عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
حجت الاسلام رفیعی در سالگرد ارتحال آیت الله گلپایگانی:
پیامبر اکرم (ص) فرمود: «با خداوند خدعه نکنید» اصحاب از ایشان پرسیدند: چگونه می توان با خدا خدعه کرد؟ پیامبر فرمود: «اینکه عملی که برای خداست به انگیزه غیرخدایی انجام شود».
عقیق:حجت الاسلام ناصر رفیعی در مراسم سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی که در مسجد اعظم قم برگزار شده بود، اظهار داشت: این جلسات بهانه ای برای تجلیل و تکریم بزرگان و محل استفاده کاربردی برای شرکت کنندگان در این مجالس است.

او با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که فرمودند: «فرد متقی و پرهیزکار سه ویژگی دارد؛ اخلاص عمل، کوتاه بودن آرزوها و استفاده از فرصت ها» ابراز داشت: هر چند در خطبه همام ۱۱۰ صفت برای متقین شمرده شده است اما چکیده و خلاصه آن صفات در این روایت آمده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به فرازهایی از سخن امام سجاد (ع) بیان داشت: امام چهارم شیعیان فرمود:« بزرگترین حق خدا به گردن شما این است که خدا را عبادت کنید، مشرک نشوید و اگر مخلصانه او را عبادت کنید دنیا و آخرت شما را کفایت می کند».

او با تصریح بر اینکه خداوند حقی به گردن بندگان دارد، گفت: عده ای گمان می کنند که می توانند سر خدا را کلاه بگذارند و خدعه کنند. در روایتی از پیامبر اکرم (ص)داریم که فرمود: «با خداوند خدعه نکنید» اصحاب از ایشان پرسیدند: چگونه می توان با خدا خدعه کرد؟ پیامبر فرمود: «اینکه عملی که برای خداست به انگیزه غیرخدایی انجام شود».

رفیعی ادامه داد: خوشا به حال کسی که حب و بغض او برای خدا باشد در این صورت دیگر خبری از اختلاس ها و بداخلاقی های سیاسی نخواهد بود.
او با بیان این مطلب که علامه طباطبایی از اخلاص به عنوان اکسیر نام می برد، بیان داشت: هر چیزی دارای علامت و نشانه ای است و علامت اخلاص این است کاری که انجام می دهیم منتظر تأیید و تشویق مردم نباشیم. در روایتی از معصوم داریم که نجات انسان در اخلاص است.

سخنران مراسم، یکی از رموز موفقیت مرحوم آیت الله گلپایگانی را اخلاص دانست و با اشاره به داستانی در این زمینه ابراز داشت: مرحوم آیت الله گلپایگانی یکی از طلاب را برای تبلیغ به ایلام فرستاده بود، مدتی بعد آن فرد نزد این مرجع تقلید آمد و گفت: من در نجف درس خوانده ام و در ایلام برای آیت الله خویی تبلیغ کردم و افراد را به شما ارجاع ندادم، مرحوم آیت الله گلپایگانی در پاسخ بیان کرد: من شما را فرستادم که مردم را بیدار کنید نه اینکه آنها را به تقلید از من فرا بخوانید.

رفیعی با اشاره به هجمه های فراوانی که علیه اسلام و تشیع می شود، گفت: با وجود این هجمه ها مرجعیت همچنان قداست خود را دارد و این قداست باید حفظ شود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به علاقه مندی مرحوم آیت الله گلپایگانی به روضه امام حسین (ع) گفت: گریه بر امام حسین (ع) ولایت محض است اما گریه بر حضرت زهرا (س) برائت است.

او به داستان مرجعیت مرحوم آیت الله العظمی اراکی نیز اشاره کرد و افزود: وقتی مرحوم آیت الله اراکی را به عنوان مرجع معرفی نمودند این خبر را به آیت الله گلپایگانی رساندند و ایشان با شنیدن این خبر خوشحال شد و گفت خوشحالم که زنده بودم و خبر مرجعیت ایشان را شنیدم.

رفیعی با بیان اینکه سراسر زندگی بزرگان باید برای طلاب، درس و الگو باشد، یکی از آفات جامعه امروز را هدر رفتن اوقات دانست و با اشاره به تعطیلی های عید نوروز گفت: ۲۰ روز سیستم آموزشی کشور تعطیل است یعنی ۱۰ میلیون جوان و چهار میلیون دانش آموز از آموزش دور می شوند، چه برنامه ای برای پر کردن اوقات فراغت آنها تدارک دیده شده است؟

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه با اشاره به روایتی واحد عمر را نفس ذکر کرد و افزود: ببینیم چقدر در روز نفس خود را هدر می دهیم، متأسفانه جریانات نادرستی در حوزه به دنبال تعطیل دروس هستند و طلاب به دلیل سختی و مشقت دروس به دنبال فرافکنی و فرار از درس می باشند.
او خاطرنشان کرد: طلبگی هم مهارت و هم توانمندی است و دروس مکاسب و اصول توانمندی است، سال های سال بزرگان ما در حوزه ها بودند و اینها را گفته اند و به این مسائل دقت داشتند، اگرچه فعالیت های جنبی در حوزه هم به عنوان مهارت خوب است.

رفیعی با اشاره به زمزمه هایی مبنی بر تغییر کتاب های درسی حوزه گفت: ما با روش جدید در کتاب های درسی حوزه مخالف نیستیم اما محتوای ادبیات، اصول و فقه نباید تغییر کند.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه به ویژگی های بارز مرحوم آیت الله گلپایگانی اشاره کرد و گفت: این مرجع فقید شیعه در پاسخگویی به مسائل از قدرت بالایی برخوردار بود ضمن آنکه بر فقه تسلط فراوانی داشت و هیچ گاه درس را تعطیل نکرد حتی زمانی که فرزند جوان ایشان فوت نمود و نیز وقتی در بستر بیماری بود باز درس را تعطیل نکرد و تدریس خود را ادامه داد.

او گفت: مرحوم گلپایگانی ۶۰ سال خارج فقه و اصول را تدریس کرد و ۷۵ سال عمر تدریس ایشان در حوزه بود. آن مرحوم به واقع مصداقی از این روایت امام علی (ع) بود.

رفیعی اخلاص، تقوا، مدیریت وقت و بعد سیاسی را از ویژگی های بارز در آن مرحوم برشمرد و با اشاره به سخنی از آیت الله مکارم شیرازی در مورد ایشان بیان داشت: آیت الله مکارم شیرازی در مورد ایشان بیان می دارد که مرحوم آیت الله گلپایگانی در زمینه فقهی از عمق نظر، استقلال فکری و احاطه بر علوم برخوردار بود.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در پایان یادآور شد: مرحوم آیت الله گلپایگانی هیچ گاه ساده زیستی و برنامه های خود را حتی در مقام مرجعیت کنار نگذاشت.

در این مراسم آیت الله العظمی نوری همدانی، آیات علوی گرگانی، امینی، حسینی بوشهری، اعرافی، علوی بروجردی، خاتمی، مقتدایی، کریمی، محقق داماد، خرازی، هادوی تهرانی، حجت الاسلام فرخ فال، بیت آیت الله صافی گلپایگانی، نمایندگان مراجع تقلید، اعضای دفتر رهبر انقلاب اسلامی، اعضای دفتر آیت الله فاضل لنکرانی و نیز بیوت دیگر مراجع تقلید حضور داشتند.

منبع:شفقنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین