عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۶۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
معرفی بقاع متبرکه
آرامگاه امامزاده سید ابراهیم در داخل شهر زنجان در قبرستانی واقع در منتهی‌الیه سمت شرقی شهر قدیم، مشرف به دیوار حصار شهر قرارگرفته است.
عقیق:آرامگاه امامزاده سید ابراهیم در داخل شهر زنجان در قبرستانی واقع در منتهی‌الیه سمت شرقی شهر قدیم، مشرف به دیوار حصار شهر قرارگرفته که امروزه قسمتی از قبرستان مزبور به دبیرستان، دبستان و قسمتی دیگر به خیابان موسوم به صدر جهان تبدیل شده‌است.

علما در شجره نامه امامزاده سید ابراهیم اختلاف نظر دارند. جمعی امامزاده را ابراهیم بن موسی بن جعفر دانسته‌اند و جمعی دیگر همانند ابوالفرج اصفهانی و ابونصر بخاری در سرالنساب، او را ابراهیم بن محمد بن عبدالله بن الحسن بن العباس بن علی ذکر نموده‌اند. اگر این شجره نامه صحیح باشد سید ابراهیم به اتفاق گوگبی حسین بن اسماعیل بن محمد الارقط بن الباهربن زین العابدین در اوایل قرن سوم هجری در زمان خلیفه المعتزربالله خلیفه عباسی قیام کرده ودر ۳ کیلومتری سمت جنوبی شهر زنجان درجریان جنگی با افراد خلیفه شهید شده است.

 علامه محمد اسماعیل صائنی که از فلاسفه و مفسران نامدار قرآن مجید بوده به نقل از تاریخ طبری دربارهٔ امامزاده سید ابراهیم مدفون و معروف در شهر زنجان گفته که او نوه چهارم حضرت ابوالفضل العباس بن علی بن ابی طالب امام اول شیعیان است و او امامزاده موسوی نیست، بلکه از نسل حضرت عباس است.

بنای امامزاده ابتدا به سبک چهارطاقی بود و گنبد زیبائی آن را می پوشاند. درسال ۱۳۴۰ شمسی این مجموعه به جهت تبدیل به احسنت برداشته شد و مجدداً منطبق بربنای قدیمی نوسازی شده است.  گنبد از نوع تک پوششی بود. این گنبد به  واسطه چهار گوشواره برجرزها استوار نی شد و حدفاصل گوشواره‌ها و گنبد، هشت نورگیر تعبیه شده‌است. تزئینات آن  از داخل مقرنس و گره سازی بود وسوره جمعه به خط زیبای ثلث، به قلم استاد جواد میر محمد رضائی زنجانی و گچبری استاد شعبان آزادی زنجانی نوشته شده‌است. در نمای بیرونی، سوره مبارکه (اسماء ذات البروج) به خط ثلث زنجیری نبه چشم می خورد.

ضریح امامزاده ابراهیم  که در اصفهان ساخته  و درسال ۱۳۵۸ نصب شد. قدیمی‌ترین قسمت این آرامگاه، سردر ورودی سمت شمالی و مناره‌های واقع در طرفین آن است.  این سردر به سال ۱۳۴۱ شمسی توسط معمار ابراهیم سلطانی ساخته شد و بالای مناره‌های آن  آیه ۵۵ سوره مبارکه احزاب به خط زیبای ثلث به قلم استاد اخیرالذکر رنقش بسته لست.  استاد منصور محاوری ، فرزند ملا غلامرضا متولد ۱۲۷۸ شمسیاین آرامگاه را تجدید بنا کرد  است. او از سال ۱۳۴۰ با همکاری دیگر شهروندان زنجان به تجدید بنای امامزاده همت گماشت.

در وضعیت فعلی، شبستان اصلی هیچگونه مسئله حاد استاتیکی ندارد. اما قسمتی از حجرات واقع در ضلع شرقی صحن از نظر ایستائی فعال شده و مشکلاتی دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین