عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
آیت‌الله صدیقی:
آیت‌الله صدیقی بااشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت: امام حسین (ع) نمی‌پذیرد گردن کلفت‌ها با احساس امنیت برای هفت نسل‌شان امکانات را فراهم و دوتابعیتی شوند، اما برخی افراد برای فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه با مشکل روبرو باشند.

عقیق:آیین رونمایی از شیوه‌نامه گروه‌های جهادی امر به معروف و نهی از منکر و «اعطاء مجوز به گروه‌های منتخب» صبح امروز با حضور آیت‌الله صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در سالن کنفرانس این ستاد برگزار شد.

در این نشست آیت‌الله صدیقی در سخنانی به تشریح شاخصه‌های لازم در بعد رفتاری آمران به معروف پرداخت و گفت: ما مأموریم که خود را بسازیم و در جامعه گره گشا باشیم تا بتوانیم معروف را جلوه گر سازیم و منکر را از جامعه بیرون کنیم. 

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: اگر جامعه ای و یا تشکلی، اعتبار اجتماعی و پشتوانه قانونی داشت، اما برای رونق نماز و رفع فقر گامی برنداشت و امر به معروف و نهی از منکر را ترویج نداد، خداوند به او نصرت عطا نمی کند. خداوند کسانی که او را یاری کنند، یاری خواهد کرد.  اگر می خواهیم خدا پشت ما را خالی نکند و ما را کمک کند باید ترویج فریضتین در جامعه را در برنامه خودمان قرار دهیم.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور فریضتین را امری فطری و عقلانی توصیف کرد و افزود: اساسا مکتب اسلام منطبق بر فطرت هاست و فریضتین نیز در راستای مقابله با ظالم و دادرسی به افتادگان و دفاع از مظلوم تعریف می شود. امر به معروف و نهی از منکر سیر کردن شکم های گرسنه و دفاع از انسانهایی ست که صدایی ندارند. امر به معروف و نهی از منکر بلندگوی مظلومین ناتوان و رشته ارتباط با جامعه است، لذا رویکرد و هویت ستاد باید در عمل به جامعه شناسانده شود که اگر کسی مظلوم شد و دادگاه هم به دادش نرسید و توسط مجاری قانونی نیز مورد حمایت قرار نگرفت، بداند تشکل قدرتمندی هست که از حق او دفاع کند.

آیت الله صدیقی در ادامه سخنان خود ستاد امر به معروف و نهی از منکر را به مثابه دیده بانی برای علامت دادن به افرادی دانست که مرتکب خطا می شوند. ور در این باره خاطرنشان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید در یک دید کلان و به صورت خیمه ای تمام جامعه را پوشش دهد تا کسی که از خط خارج شد متوجه باشد دیده بانی او را نظاره گرست و به او علامت می دهد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران به تنگ شدن معیشت مردم به واسطه گرانی‌های اخیر اشاره کرد و افزود: امروز اگر کسی به هر شکلی در جامعه ایجاد گرانی می‌کند، یا به واسطه بی‌صاحبی بازار اقتصادی ست و یا به دلیل منفعت بردن متولیان است. جامعه حس می‌کند هیچ حساب و کتابی در امور اقتصادی نیست و هرکسی هرکاری می‌خواهد انجام می‌دهد.

وی کسانی که قصد دارند نظم جامعه را برهم بزنند و به تغییر هنجارهای اجتماعی بپردازند را همچون برهم زنندگان بازار اقتصادی دانست و گفت: در موضوعات اجتماعی نیز بدین ترتیب است. مثلاً اگر کسی خواست هر پوششی داشته باشد و یا اقدامات خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی انجام دهد، شلختگی و هرج و مرج در جامعه ایجاد می‌شود.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با انتقاد از کسانی که می خواهند چارچوب‌های اجتماعی و فرهنگی را از میان ببرند گفت: این موضوع تنها به موضوع عفاف و حجاب منحصر نیست. اگر کسی بخواهد تابلوهای جامعه را بردارد و  هنجارهای اجتماعی را تغییر دهد، او حتما  قصد این را کرده که جامعه را به سوی هرج و مرج سوق دهد. متاسفانه برخی در جامعه دم از اصلاح  می‌زنند اما می‌خواهند تابلوهای مربوط به هنجارهای اجتماعی را از بین ببرند.

آیت الله صدیقی در ادامه صحبت‌های خود به مفاسد اقتصادی و مشکلات مردم در عرصه اقتصاد اشاره کرد و عدم امنیت مظلومین و مستضعفین را در جامعه امروز یادآور شد و در این خصوص اظهار داشت: امام حسین (ع) نمی‌پذیرد گردن کلفت‌ها در جامعه اسلامی احساس امنیت کنند و به برکت خون شهدا برای هفت نسل‌شان امکانات مختلف فراهم نمایند و دوتابعیتی شوند، اما از سوی دیگر برخی افراد پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برای فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه با مشکل روبرو باشند.

امام جمعه موقت تهران همچنین به تشریح سیره حضرت امام و مقام معظم رهبری در قبال دشمن پرداخت و گفت: امام در قبال دشمن حرکت تهاجمی داشت و هرگز منفعل نبود. شخص مقام معظم رهبری نیز در نوع سخنرانی استراتژی امام خمینی(ع) را ادامه داده و دشمن را مورد هجوم قرار می دهند، نه اینکه منتظر حمله دشمن باشند و تدافعی عمل نمایند.

آیت‌الله صدیقی در این نشست بر شکل‌گیری هسته‌های جهادی امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد مختلف تخصصی تاکید کرد و گفت: ما  یکسری قواعد استاندارد شرعی داریم همچون حلال خوری، عدم غیبت، دروغ نگفتن امثالهم که باید همه آن را رعایت کنیم و آحاد جامعه باید به ترویج حلال خوری و توجه به مستضعفین ملتزم باشند، این مهم اساسا یک وظیفه عمومی است. حال خارج ازین وظیفه عمومی، تشکل های جهادی وظیفه ای بالاتر برعهده می گیرند و قصد دارند از اشراف خود و تخصص شان استفاده کنند تا حضورشان در جامعه حضور دین باشد تا همگی در این جامعه به هم ریخته، مشاهده کنند فرزندان قرآن حضور فعال دارند، آن ها بدی ها را برنمی تابند و ترک معروف ها را تحمل نمی کنند. نه تنها نباید غیبت کنیم بلکه فضای غیبت را به سوی مدح مومن تغییر دهیم، این یک وظیفه عمومی است. باید از گناهان کبیره پرهیز کرد و تلاش نمود جامعه در مسیر طمرد از فرامین خدا قرار نگیرد.

آیت الله صدیقی مسئولین گروه های جهادی را نیازمند مجهز بودن به اخلاق و تخصص در عرصه های مختلف امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: استراتژی عمومی انسان احساس، عاطفه و جذب دلهاست، اما گاهی انسان ناچار می شود دست به جراحی ببرد و عضوی را جابجا یا قطع کند. هیچ دکتری از ابتدا بنا را برجراحی نباید بگذارد که متاسفانه گاهی اوقات پزشکی به تجارت تبدیل شده که این هم بخشی از منکرات است که باید نظارت لازم صورت گیرد. در مجموع بنای اول در مداوا بر داروست نه چاقو، همه با تشویق و محبت انسان نمی شوند و برای دیگران ایجاد مزاحمت می کنند. غضب الهی همان جراحی ست و برای بشر لازم است.

حجت‌الاسلام محبی: گروه‌های جهادی به الگویی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مبدل خواهند شد

حجت‌الاسلام جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این نشست به تشریح تفاوت میان سمن ها و گروه های جهادی پرداخت و گفت: تایید سمن ها توسط مراجع قانونی و وزارت کشور صورت می گیرد و این درخواست ها بیشتر از منظر اخذ تسهیلات مالی انجام می شود و وامی ازین طریق به سمن ها تعلق می گیرد. وی افزود: درخواست ها برای ایجاد سمن ها زیاد است و همین باعث کند شدن روند اعطای مجوز سمن های ستاد امر به معروف و نهی از منکر می شود.

وی با بیان اینکه گروه های جهادی قرار نیست زیر چتر ستاد قرار گیرند و ستاد در صورت نیاز، آنها تحت آموزش قرار می دهد، حمایت حقوقی و قضایی ستاد از آمران به معروف، گروه های جهادی و سمن ها را یادآور شد و گفت: ستاد حمایت قضایی و حقوقی از آمران به معروف صورت می دهد. به طور مثال برای طلبه ملاردی که مورد ضرب و شتم قرار گرفت وکیل گرفته شده و برای آقای بیطرفان آمر به معروفی که فیلم او به خبرنگار ضدانقلاب خارج نشین فرستاده شد و مورد توهین و تهدید قرار گرفت نیز وکیل گرفته شده است.

محبی تصریح کرد: من به گروههای جهادی خیلی امید دارم. گروه های تخصصی امر به معروف چون تخصصی به موضوعات نگاه می کنند می توانند خودشان را در قالب الگو  به جامعه معرفی کنند و چون در یک موضوع به صورت تخصصی متمرکز می شوند، ستاد نیز در بخش رسانه آنها را برجسته و تبلیغ کرده و آنها را در جامعه سرریز می کنند تا مردم در حوزه امر به معروف از آن ها یاد بگیرند. این نقطه شروع امر به معروف و نهی از منکر صحیح است. مثلا در حوزه حجاب بحث کردن و مجادله کردن کار غلطی ست. رهبری میفرمایند در حوزه امر به معروف و نهی از منکر حجاب، بگویید و بروید.

حجت‌الاسلام روح‌الله میرزایی: «شیوه نامه»، نحوه ورود افراد به گروه‌های جهادی را مشخص کرده است

در این نشست حجت الاسلام روح‌الله میرزایی قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سرپرست معاونت اجتماعی و مطالبه گری ستاد باید تخصص لازم در حوزه نحوه امر به معروف و نهی از منکر را به مردم آموزش دهد تا این فریضتین در جامعه فراگیر شود. برای این مهم سامانه ای در نظر گرفته شده تا براساس آن جامعه به این سطح از آموزش دست پیدا کند.

وی یکی از دلایل شکل گیری گروه های جهادی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر را طولانی بودن پروسه تایید سمن های امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: زمان بسیاری در پروسه وزارت کشور برای ایجاد سمن ها می برد. با توجه به این موضوع گروه های جهادی امر به معروف  و نهی از منکر راه اندازی شده تا حضور تخصصی آمران به معروف در عرصه های مختلف شکل بگیرد. شیوه نامه ای برای این امر طراحی شده تا نحوه ورود به این گروهها روشن و مشخص شود. ۷ نفر در گروهی قرار می گیرند و به اعضای اصلی گروه های جهادی مبدل می شوند. دو نفر  ازین تعداد در حوزه هایی مثل محیط زیست، تفریح سالم و.. تخصص آن عرصه مشخص را دارا هستند تا پس از صدور مجوز بتوانیم حمایت های لازم و قانونی را در عملیات های مختلف از آنها داشته باشیم.

در ادامه این جلسه شیوه نامه های مسئولین گروه های جهادی به آن ها اعطاء شد.  بدین ترتیب: سرکارخانم سمانه شمس مسئول گروه تخصصی عفاف و حجاب، و آقایان ابراهیم عبدی نژاد مسئول گروه جهادی اسلام ناب در عرصه تخصصی فرهنگی مذهبی، مصطفی ایران منش گروه جهادی اقتصاد مردمی در عرصه تخصصی اقتصادی،

مصطفی هاشمی گروه جهادی زندگی طیبه در عرصه تخصصی بهداشت و درمان، محمد کرم زاده گروه جهادی طلاب انقلابی در عرصه تخصصی تبلیغ، سیدمهدی موسوی گروه جهادی نوجوانان پیشران در عرصه تخصصی تعلیم و تربیت، ناصر معلومی گروه جهادی حبل المتین در عرصه تخصصی فرهنگی مذهبی، جواد صفدری عرصه گروه جهادی نورگردان در عرصه تخصصی گردشگری، مهدی کشتکار گروه جهادی رازرسانه عرصه تخصصی رسانه، محمد صادق حق گو گروه جهادی پیشتازان عرصه تخصصی تربیت، سیدمسعود بااوسی گروه جهادی قلب سلیم عرصه تخصصی سبک زندگی، علیرضا رفیع پور گروه جهادی پیشرو عرصه تخصصی تعلیم و تربیت، هادی نجفی نسب گروه جهادی جهادگران پیشرفت عرصه تخصصی نهضت محرومین شیوه نامه ها و حکم مسئولیت خود را از آیت الله صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر دریافت کردند.

 افراد داوطلب تشکیل گروه های جهادی امر به معروف و نهی از منکر می توانند با شماره ۰۹۳۵۹۰۳۲۸۲۸ در فضای مجازی و شماره ۲۲۵۶۱۲۳۳ با ستاد امر به معروف  و نهی از منکر در ارتباط باشند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین