عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۲
حجت‌الاسلام معاونیان؛
در روایات از ائمه(ع) رسیده است بهترین صفتی که با عمل کردن آن می‌توان به مردانگی رسید ترک گناه است؛ بدانیم ترک کننده نماز انسان با مروت محسوب نخواهد شد.
عقیق:مراسم هفتگی هیئت احرارالحسین(ع) روز یکشنبه ۳ بهمن‌ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حامدرضا معاونیان پیرامون ارزش مردانگی و مروت برگزار شد. حجت‌الاسلام معاونیان ابتدا درباره پیروی از سیره رسول خدا(ص) گفت: از اموری که قرآن آن را واجب شمرده است پیروی از رفتارهای پیامبر(ص) در طول زندگی است با این حال باید خود را با چنین شاخصه‌های تنظیم کنیم و قبل از هر چیز باید با بعضی از این موارد آشنا شویم که به یکی از آنها اشاره می‌کنم.
وی افزود: یکی از معیارها قبل از بعثت پیامبر در شهر مکه که موقعیت دینی و به طبع تجاری داشت خرید از افراد سرشناس از جمله عاص بن وائل بود لذا نقل شده که شخصی از او مقداری اجناس خرید و همان لحظه هزینه را پرداخت کردند در مقابل عاص بن وائل به او گفت روز دیگری برای تحویل وسایل خود به مکه بیاید.
خطیب مشهور تهران ادامه داد: بعد از چند روز شخص مراجعه کرده ولی با رد ادعای خودش مواجهه شد و خود را در مکه غریب دید لذا به بالای کوهی رفت و با استغاثه طلب یاری کرد و وقتی پیامبر متوجه شدند با چند نفر از افراد بت‌ پرست به طلب اجناس وی پرداختند با این حال بعد از این ماجرا این قرارداد بین پیامبر و اشخاص«حلف الفضول» نامیده شد به این معنی که عده ای در یاری رساندن به دیگران سبقت بگیرند.
وی افزود: در سوره کهف درباره افراد مورد نظر گفته شده که آنان جوانمردانی بودند و در واقع با لفظ فتوت از آنها یاد شده است بدانید که امام صادق(ع) در تفسیر آیات سوره مذکور فرمودند: آنها از لحاظ سنی جوان نبودند بلکه صفت مردانگی و از خودگذشتگی را به صورت کامل اجرا می‌کردند.
آیین مروت و مردانگی در چیست؟
حجت الاسلام معاونیان ادامه داد: در روایات از ائمه(ع) رسیده است بهترین صفتی که با عمل کردن آن می توان به مردانگی رسید ترک گناه است بدانیم ترک کننده نماز انسان با مروت محسوب نخواهد شد زیرا مدتها از نعمات خالق خود استفاده کرده و در مقابلش با معصیت اهانت می‌کند! دیگری کسی که در قبال خوبی های افراد به آنان بی احترامی کند.
وی افزود: نمونه بارز مردانگی امیرالمومنین(ع) است که مکرر می‌فرمودند: چگونه شب‌ها با راحتی بخوابم در صورتی که ممکن است افراد زیادی شب را با گرسنگی نتوانند استراحت کنند و هر کسی در این عالم بعد از حضرت به مقام و منصبی رسیده است اشاره داشته که نهایت بزرگی امام علی(ع) خواهد بود.
حجت‌الاسلام معاونیان در پایان با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: آنهایی که بدون توجه و بی مسئولیتی سبب از بین رفتن عزیزان آتش نشان که در واقع افتخار ما ملت بوده و هستند شدند باید در برابر خداوند جوابگو باشند.
محمد ایمانی‌مهر

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین