عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
میرلوحی کارشناس مذهبی گفت: در میان بیانات امام هادی (ع)، روایاتی راهبردی در زمینه چگونه زیستن وجود دارد.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین فرید میرلوحی کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه، در گفتگویی درباره محصور شدن امام هادی (ع) در زمان امامت به دست ظالمان دوران، گفت: حضور نداشتن امام هادی (ع) در آن زمان در میان مردم، باعث شد شیعیان دچار انحراف شوند. به دلیل اینکه امام هادی(ع) در حصر بودند، بیانات و روایات کمتری از ایشان به ما رسیده است. اما در بین بیانات ایشان، روایات راهبردی در زمینه چگونه زیستن وجود دارد. برخی از دستورات، جزئی و خاص است و برخی راهبردی و فراگیر.این مهم است که ما افق زندگی خود را با ائمه معصوم تنظیم کنیم.

وی اظهار کرد: مثلاً دلیل اینکه می‌گویند با بدها، ظالمان و شروران نشست و برخاست نکنید را امام هادی(ع) به خوبی بیان کرده اند. ایشان می‌فرمایند: «مُخالَطَةُ الاْ شْرارِ تَدُلُّ عَلى شِرارِ مَنْ يُخالِطُهُمْ»، همنشين شدن و معاشرت با افراد شرور نشانه پستى و شرارت تو خواهد بود. یعنی غیر از اینکه آنها (ظالمان) به زندگی شما ضرر می‌زنند، شما نیز مانند آنان می‌شوید.

این کارشناس مذهبی، یکی دیگر از مباحث راهبردی که حضرت هادی به ما آموزش دادند را این گونه تشریح کرد: حضرت هادی (ع) درباره مال حرام و رابطه آن با برکت، می‌فرمایند: «اِنَّ الحَرامَ لا ینمى وَ اِن نَمى لا یبارَک لَهُ فیهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم یؤجَر عَلَیهِ وَ ما خَلَّـفَهُ کانَ زادَهُ اِلَى النّارِ». «به راستى که مال حرام، افزایش نمی‌‏یابد و اگر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه‌اى به سوى آتش خواهد بود». ممکن است فردی صدها میلیون تومان از راه حرام کسب کرده باشد؛ اما ممکن است این پول را صرف بیماری کند.

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی در پایان گفت: امام هادی(ع) بسیاری از قواعد روانشناسی و آرامش بخش در زندگی را در یک قاعده بیان و می‌فرمایند: «إنَّ اللهَ جَعَلَ الدُّنیا دارَ بَلوی وَ الآخِرَةَ دارَ عُقبی وَ جَعَلَ بَلوَی الدُّنیَا لِثَوابَ الآخِرَةِ سَبَباً، وَ ثَوابَ الآخِرَةِ مِن بَلوَی الدُّنیا عِوَضاً»؛ خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین