عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
واژه‌ها/ حج
حج از جمله واژه‌های قرآنی است که از نظر واژه به معنای حجت است، حجتی که حق در آن به حدی آشکار است که اگر کسی آن را نپیذیرد عذابش قطعی است.
عقیق:در ادامه انتشار مفاهیم واژه‌های قرآنی که توسط هانی چیت‌چیان از اساتید مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران بیان می‌شود به واژه «حج» رسیدیم.

حج به معنای احتجاج و حجت

اصولاً ما واژه‌ حج را به معنای مناسک حج می‌شناسیم در حالی که خود واژه حج معانی گسترده‌ای دارد و گاهی نیاز است حج را از منظر واژه بررسی کنیم. یکی از مشتقات واژه حج احتجاج است و حجت هم از دیگر مشتقات این واژه است.

کسی که حجت به او رسیده اما ایمان نیاورده عذابش قطعی است

حج به معنای حجت است که در فرهنگ قرآنی به معنای بینه و آشکار کردن حق آمده است و شما را به حرکت وا می‌دارد. در حجت، حق به حدی واضح و آشکار بیان شده که باید به آن لبیک گفت. حق به حدی در حجت آشکار است که قبله آن مشخص و باید به سمت این قبله نماز خواند و حول آن طواف کرد و همین حق شما را به سعی وا‌ می‌دارد. پس کسی که حجت به او رسیده اما ایمان نیاورده عذابش قطعی است.

کلید‌ واژه‌های حج

هرگاه در زندگی ببینیم که حق وجود دارد اینجا با حج مواجه هستیم و باید راه حق را انتخاب کنیم، پس کلید‌ واژه‌های حج نماز، طواف، سعی، برائت و ... است که به خوبی آشکار است و باید آن را پذیرفت.

حقایق بلند سوره حج

سوره مبارکه حج حقایق بلندی در زندگی دارد که برای رسیدن به حجت، شناخت حجت و ماندن پای حجت می‌توانیم به این سوره مراجعه کنیم. می‌توانیم از همین امروز به حق لبیک بگوییم و به عرش خدا طواف کنیم و برائت کنیم تا از چشمه حقیقت زمزم سیراب شویم.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین