پرسش نمی‎کنند به خدا قسم فردا تو را سود ندهد مگر عمل صالح که امروز پیش می‎فرستی. [۵]

 

و در جای دیگر آمده که پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلم ـ پس از فتح مکه بالای تپه صفا رفته ندا در دادند ای پسران هاشم... به خدا دوستان من از میان شما یا غیر شما تنها پرهیزکاران می‎باشند و بس، مبادا روز قیامت بیایند در حالیکه شما دنیا را بر دوش بکشید و دیگران آخرت را. هان که من عذری بین خودم و شما و یا بین شما و خدا باقی نگذاشتم و برای هر کس از من و شما عملش خواهد بود. [۶]

 

باز از امام رضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده که خطاب به زید فرمودند: این سخنان چیست که تو می‎گوئی؟ اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنائی داشته باشند: خداوند بدکاران آنها را معذب نکند و عمل نکرده به آنها پاداش دهد پس تو از پدرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ در نزد خدا گرامی‎تر می‎باشی، زیرا وی خدا را بندگی کرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو می‎پنداری که بی‎آنکه بندگی خدا کنی می‎توانی در درجه موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ قرار گیری امام آن گاه این آیه را خواندند: «یا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحٍ».

پس تنها انتساب به امام و پیامبر سودی ندارد مگر این که در مسیر حق بوده و عامل به دستورات و قوانین اسلام باشد تا در روز جزا مورد لطف و عنایت حضرت حق قرار گیرد.

 

به نظر می‎رسد چون روایت نقل شده با آیات و روایات زیادی در تنافی و تضاد می‎باشد یا باید توجیه شود که مراد تنها فرزندان بدون واسطه حضرت زهرا باشند که حضرت امام حسن و امام حسین و زینب و کلثوم باشند و یا روایت رد شود.

در بعضی از روایات دارد که این مخصوص امام حسن و امام حسین می‎باشد نه دیگران. [۷]

-------------

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱. عدل الهی، استاد شهید مطهری، تهران، حسینیه ارشاد، ۱۳۴۹، صفحات ۲۶۵ و بعد از آن.

۲. انوار الزهرا، سید حسن ابطحی، ‌مشهد، کانون بحث و انتقاد دینی.

-----------------

پی نوشت ها:

[۱] . احصنت فرجها فحرم الله ذریتها علی النار.

[۲] . ان الله حرّم لحم ولد فاطمة علی النّار، ابطحی، سید حسن، انوار زهرا، کانون بحث و انتقاد دینی، چاپ سوم، ۱۳۶۹، ص ۲۸.

[۳] . مطهری، مرتضی، عدل الهی، تهران، مؤسسه اسلامی حسینیه ارشاد، ۱۳۴۹، ص ۲۶۶.

[۴] . همان.

[۵] . همان، ص ۲۶۷ ـ ۲۶۸.

[۶] . همان.

[۷] . ابطحی، سید حسن، انوار زهرا، مشهد، کانون بحث و انتقاد دینی، ص ۳۰.


ارسال نظر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
0
4
من خودم چندین سید خائن و نامرد دیدم که معنی اون حتما اشتباه بودن اینجور احادیث هست و برای سواری از مردم ساخته شدن
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
0
این چه حرفی است.خداوند می فرماید،یوم لاحسب ولانسب الا من اتی بقلب سلیم.ویادرجای دیگرمی فرماید.فاذانفخ فی الصورفلاانساب له.پس درقیامت فقط عمل صالح ملاک است وگرنه پسرنوح هم بهشتی است.البته سیدهای خوب وپاک وصالح هم بهشتی می شوندامانه هرفاجرفاسدفاسق حتی سیدباشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
0
نه !!!
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین