عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
دبيركل صدا و سيماي خراسان رضوي خبر داد:
معاونت امور استان‌هاي سازمان صداي و سيما به زودي راديو تصويري زيارت را راه‌اندازي مي كند.
عقیق:اين راديو با هدف آگاهي‌بخشي و معرفت افزايي، ترويج و توسعه گفتمان اسلام ناب محمدي(ص) و ارتقاي سطح معنوي و نشر و رشد معارف ديني با محوريت اهل بيت عصمت و طهارت(ع) خاصه حضرت علي‌بن موسي الرضا(ع)، ايجاد شوق زيارت از حرم مطهر رضوي براي دلدادگان آن امام همام، ارتقاي فرهنگ رضوي، زيارت و ميزباني و... شروع به فعاليت خواهد كرد. به همين دليل با محسن نصرپور، مديركل صداوسيماي خراسان رضوي درباره اين راديو صحبت كرديم.

مديركل صداوسيماي خراسان رضوي در پاسخ به اين پرسش كه راديو زيارت با چه هدفي قرار است راه‌اندازي شود، به جام‌جم گفت: با توجه به اين موضوع كه طي سال بيش از 27 ميليون زائر داخلي و حدود دو ميليون زائر از كشورهاي ديگر صرفا به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوي مشرف مي‌شوند، ضرورت دارد شبكه‌اي مستقل و در سطح ملي براي تحقق اهداف تعيين شده در حوزه زيارت كه مورد استقبال عموم جامعه اسلامي بويژه شيعيان است، براي آگاهي بخشي و فرهنگ سازي و اطلاع‌رساني و ارتقاي شاخصه‌هاي فرهنگ اهل بيت(ع) و فرهنگ رضوي فعاليت كند.
نصرپور ادامه داد: در حال حاضر چنين شبكه‌اي كه ويژه اين موضوع باشد، وجود ندارد. به همين دليل با توجه به موافقت و دستور دكتر علي‌عسكري رئيس رسانه ملي، راه‌اندازي و بهره‌برداري از اين شبكه راديويي در دستور كار رسانه ملي قرار گرفت.

اهداف راديو زيارت

نصرپور با اشاره به اهداف راديو زيارت عنوان كرد: ارتباط مستقيم بين حرم مطهر امام رضا(ع) و مشتاقان و ايجاد شوق زيارت، تثبيت و تعميق زيارت ائمه معصومين(ع) در زندگي انسان ايراني به‌عنوان يك فرهنگ و منسك ديني، آشنا كردن زائران با فلسفه و آداب زيارت و دعا با ملاحظه شبهات و نارسايي‌ها، تبيين سازندگي زيارت در عرصه‌هاي ديني، فرهنگي و اجتماعي و معرفي و بزرگداشت مفاخر اسلامي، شيعي و... از جمله اين اهداف است.
مديركل صداوسيماي خراسان رضوي درباره محورهاي اين راديو گفت: راديو زيارت با محوريت حرم و مضجع ملكوتي ثامن الائمه علي بن موسي الرضا(ع) در چارچوب شبكه‌اي تخصصي به مباحث معنوي، معارفي، اعتقادي و مذهبي مرتبط با حوزه زيارت از منظر مسائل فرهنگي، اجتماعي و... در قالب برنامه‌هايي كه معطوف به نياز، ميل و مصلحت زائرين و دلدادگان اهل بيت(ع) طراحي مي‌شود، توجه لازم خواهد كرد.
وي تصريح كرد: راديو تصويري زيارت زيرمجموعه معاونت امور استان‌هاي سازمان صداوسيماست كه با هماهنگي، حمايت و هدايت معاون امور استان‌ها، اداره كل صداي استان‌ها و پشتيباني و همكاري معاون توسعه و فناوري سازمان با محوريت اداره كل صداوسيماي خراسان رضوي از شهر مشهد مقدس به‌عنوان شبكه‌اي راديويي با موضوع زيارت به شكل روزانه فعاليت خواهد كرد.

ارتباط با اقطاب فرهنگي

نصرپور در ادامه افزود: از طرفي با برقراري ارتباط با شهرهاي مذهبي قم، شيراز و حرم‌هاي مطهر حضرت معصومه(س) و حضرت احمد بن موسي شاهچراغ(ع) و ساير اقطاب فرهنگي كشور و امامزادگان و بقاع متبركه مراكز استان‌ها، از توان و ظرفيت‌هاي موجود در اين حوزه نيز بهره‌برداري لازم مي‌شود.
مديركل صداوسيماي خراسان رضوي اشاره كرد: راديو تصويري زيارت سعي مي‌كند با انعطاف‌پذيري، اختصار، اثربخشي و تخصيص مطلوب زمان براي تحقق حداكثري جذب مخاطب و اثرگذاري مناسب به مثابه راديويي كه از ظرفيت‌هاي اطلاع‌رساني، ارشادي و تربيتي بهره مي‌برد، ساعاتي غني شده را ويژه زائران و مجاوران و دلدادگان علي بن موسي الرضا(ع) و خاندان اهل بيت(ع) براي مخاطبان مختلف در گستره سراسري و فراملي فراهم كند.
وي درباره اين كه چه زماني قرار است اين راديو راه‌اندازي شود، توضيح داد: با توجه به جايگاه اين راديو كه همتراز با شبكه‌هاي راديويي سراسري است ضرورت دارد بستر، امكانات، منابع و نيروي انساني مناسب و مطلوب آن تامين شود. لذا سازمان صداوسيما با اهتمام و حمايت‌هاي بي‌شائبه رئيس رسانه ملي و ناظر به جايگاه پايتخت معنوي ايران اسلامي و حمايت و تدبير دكتر دارابي، معاون امور استان‌ها اقدام به پيش‌بيني، برنامه‌ريزي و طراحي اين شبكه راديويي تصويري كرده است.

ضرورت همكاري ديگر دستگاه‌ها
نصرپور ادامه داد: از طرفي با عنايت به اهميت و جايگاه اين فرصت مهم فرهنگي ديني در عرصه رسانه كه در گستره استاني، كشوري و فراملي فعاليت خواهد كرد، همكاري ديگر دستگاه‌ها نيز ضروري است. لذا با مشاركت استان (بويژه استانداري خراسان رضوي، آستان قدس رضوي، شهرداري و شوراي اسلامي شهر مشهد مقدس) در مسير راه‌اندازي و بهره‌برداري از اين راديو قدم برداشته‌ايم كه با تحقق موثر اين مشاركت، هر چه سريع‌تر شاهد راه‌اندازي اين رسانه به‌عنوان راديو تصويري زيارت خواهيم بود.
مديركل صداوسيماي خراسان رضوي در پاسخ به اين پرسش كه در چه حوزه‌هايي در راديو زيارت برنامه پخش مي‌شود، عنوان كرد: با توجه به اهداف تعيين شده براي اين راديو حوزه‌هاي كلي فعاليت آن ديني، مذهبي و فرهنگي خواهد بود و به‌طور مشخص در زمينه زيارت و فرهنگ رضوي، مناسبت‌ها و مراسم‌ مذهبي و اطلاع‌رساني و انعكاس اخبار حوزه زيارت با محوريت مشهد مقدس و پوشش حوزه زيارت كل كشور برنامه خواهد داشت. وي افزود: در هدف‌گذاري برنامه‌هاي اين شبكه رويكردهاي ارتقا و انتقال مولفه‌هاي معرفتي فرهنگي، ديني و سبك زندگي اسلامي متاثر از فرهنگ اهل بيت(ع) خاصه فرهنگ رضوي، ايجاد حس ارزشي رفتاري، تعلق خاطر به ارزش‌هاي معنوي و شكل گيري بندگي خالصانه و عارفانه در بارگاه الهي و اظهار ارادت همراه با شناخت و آگاهي نسبت به ائمه اطهار(ع) و اولياي الهي، توجه و تقويت همدلي و همگرايي گروه‌هاي مختلف مخاطبان، پوشش رسانه‌اي مناسبت‌ها و مراسم مرتبط و... مورد توجه است.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین