عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
پیامبر خدا (ص) در ضمن حدیثی ویژگی بهترین ازدواج را فرمودند.
عقیق: مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در بیست و پنجمین روز ماه مبارک رمضان 1435 فرمودند «در گذشته معمول بود که براى ازدواج، افراد خیّر و مؤمنى پیدا می‌شدند، واسطه‌‌گرى می‌کردند، دخترهاى مناسب را، پسرهاى مناسب را، معرفى می‌کردند، ازدواج‌ها را راه مى‌‌انداختند؛ این کارها باید انجام بگیرد؛ باید واقعاً در جامعه یک حرکتى در این زمینه به‌‌وجود بیاید.»  در این رابطه احادیث فروانی وجود دارد که ائمه معصومین توصیه به واسطه‌گری در امر ازدواج می‌کنند مثلا در این رابطه امام صادق(ع) فرموده اند: هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه [لطف آمیز] می کند. (الکافی، ج 5، ص 331)

 مقام معظم رهبری در بخشی دیگر از این دیدار فرمود: «به نظر من بر روى مسأله‌‌ى ازدواج جوان‌ها، خود جوان‌ها، اولیاى خانواده‌‌هایى که جوان‌ها متعلق به آن‌ها هستند، و مسئولان ذى‌‌ربط مرتبط با دانشگاه، فکر کنند و تصمیم بگیرند. نگذاریم سن ازدواج -که امروز متأسفانه بالا رفته؛ به‌خصوص در مورد دختران- ادامه پیدا بکند. بعضى از تصورات و سنّت‌هاى غلط در مورد ازدواج وجود دارد که این‌ها دست‌‌وپاگیر است، مانع از رواج ازدواج جوان‌ها است. این سنت‌ها را باید عملاً نقض کرد.»

اما چگونه چنین اتفاقی صورت می‌گیرد اگر به احادیثی که در این زمینه وجود دارد توجه کنیم به علت وقوع چنین اتتفاقی پی خواهیم برد.پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) خطاب به دختران و والدین آنها می‌فرماید: «وقتی کسی که به خواستگاری می آید و اخلاق و دین اش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید ، فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد.(نهج الفصاحه ، ح247)» و در جای دیگر می‌فرماید که «بهترین ازدواجها ها آن است که آسان تر انجام گیرد (نهج الفصاحه ، ح247)» و علتی که از سوی پسران باعث عدم اقدام بار یامر ازدواج می شود شاید ترس از فقر و تهیدستی باشد که در این زمینه امام صادق می‌فرماید: «هر که از ترس تهیدستی ازدواج نکند ، به خدای متعال گمان بد برده است . خدای متعال می فرماید : « اگر تهیدست باشد خداوند از فضل خود توانگرشان می سازد.(نور الثقلین . ج3 . ص597)»


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین