عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
رئیس اداره‌ علوم قرآنی آستان قدس مطرح کرد
رئیس اداره‌ علوم قرآنی آستان قدس رضوی با اشاره به آداب تلاوت قرآن کریم، به تشریح ویژگی‌های قاری خوب پرداخت.
عقیق:حجت‌الاسلام مهدی شجاع رئیس اداره‌ علوم قرآنی آستان قدس رضوی در کلاس آموزش اخلاق برای قاریان نوجوان طرح ملی تلاوت با اشاره به اهمیت خشوع تلاوت اظهار داشت: خشوع در برابر خداوند متعال امری مهم است که در تلاوت هم باید مورد توجه قرار گیرد.

قاری خوب چه کسی است؟

وی با بیان اینکه قاری خوب کسی است که خشوع در تلاوتش جلوه گر شود، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که قرائتی داشته باشید که آیات الهی را با همان صوت و لحن القا کنید. تمامی فنون تلاوت از تجوید، وقف و ابتدا  و صوت و لحن برای رسیدن به این جایگاه است.

حجت‌الاسلام شجاع با اشاره به آداب تلاوت قرآن کریم، گفت: اولین اداب تلاوت قرآن کریم پاکیزکی و طهارت است که وضو گرفتن، پاکیزگی دهان و آراستگی ظاهر از جمله این پاکیزگی به شمار می‌رود.

برخی قاریان برای حق‌الزحمه دعوت ما در حرم امام رضا(ع) را قبول نمی‌کنند

رئیس اداره‌ علوم قرآنی آستان قدس رضوی اخلاص در اعمال را دومین آداب تلاوت قرآن عنوان کرد و افزود: برخی قاریان دچار غفلت شده‌اند و برای دریافت پول به تلاوت می‌پردازند که این بزرگترین آسیب در عرصه تلاوت است. البته داشتن حق الزحمه برای قاریان امری مهم است اما اینکه برخی برای مقدار آن بحث می‌کنند جای تعجب دارد حتی در حرم امام رضا(ع) هم برخی قاریان به خاطر حق‌الزحمه نه چندان بالا دعوت ما را قبول نکردند.

حجت‌الاسلام شجاع با بیان اینکه خداوند به تلاوت برخی برکت می‌دهد، گفت: ما اساتید بزرگی داریم که به هیچ وجه به فکر حق‌الزحمه نیستند و همچنان با وجود سن بالای 50 سال تلاوت فاخری ارائه می‌دهند که استاد محمدجواد پناهی نمونه‌ای از این قاریان بااخلاق است که در نظرسنجی‌های حرم امام رضا(ع) تلاوت و اذان ایشان همچنان در صدر قرار دارد.

قبل از تلاوت دعا کنید

وی با اشاره به اینکه دعا قبل از تلاوت نیز از آداب تلاوت به شمار می‌‌رود، افزود: زیباترین تلاوت را از خود خداوند بخواهید. اول باید خانه دل را از شیطان و غیر خالی کنید بعد به تلاوت قرآن کریم بپردازید بنابراین گفتن اعوذبالله من الشیطان الرجیم هم سفارش شده و از آداب تلاوت به شمار است.

رئیس اداره‌ علوم قرآنی آستان قدس رضوی به اهمیت گفتن بسم الله الرحمن الرحیم قبل از آغاز تلاوت اشاره کرد و گفت: هر سوره از قرآن با بسم‌الله شروع می‌شود مگر چند سوره که استثناست بنابراین یادکردن از خدا لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه تلاوت قرآن از مصحف شریف همواره تأکید شده است، افزود: مصری‌ها از حفظ قرآن را می‌خوانند و این امر برای ما هم امتیازی شده است اما در احادیث تلاوت از روی قرآن سفارش شده است. لزوما زیباخوانی قرآن به معنای از حفظ خواندن آیات الهی نیست. اگر از رو بهتر و با تلسط بیشتری می‌خوانیم باید از روی مصحف بخوانیم که فضیلت بیشتری هم دارد.

بهترین استفاده از صدای زیبا خواندن کلام وحی است

حجت‌الاسلام شجاع با اشاره به اینکه  تلاوت قرآن کریم با صدای زیبا از آداب تلاوت است، خاطر نشان کرد: بهترین استفاده از صدای زیبا خواندن کلام وحی است. در روایات داریم که خداوند پیامبری مبعوث نکرد مگر اینکه صدای زیبا به او داد؛ همچنین پیامبر اعظم(ص) فرمودند که تلاوت زیبا زینت قرآن است.

وی قرائت روزانه قرآن کریم بعد از نماز صبح را از دیگر آداب تلاوت عنوان کرد و افزود: قاریان عمدتاً زمانی سمت قرآن می‌روند که می‌خواهند تمرین کنند اما بهتر است برای خود قرآن، تدبر و انس با آیات الهی تلاوت کنید پس از تلاوت روزانه قرآن کریم غافل نشوید.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین