عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
رییس سازمان بسیج مداحان کشور:
فراهانی گفت: ما مقاطع آموزش مداحی را از رده سنی نوگلان حسینی تا بزرگسالان در قالب کلاس‌های مداحی برای برادران و خواهران در سراسر کشور برگزار می‌کنیم.

عقیق:محمد فراهانی، رییس سازمان بسیج مداحان کشور در گفت‌و‌گویی در رابطه با طرح‌های آموزشی مداحی گفت: ما در مقطع کلاس‌های نوگلان تقسیم‌بندی گروه سنی بین 7 تا 12 سال و برای نوجوانان رده سنی 12 تا 15 سال و همچنین کلاس‌هایی در مقطع 16 سال به بالا برای جوانان و بزرگسالان را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: این گروه سنی در مقاطع مختلف برای بانوان نیز به صورت مجزا برگزار می‌گردد. در این کلاس‌ها سطح آموزش علمی و متوسطه را داریم که این آموزش‌ها به تأیید معاونت‌های بسیج نیز رسیده است و به عنوان منبع‌های درسی از کتاب‌های آموزشی نیز استفاده می‌کنیم.

رییس سازمان بسیج مداحان کشور تأکید کرد: کلاس‌های نوجوانان و سایر سنین در سطح استان تهران از روزهای شنبه تا چهارشنبه از صبح تا عصر برپا می‌شود؛ همچنین در تهران جلسات عمومی یکشنبه‌ها ساعت 18 عصر برگزار می‌شود که طبق آن مباحث معرفتی و تربیتی آموزش داده می‌شود.

فراهانی یادآور شد: در جلسات ماهانه نیز از اساتیدی همچون شیخ محمود ریاضت، استاد بهتاش، استاد سازگار، استاد هدایتخواه و استاد بکایی حضور دارند و جزو اساتید برگزیده در این جلسات می‌باشند. نکته جالب در این جلسات این است که هر هفته 500 نفر در آن شرکت داشته و این جلسات در حدود 20 سال برپا می‌شود.

وی افزود: از ماه رمضان سال گذشته قرار بر این شده است مداحان در جلساتی که هر هفته حضور پیدا می کنند، روزه بگیرند و در پایان جلسه برنامه افطاری داشته باشیم. در حال حاضر 42 یکشنبه از هفته است که ما برنامه تربیتی روزه را در جلسات خود داریم.

رییس سازمان بسیج مداحان کشور با بیان اینکه در سه سال گذشته برنامه‌های سایر جلسات ما در شهرستان‌ها به صورت ویدیوچک برگزار شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر جلساتی که در شهرستان‌ها و تهران برگزار می‌شود دوشنبه هر هفته نشست تخصصی را برگزار می‌کنیم که در این جلسه از مربیان برای بالا بردن مهارت مداحی استفاده می‌کنیم که علاوه بر تعلیم و تربیت در آموزش مهارت‌های مداحی پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

فراهانی ابراز داشت: ما دوره‌های آموزشی خاصی را نیز برگزار می‌کنیم که مخصوص نوگلان حسینی است. در این دوره‌ها علاوه برنامه‌های تفریحی همچون استخر، زیارت و ... بحث تعلیم و تربیت دینی را برای این نوگلان در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در شهریور امسال سه روز کاری دوره تربیت مربی را برای مداحان کشور خواهیم داشت، تصریح کرد: شهریور امسال در سه روز مشخص برادران و خواهران در حرم شاه عبدالعظیم الحسنی و همچنین مدرسه عالی شهید مطهری در جلسات تربیت مربی حضور پیدا خواهند کرد.

رییس سازمان بسیج مداحان کشور اضافه کرد: در راستای مسایل فرهنگی قبل از محرم امسال یعنی همزمان با 22 ذی‌الحجه مصادف با شهادت میثم تمار برنامه‌های ویژه‌ای را خواهیم داشت. یکی از این برنامه‌ها در شهر تبریز ویژه شهید مداح مدافع حرم عباس عبداللهی برگزار می‌شود. همچنین بعد از محرم هم همایش مداحان نخبه در مشهد مقدس با حضور 150 نفر از مداحان کشور برگزار می‌شود.

فراهانی در رابطه با کتاب‌های درسی مداحان نیز گفت: کتاب‌هایی که برای مداحان در نظر گرفته می‌شود در سه جلد شامل 4 محتوای معرفتی، تربیتی، بصیرتی و مهارتی می‌باشد. در مباحث معرفتی مسایلی چون احکام، عقاید، اصول، ادبیات و زندگینامه معصومین آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: ما در مباحث تربیتی موضوعاتی چون اخلاق ذاکرین، آداب مداحی و منش مورد نیاز را مدنظر قرار داده و در مورد مسایل روز و نحوه برخورد آنها و عدم ورود جناح‌های خاص سیاسی و همچنین الزام تأکید بر روی فرهنگ جهاد و شهادت آموزش‌های لازم را می‌دهیم. ضمنا در بحث مهارتی نیز سعی شده است اصول و فنون دستگاه‌های مداحی برای مداحان تشریح شده و آداب مجلس‌داری را به آنها آموزش دهیم.

رییس سازمان بسیج مداحان کشور در رابطه با کتاب‌های مداحی قابل تدریس بیان کرد: ما 3 کتاب مداحی در 3 جلد شامل آموزش صداسازی، نغمات مداحی و روش برپایی مجالس معصومین (ع) را داریم. در این کتاب‌ها تأمل در اصول و فنون مداحی و نوحه‌خوانی آموزش داده می‌شود و هر کدام از اساتید شرکت‌کننده در این جلسات یکی از مباحث خاص را مدنظر قرار می‌دهند.

فراهانی افزود: برای بحث دعا و تفسیر از استاد ریاضت، بحث سیره زندگی معصومین استاد بهتاش، برای مفاهیم اخلاقی و تربیتی استاد هدایتخواه، برای موضوع روضه‌خوانی و انتخاب شعر استاد سازگار و در راستای مباحث، اصول و فنون مداحی و همچنین آداب مجلس‌داری توسط بنده آموزش‌های لازم را می‌دهیم.

وی در پایان گفت: ما در مجالس خود از سخنرانان برجسته همچون ماشاءالله عابدی از اساتید ثابت در بحث مناجات و آداب مداحی استفاده می‌کنیم. همچنین سعی می‌شود از مداحان برجسته کشوری نیز در این جلسات بهره ببریم.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین