عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
توصیه یک پیشکسوت به مداحان:
حاج سید احمد صالحی خوانساری: در ایام فاطمیه برخی هیجانات کاذب کمتر و معنویات در محافل بیشتر است. در این ایام توسلات و اشک نیز در مراسم بیشتر است.
عقیق:سید احمد صالحی خوانساری، مداح پیشکسوت کشورمان در پاسخ به این سؤال که تفاوت مداحی در ایام  فاطمیه با سایر مناسبت‌های مذهبی در چیست؟ عنوان کرد: در ایام فاطمیه برخی هیجانات کاذب کمتر و معنویات در محافل بیشتر است. در این ایام توسلات و اشک نیز در مراسم بیشتر است.

وی در تشریح وظایف مداحان در خصوص شبهاتی که در زمینه شهادت حضرت فاطمه(س) مطرح می‌شود؟ گفت: کتاب‌های فراوانی از اهل تسنن و تشیع در زمینه شهادت حضرت زهرا(س) وجود دارد. اگر چه تفاوت‌هایی در دیدگاه‌ها در این زمینه وجود دارد، اما دیدگاه تشیع همان است که ما در مقتل‌‌خوانی‌ها و مداحی‌ آن را بیان می‌کنیم. شبهات مطرح از نظر ما رد است چرا که بر اهل سنت و شیعه واضح است که حضرت چگونه شهیده شد و چند وقت در بستر بودند. آن چیزی که برای همه بیشتر محل وثوق است ۹۵ روز در بستر بیماری بودن حضرت است و مداحان می‌توانند با بیان همین مطالب به رد شبهات کمک کنند. 

این مداح کشورمان با تأکید بر اینکه، درست است که ما با بیان آنچه بین در و دیوار رخ داد از مخاطبان اشک می‌گیریم و این ظلم را به عالم اعلام می‌کنیم اما چه مداحان و چه سخنوران نباید حضرت زهرا(س) را در بین در و دیوار خلاصه کنند. مداحان وظیفه دارند روایت‌هایی در خصوص عظمت حضرت بیان کنند. رسالت ما مداحان فقط خواندن چند روضه در خصوص شهادت حضرت نیست بلکه باید در فضیلت و عظمت حضرت فاطمه(س) به زبان شعر و از منابع و روایت‌های موثق بیان کنیم. 

بهترین کتاب و منبع برای استفاده در مجالس عزاداری حضرت زهرا(س)
وی در پاسخ به این سؤال که بهترین کتاب و منبع برای استفاده در مجالس عزاداری حضرت زهرا(س) چه منابعی است، گفت: بیت‌الاحزان مرحوم عباس قمی از منابع معتبر در این زمینه است. همچنین کتاب‌های «فاطمه زهرا (س) شادمانی دل پیامبر(ص)» احمد رحمانی همدانی وکتاب‌ عقیقی بخشایشی با عنوان «فاطمه صدیقه کبری(س)» برای مطالعه مداحان جهت آشنایی با سیره حضرت زهرا(س) منابع خوبی است.

صالحی خوانساری ضمن انتقاد از مداحانی که با برخی واژه‌های نامناسب حضرت را مورد خطاب قرار می‌دهند، گفت: دیده شده که برخی مداحان در این ایام جملاتی به کار می‌برند که در شأن حضرت زهرا(س) نیست بهترین خطاب‌ها نسبت به حضرت استفاده از واژه «خاتون» و «بی‌بی» است. مداح و سخنران باید دقت داشته باشند که زمان و وقتی را که از مردم می‌گیرند نباید هدر رود بلکه باید مستمع را به قدر توان با سیره حضرت آشنا و سبک زندگی فاطمی را برای مردم بیان کنیم.

وی در ادامه بهترین و والاترین سیره‌ای که حضرت زهرا(س) می‌توان بیان کرد را ولایت‌مداری و امام شناسی حضرت عنوان کرد و گفت: حضرت بین در و دیوار، پهلوی شکسته و با اندوه عظیم از دست دادن فرزند، باز هم به دنبال مولا رفتند. تمام مورخان نوشته‌اند که با همان حال به دنبال حضرت علی(ع) رفتند و فریاد زدند که امامم را رها کنید؛ اما باز هم حضرت زهرا(س) را آزردند اما حضرت امامش را رها نکرد. تا به مرحله‌ای رسید که توان جسمی حضرت از دست رفت و ایشان با همان حال به مسجد رفتند و عنوان کردند که اگر علی را رها نکنید به کنار قبر پدرم رفته و شما را نفرین می‌کنم که حضرت علی (ع) از طریق سلمان از ایشان خواستند که چنین نکنند. 

نگران‌کننده‌ترین آسیب مداحی در ایام فاطمیه
صالحی خوانساری در پاسخ به این سؤال که نگران‌کننده‌ترین آسیب مداحی در ایام فاطمیه چیست؟ گفت: ما برای ممدوحانی مدح می‌خوانیم که بهترین مخلوقات خدا هستند پس بهترین کلام، مقتل، شعر و ... را باید برای آنها انتخاب کنیم. غیر از این باشد ما رسالتمان را ایفا نکرده‌ایم. وقتی می‌خواهیم مطلبی بگوییم و یا  شعری بخوانیم اول باید ببینیم آن مطلب مورد رضایت امام عصر (عج) حضرت زهرا(س) و  اهل بیت(ع) است یا خیر. اگر نیست همه ما باخته‌ایم.

این مداح پیشکسوت کشورمان قرآن و اهل بیت (ع) را دو بال یک مداح دانست که برای رسیدن به مقصود باید با هر دو آشنا باشد و گفت: یک مداح باید به قرآن، ادعیه و مفاتیح آشنا باشد. ادعیه مفاتیح همه از اذکار اهل بیت(ع) است و مداحان با تسلط به این ادعیه می‌توانند شناخت بیشتر و بهتری از سیره و اندیشه‌های ائمه(ع) داشته باشند.

صالحی خوانساری در پایان آسیب‌های مداحی در ایام فاطمیه را بسیار کمتر از ایام محرم و صفر دانست و گفت: در ایام محرم ناهنجاری‌ها در مداحی فراوان می‌شود و کسی هم نیست که جلوی این مسئله را بگیرد. اما در ایام فاطمیه مسائل حاشیه‌ای کمتر است. در این ایام گفتن روایت‌های نامعتبر و یا خواندن برخی اشعار که در شأن حضرت نیست نگران کننده است.
منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین