عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
معاون اداره مخطوطات آستان قدس رضوی از افزوده شدن قرآن خطی نفیس با ترجمه طبری به گنجینه قرآن‌های خطی این مرکز خبر داد.
عقیق:سیدمحمدرضا رضاپور، معاون اداره مخطوطات آستان قدس رضوی و کارشناس نسخ خطی، با اشاره به مجموعه‌های جدید اهدایی یا خریداری شده برای این بخش از آستان قدس گفت: اخیراً مجموعه‌های جدیدی از قرآن‌های نفیس خریداری و به گنجینه قرآن‌های آستان قدس رضوی افزوده شده است که از جمله این نسخ، می‌توان به قرآنی با ترجمه طبری اشاره کرد.


وی ادامه داد: این قرآن به تازگی از سوی اداره مخطوطات خریداری و به گنجینه قرآن‌های خطی آستان افزوده شده است. کتابت این قرآن به قرن نهم هجری بازمی‌گردد. از جمله ویژگی‌های این نسخه می‌توان به ترجمه قرآن به زبان طبری(شمال ایران) اشاره کرد که البته اسم مترجم آن مشخص نیست.

رضاپور با بیان اینکه گنجینه نسخ خطی قرآن و جزوات قرآنی آستان قدس رضوی بالغ بر 14 هزار نسخه و جزوه احصا شده است، افزود: به طور پیوسته قرآن‌های نفیس و خطی و حتی جزوات قرآنی به خط خطاطان ماهر طی سال‌های متمادی به گنجینه قرآن‌های خطی آستان اهدا می‌شود؛ از این رو آستان قدس رضوی بزرگترین گنیجنه قرآن‌های خطی در کشور را به نام خود ثبت کرده است. 

به گفته معاون اداره مخطوطات آستان قدس؛ قدیمی‌ترین قرآن‌های موجود، نسخه‌هایی هستند که منسوب به دست‌خط ائمه‌ اطهار(ع) هستند. علاوه بر این موارد، قدیمی‌ترین قرآن وقف شده مربوط به سال 327 هجری قمری است که احتمالاً تاریخ کتابت آن قدیمی‌تر از تاریخ وقف آن باشد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین