عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۹۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲
آیت الله سبحانی:
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به برخی از مباحث پیرامون لعن بیان کردند: لعن به معنی دوری از رحمت خدا است.

عقیق:حضرت آیت الله سبحانی امروز در درس تفسیر خود در مدرسه حجتیه با اشاره آیه  62 سوره توبه گفتند: شان این آیه در خصوص بحثی است که میان یکی از مسلمانان و منافقان بر سر توهین به مسلمانان و پیامبر در گرفته است.

ایشان افزودند: خداوند در آیه« يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ إِنْ كَانُوا مُؤْمِنِينَ» نوع نگاه و مخاطب قراردادن مومنین و انبیا را بیان کرده است؛ رضایت بنده خدا آسان است ولی جلب رضایت خدا مشکل است زیرا خداوند عالم به غیب و شهود و کاشف غیب و شهود است.

معظم له در تفسیر آیه « أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ»، نیز گفتند: خداوند در آیه قبلی با نرمش سخن می گوید ولی در این آیه خطاب به منافقان و توهین کنندگان به اسلام و پیامبر لحن بسیار تندی را اتخاذ می کنند.

ایشان یادآورشدند: در این آیه خداوند بیان می کند که مگر نمی دانند که کسانی که با پیامبر یکی به دو یا جدل می کنند در آتش سوزان خالد خواهند بود؟ سپس بیان می کند که بدترین خزی آن است که انسان دانه ای را بکارد که نتیجه آن آتش سوزان جهنم است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به مفهوم خالد که به معنی ماندگار و پیوسته است تصریح کردند: برخی خالد را به معنی مدت زمان طولانی گرفته اند که در واقع فهم خود را بر کلام قرآن بار می کنند؛ ولی این درست نیست زیرا ما نباید برای قرآن استادی کنیم بلکه قرآن است که بر ما استادی می کند؛ همه ما شاگرد قرآن هستیم.

ایشان در ادامه به تفسیر روح البیان اشاره کردند و گفتند: این تفسیر مرتبط به اهل سنت و از علمای ترکیه است که وی نیز با دید تصوف و عرفان به این آیات نگریسته است؛ البته روح البیان با روح المعانی آلوسی متفاوت است.

معظم له تصریح کردند: وی می نویسد که هیچ پیامبری چون پیامبر اسلام آزار ندید؛ نویسنده کتاب، اذیت پیامبر را در جایگاه تصفیه پیامبر ذکر می کند که این برداشت، یک برداشت ظریف عرفانی است؛ سپس بیان کرده است که فرزندان پیامبر نیز به همین دردها مبتلا شدند.

ایشان با ذکر این مطلب که این گونه افراد تا حدی مقام ولایت را درک کردند و به مراتبی از ولایت حضرات دست یافتند، یادآورشدند: کسانی که امام حسن(ع) را شهید کردند پیامبر اکرم(ص) را شهید کردند و این گروه نیز مشمول همین آیه هستند.

معظم له یادآورشدند: لعن به معنی دوری است رحمت حق است و کسی که این چنین پیامبر و فرزندانش را می آزارد از رحمت خدا به دور است.

حضرت آیت الله سبحانی، با اشاره به میلاد با برکت امام حسن(ع) یادآورشدند: امام حسن(ع) فرزندان خویش و امام حسین(ع) را جمع کردند و فرمودند که شما فرزندان امروز و چیزی نمی گذرد که بزرگان قوم می شوید و برای رسیدن به این مقام باید سرمایه علمی جمع کنند.

معظم له بیان کردند: از این کلام مشخص می شود که جمع آوری علم کافی نیست، بلکه حفظ آن نیز مهم است؛ هر مملکتی که دارای علم است آباد است و هر مملکتی که در آن جهل و نادانی حکومت کند قطعا عقب افتاده می شود.

ایشان با اشاره به حدیثی که در مسلم و بخاری نیز آمده است گفتند: در این روایت پیامبراکرم(ص) می فرمایند که اسلامی که من آورده ام تا زمانی عزیز است که 14 خلیفه پس از من  بیایند.

معظم له تصریح کردند: با نگاهی به خلفای پس از پیامبر(ص) می بینیم که قطعا نمی توان منظور پیامبر(ص) را در سیر تاریخی روی کار آمدن خلفا دید؛ تنها امتی که می توانند این حدیث را متجلی کنند شیعیان امامیه هستند که به 12 امام معتقد هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین