عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۳۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
دکتر محمد حسین رجبی دوانی در گفت و گو با «عقیق»:
هرچقدر که مداحان ما باسواد باشند و رتبه علمی شان بالا باشد و نسبت به مسائل اعتقادی و شرعی مطالعات بالایی داشته باشند و همین طور در ارتباط با شناخت مقاتل و منابع تاریخی اهل بیت شناخت کافی داشته باشند ، تاثیرگذاری کارشان بالا می رود

عقیق: سمیه پارسادوست/ «دکترمحمدحسین رجبی دوانی»؛ نامی آشناست برای همه آن هایی که این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام را بارها از قاب شیشه ای تلویزیون دیده و پای سخنان او نشسته اند. سخنانی که با بیانی شیوا و با مستندات دقیق ادا می شود و مخاطبان بسیاری هم دارد. خیلی ها هنوز هم لذت تماشای سریال«مختار» را با تحلیل های پس از پایان این سریال که با حضور دکتر رجبی دوانی برگزار می شد، به یاددارند. بهانه ما برای گفت و گو با این استاد دانشگاه ، موضوع خاص دیگری بود که درنهایت حرف به هیئت ها و  دورشدن از روحانیت محوری هیئات و میثم مطیعی کشید. رجبی دوانی معتقد است هیئت ها هراندازه هم پرمحتوا باشند، بازهم بدون «روحانی» به اهداف اصلی و تاثیرگذاری عمیق نمی رسند.

***

این روزها گویا دشمن سنگر مداحان را نشانه گرفته است و هجمه ها به سمت هیئت های عزاداری رفته است

در جریان دفاع مقدس و انقلاب جوانان ما از دل همین مجالس و عزاداری ها توانستند حماسه آفرینی کنند. سال ها بعد در جریان فتنه 88 نیز ثابت شد که همین هیئت ها و عزاداری هاست که می تواند نقشه دشمنان را نقش برآب کند. لذا دشمن به این نتیجه رسید که اگر می خواهد بر ما فائق بیاید، باید مردم را از این جلسات و این ارزشها دور کند. این طور شد که هجمه ها به بهانه های گوناگون به سمت مداحان و واعظان رفت. مشخص است که این هجمه ها از روی بغض و کینه و خباثت مطرح می شود نه اصلاح و پاک کردن ضعف ها.

فکر می کنید هیئت های ما درحال حاضر همچنان تاثیرگذاری سال های جنگ و دفاع مقدس را دارند؟

بله . قطعا دارند. البته از یک نکته مهم نباید غافل شد و آن هم اینکه هیئت ها در گذشته توسط علم و روحانیون اداره می شد و واعظان بنام شهر این هیئت ها را مدیریت می کردند. درحال حاضر اما متاسفانه روز به روز نقش علما و روحانیون در هیئت های ما کمرنگ تر می شود و هیئت ها حالت مداح محوری پیدا کرده اند. ضمن احترام به اکثریت قریب به اتفاق مداحان ولی در بعضی موارد شاهدیم که مداحی می آید که فاقد صلاحیت لازم از نظر علمی و معرفتی است و همه کاره هیئت می شود. وقتی کار به طور کامل به این دسته از مداحان سپرده شود، مشخص است که روی کیفیت کار مجالس و هیئت ها هم اثرمنفی می گذارد و بهانه به دست بدخواهان داده می شود. ما باید هدفی بالاتر و والاتر از تخلیه انرژی جوان ها در هیئت ها داشته باشیم . اینگونه نباشد که خیل عظیمی تنها برای مداحی و سینه زنی جمع شوند بلکه باید تلاش شود تا سطح معرفتی این جمعیت هم بالا برده شود و این مجالس آن قدر تاثیرگذار باشند که به یک سنگر مهم مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان تبدیل شوند.

و فکر می کنید چطور این اتفاق می افتد؟ مداح محورشدن هیئت های ما می تواند در این راستا کمک کند یا نتیجه عکس خواهدداشت؟ به نظر می رسد درحال حاضر جوان های ما از مداح بیشتر از سخنران حرف شنوی دارند

هرچقدر که مداحان ما باسواد باشند و رتبه علمی شان بالا باشد و نسبت به مسائل اعتقادی و شرعی مطالعات بالایی داشته باشند و همین طور در ارتباط با شناخت مقاتل و منابع تاریخی اهل بیت شناخت کافی داشته باشند ، تاثیرگذاری کارشان بالا می رود و می تواند خلاء روحانی و واعظ را تا حدودی پر کند که البته بازهم کافی نیست و من معتقدم حتی موفق ترین هیئت ها هم بدون روحانی عالم و عامل از اهداف اصلی و اثرگذاری عمیق دور خواهندشد و لذا لازم است که هیئت ها مثل قبل با محوریت روحانیون بنام و خوشنام شکل بگیرند و در کنارش شورعاطفی و حماسی که مداح ایجاد می کند هم مکمل خوبی است تا یک هیئت تراز و استاندارد شکل بگیرد. امسال در ایام دهه اول محرم هیئت های خوبی مثل هیئت آقای مطیعی و آقای کریمی را داشتیم که دیدید چه جمعیت عظیمی به این هیئت ها آمدند و چطور منظم و باهدف عزاداری کردند و در روز تاسوعا و عاشورا نیز دسته های بزرگ عزاداری به راه انداختند و در شمال شهر تهران جمع شدند که این تجمع در آن نقطه شهر هم خودش دارای پیام های اثرگذار خوبی بود. یکی مثل آقای مطیعی را سال هاست می شناسم و می دانم آدم های کاردرست به هیئت ایشان می رود و کارهایی که می کنند بدون هدف و اثرگذاری نیست.

شما یکی از کسانی بودید که در جریان شعرخوانی عیدفطر هم حمایت قاطعی از مطیعی کردید

بله و خوشحالم که با انتشار بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در حمایت از آن شعر و آن مداحی، روی سیاهی به زغال ماند . شعری که بسیار عالی ، به جا و بحق بود و با اخلاص قرائت شد. همان زمان هم حدس می زدم که وادادگان سیاسی و سرسپردگان غرب در برابر این شعر ارزشمند که زبان حال و بیان موقعیت فعلی برخی سیاسیون بود موضع گیری کنند و با واکنش های تند روبرو شود و عده ای هتاک بی ادب این جوان انقلابی و مومن را مورد فحاشی و سرزنش قراردهند و به همین خاطر هم همان روز پیامی برای ایشان فرستادم و گفتم که مبادا از این سخنان سخیف و یاوه گویی نوکران اجنبی ناراحت شود که گفتن حرف حق تاوان دارد و خوشحالیم که حضرت آقا هم کاملا از شعر قرائت شده در آن روز حمایت کردند و اعلام کردند که با آن موافق هستند. حالا شاید باید دید آن هایی که آن زمان حمایت نکردند و یا سکوت کردند و علت این عدم حمایت خود را نارضایتی رهبری و هزینه تراشی برای ایشان عنوان کردند، چه حرفی برای گفتن دارند!


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین