عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵
حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق در گفت‌وگو با عقیق:
امام صادق(ع) به یکی از اصحاب خودشان فرمودند کار خوب، خوب است از تو خوب‌تر، چون منسوب به مایی و کار بد، بد است از تو بدتر چون منصوب مایی. یعنی در واقع خوش‌قولی و مهربانی جزء صفات خوبی هستند اما اگر یک شیعه امام صادق(ع) این صفات و رفتارها را داشته باشد اثر متفاوت‌تری دارد

عقیق-  در آستانه شهادت امام صادق(ع)  به منظور شناخت بهتر مکتب جعفری و خدمات ارزنده این امام همام به اسلام و تشیع با حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق، به گفت‌وگو نشستیم.


**اسلام سیاسی توأم با روح مبارزه و جهاد معرفی می‌شود

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق واعظ برجسته کشور، در گفت و گو با خبرنگار عقیق گفت : در آستانه شهادت رئيس مذهب جعفرى حضرت امام جعفر صادق(ع) پرداختن به مهمترين نكات و خدمات آن امام همام در طول دوران زندگانى‌شان خصوصاً دوران امامت، امري مهم و اساسی  به نظر مي‌رسد. برخي از مهمترين اين امور عبارتند از: تبيين حقيقت اسلام ناب محمدى كه همان حقيقت تشيع مي‌باشد به اين معنا كه اسلام تحت عنوان اسلام سياسى توأم با روح مبارزه و جهاد معرفی می‌شود. اين مبارزه گاهي با تقيه همراه است وگاه با تبليغ،گاهي با شمشير، گاه با قلم وگاهي هم با رجز و خطابه به سرمنزل مقصود می‌رسد.

**تشویق شاعران ظلم ستیز

وی با اشاره به اینکه بيشترين روايات فقهي ما درباره تبيين احكام واعتقادات دينى از جمله احكام الهي به دوران امامين شريفين باقرين(عليهم‌السلام) برمی‌گردد، خاطرنشان کرد:  در اين دوران احكام انحرافي به دور از حقيقت قرآن و سنت بسيار رواج پيدا كرده بود. راه‌اندازي تشكيلات‌ ضد خلفاى جور ناظر بر همين حقيقت است. تشويق و استقبال از شاعران و واكنش نشان دادن به ابيات و اشخاصي كه مواردي چون مظلوميت، افشاي ظلم و مهدويت را بیان می‌کردند. ؛

**دروانی سخت از زمان پیامبر(ص)

حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق با بیان اینکه حقیت قرآن از ناحیه مخزن علم الهی امام صادق به خوبی تیین شد، افزود: حضرت امام صادق(ع) قران ومعارف را از دست مدعيان گرفتند و آنان كه تفسير به رأي مي‌کردند را رسوا و باطل بودن انديشه آنان را بر همگان آشکار ساختند. روح قرآن، ولايت است كه اين حقيقت از ناحيه مخزن علم الهي حضرت امام صادق(ع) به خوبي بيان و تبيين شد. در وهله بعدی مبارزه با جريانات انحرافي را در پیش گرفتند؛ در هيچ دوره‌اي به اندازه دوران امام صادق(ع) انحرافات اعتقادي و فرقه‌هاي نوظهور و انحرافي به وجود نيامده بود. در واقع بسياري از اين مكاتب شيطاني در عصر آن بزرگوار متولد شدند كه مبارزه با آن‌ها بسي دشوارتر از مبارزات رسول مكرم اسلام در غزوات بدر، احد و حنين بود.

** امام صادق(ع) مروج فرهنگ عاشورا

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان حقایق عاشورا توسط امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: اهتمام بسيار بالا نسبت به بيان حقایق عاشورا و اسرار حركت سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) اقدام دیگری بود که امام صادق(ع) در انتقال مناسب و تأثیرگذار آن بسیار تلاش کردند. به عنوان مثال: تعليم و انشاء زيارتنامه‌هاى مخصوص حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در مناسبت‌هاي مختلف و شهداى كربلا، تشويق شاعران و مرثيه‌سرايان به سرودن اشعار در رثاى شهداى مظلوم كربلا، تشويق‌هاى مادى و معنوى، ترغيب مردم به گريستن و گرياندن براي ظلم‌هايی كه به خاندان عصمت و طهارت وارد شد. تشويق مردم به زيارت كربلاي معلي  و بيان رواياتي در عظمت زائر، تحمل زجر و مصيبت در راه زيارت، اجر و جبران خرج كردن در راه زيارت آن حضرت،كمك کردن به زوار، اجر جان دادن در مسير زيارت.

**برخی شیعه را تازه وارد خوانده‌اند!

این واعظ برجسته کشور در پاسخ به این سوال که بسیاری در عصر امروز عنوان می‌کنند که شیعه تازه بوجود آمده یا به زمان امام صادق(ع) برمی‌گردد، اظهار داشت: این موضوع خودش شبهه‌ای است که برخی از معاندین به راه انداخته‌اند. تشیع در زمان امام صادق(ع) معرفی بهتری پیدا کرد و گرنه در دوران پیامبر اسلام، شیعه یک گروه مورد تأیید ایشان بود. حضرت در جمع شیعه و سنی فرمودند یا علی! تو و شیعیانت رستگارید. لفظ شیعه از زمان پیامبر صادر شده و به گروهی از پیروان حضرت علی(ع) گفته می‌شد. شیعه یا به تعبیری دیگر پیروان اهل‌بیت در آن زمان فرصتی برای ابراز وجود پیدا نکردند. تا جائیکه از خود امام حسین(ع) تنها 5 روایت فقهی نقل شده و حتی مردم هیچ‌گاه از ایشان سوال شرعی نپرسیدند. این عدم بهره‌بردن از فضائل بی‌کران این امام همام جلوه‌ای از مظلومیت ایشان است. در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با تشکیل مکتب‌های مختلفی که درصدد مخدوش کردن فضای اعتقادی مردم بودند با علم و حکمت امام صادق(ع) و تشکیل مکتب جعفری مواجه شدند که همه نقشه‌های شوم منحرف‌کردن مردم از ابعاد ارزشمند اسلام را نقش برآب کرد.

**بیان حقیقت‌های عاشورا از دریچه علم امام صادق(ع)

وی در ادامه اضافه کرد: واژه شیعه جعفری را اولین بار شخصی به نام سید حمیری در یکی از ابیات شعر خودش به کار برد و این کلمه ماندگار شد. در این میان برای شناخت بهتر امام صادق(ع) و ترویج مذهب جعفری هیئت‌ها رسالت مهمی برعهده دارند. مهمترین آن‌ها عمل به دستورات آن بزرگواران است. حضرت فرمودند: شما محاسن کلام ما را برای مردم بیان کنید مردم از ما تبعیت خواهند کرد. هیئت‌ها ارتباط مستقیم با بیانات امام صادق(ع) دارند. همان روایاتی که حقیقت امام و جایگاه با عظمت ولایت را نشان می‌دهد. بخش عظیمی از مطالبی که در هیئت‌ها بیان می‌شود روایتگر جریان امام حسین(ع) و واقعه عاشوراست. این حقیقت‌ها برگرفته از روایت‌هایی است که امام صادق(ع) در اختیار بشریت قرار دادند. اگر ما دنباله‌رو کلام حقیقت امام در جریان عاشورا باشیم جلوی بسیاری از انحرافات در هیئت‌های مذهبی گرفته می‌شود. امام نسبت به اشعاری استقبال و واکنش نشان دادند آن اندیشه بایستی در شعر امروز ما گنجانده شود.

**هیچ‌وقت نباید از شبهه ترسید

حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق درباره شبهات موجود پیرامون مکتب جعفری و امام صادق(ع)، خاطرنشان کرد: یکی از موارد دیگری که نسبت به امام صادق(ع) مطرح می‌شود شبهاتی است که به مذهب جعفری نسبت می‌دهند. می‌دانید که شبهه در جایی اتفاق می‌افتد که پیش از آن حقیقت بوجود آمده باشد. در واقع برای اینکه حقیقت را بپوشانند شبهه ایجاد می‌کنند. شبهه زمینه بدل‌سازی است؛ هر عصری که شاهد هجوم شبهه باشیم یعنی آن عصر به رشد بیشتری رسیده و در آن حقیقت تبیین می‌شود.  امام صادق(ع) حقیقت اسلام، مکتب تشیع و قرآن را تبیین کردند. در نتیجه، هیچ‌وقت نباید از شبهه ترسید. جالب است که مرحوم علامه طباطبایی در جایی فرمودند باید از غرب تشکر کنیم که هرکس رفت با یک چمدانی از شبهات برگشت. چراکه وقتی این شبهات را پاسخ می‌دهیم در میان این پاسخ‌ها، اسلام معرفی می‌شود. شبهه زمینه رشد هر مکتبی که متصل به وحی است، مکتب تشیعی که با خود دو یادگار پیامبر قرآن و عترت را به همراه دارد. باید از شبهات استقبال کنیم که به همه آن‌ها در آیات قرآن پاسخ داده شده است.

** در هیئت‌ها باید معلوم شود ما پیرو مکتب امام صادق(ع) هستیم

وی در خاتمه به هیئتی‌ها برای شناخت بهتر امام صادق(ع) توصیه کرد: توجه داشته باشید که دو نکته از امام صادق(ع) برای ما هیئتی‌ها مهم است؛ اولاً زینت ما باشید نه ذلت! یعنی همه رفتار و افعال ما مایه زینت و عزت اسلام باشند. امام صادق(ع) به یکی از اصحاب خودشان فرمودند کار خوب، خوب است از تو خوب‌تر، چون منصوب به مایی و کار بد، بد است از تو بدتر چون منسوب مایی. یعنی در واقع خوش‌قولی و مهربانی جزء صفات خوبی هستند اما اگر یک شیعه امام صادق(ع) این صفات و رفتارها را داشته باشد اثر متفاوت‌تری دارد و باعث عزت دستگاه‌اهل‌بیت می‌شود. در هیئت‌ها باید معلوم شود ما پیرو مکتب امام صادق(ع) هستیم. هرچه‌قدر از معارف اهل‌بیت در هیئات و اذکار و اشعار ما برگرفته از معارف اهل‌بیت باشد به همان میزان ما به امام صادق(ع) نزدیک هستیم. روح متعبد و متشرع بودن در هیئات ما حکم‌فرما شود ما به همان میزان به امام صادق(ع) قرابت بیشتری پیدا می‌کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
Romania
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
0
0
برادر من شما که سیدی عمامه ات هم سیاه هست ریش و سبیل های پر حجم سیاه هم که می ذاری اقلا رنگ لباست رو تیره نکن ادم وحشت می کنه و از دین فراری میشه
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین