عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۰۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
گفت‌وگو با «علی ساجدی‌مقدم»
علی ساجدی مقدم از قاریان نوجوان قرآن و اهل مشهد مقدس است که بزرگترین آرزوی خود را افتخار مؤذنی حرم امام رضا(ع) می‌داند و قصد دارد تحصیلاتش را در حوزه علمیه ادامه بدهد.

عقیق:«علی ساجدی‌مقدم» از قاریان خوشخوان نوجوان است که در آخرین دوره مسابقات سراسری شکوفه‌ها مقام اول رشته قرائت این مسابقات را از آن خود کرد.

برای آشنایی بیشتر با این قاری نوجوان دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم.

خود را معرفی کنید.

«علی ساجدی‌مقدم» هستم متولد 1382 شهر مشهد مقدس، در حال حاضر در پایه هشتم مشغول تحصیل هستم.

 

 منبع:فارس

از گرایشت به سمت تلاوت بگو چه شد که به سمت تلاوت قرآن رو آوردی؟

پدر و مادرم در این زمینه بسیار تشویقم می‌کردند، برادرم هم قاری قرآن است او هم در گرایش من به سمت تلاوت مؤثر بود، یعنی هم برای حضور در جلسات اساتید تشویقم می‌کرد و هم خودش بسیاری از نکات را به من آموزش می‌داد. البته برادرم اکنون مشغول تحصیل در حوزه علمیه است.

در مشهد در جلسات کدام‌یک از اساتید شرکت می‌کردید؟

ابتدا کار را با حضور در جلسه استاد شرف‌الدین آغاز کردم بعد به جلسه استاد سوختانلو رفتم. اکنون هم زیر نظر استاد سیدمجتبی سادات فاطمی مشغول تمرین و یادگیری فنون تلاوت هستم.

 

 

قاریان قرآن مشهد همواره آرزوی تلاوت در حرم امام رضا(ع) را دارند، شما تاکنون تلاوت در حرم داشته‌اید؟

بله. افتخار تلاوت در حرم بسیار نصیبم شده و قاری حرم امام رضا(ع) هستم.

مؤذن حرم هم هستید؟

نه، مؤذنان حرم افراد بزرگسال هستند و آرزو دارم در سال‌های آینده بتوانم افتخار مؤذنی حرم امام رضا(ع) را پیدا کنم.

 

 

اوضاع درسی‌ات چگونه است.

به لطف خدا خوب است و معلمان و پدر و مادر راضی هستند، سال قبل معدلم 19 شد. البته زیاد پیش می‌آید که برای تلاوت به شهرهای مختلف بروم. از این‌رو کمتر سر کلاس حاضر می‌شوم. اما با وجود اینکه چندان مرتب سر کلاس نمی‌روم اما به لطف خدا اوضاع درسی‌‌ام خوب است.

به جز تلاوت و درس خواندن فعالیت دیگری داری؟

ورزش می‌کنم و خصوصاً به فوتبال علاقه دارم. عضو تیم فجر مشهد هم هستم، البته مدتی است به دلیل حضور در اردوها و مسابقات قرآن در تمرینات ورزشی شرکت نکرده‌‌ام.

 

 

حضور مسابقات قرآن را از کی شروع کردی؟

اولین مسابقه‌ای که در آن شرکت کردم مسابقات اوقاف سال گذشته بود که تا مرحله کشوری رقابت‌ها بالا آمدم و مقام اول کشور را در مقطع سنی شکوفه‌ها از آن خود کردم. بعد از آن در مسابقات ترتیل کشوری امسال هم شرکت کردم و مقام اول را به دست آوردم.

در زمینه حفظ قرآن هم فعالیت داری؟

بله. مدتی است که فعالیتم را در زمینه حفظ قرآن را آغاز کردم و حدود 4 جزء قرآن کریم را حفظ هستم؛ هدفم این است که کل قرآن را حفظ کنم زیرا در تلاوت بسیار مؤثر است.

 

 

حفظ چه تأثیری در تلاوت دارد؟

اگر قاری قرآن آیاتی را که تلاوت می‌کند حفظ باشد، بسیار راحت‌تر می‌تواند بخواند زیرا تمرکزش را به جای اینکه روی آیات بگذارد بر موضوعات دیگر قرار می‌دهد. همچنین حفظ قرآن سبب می‌شود تا انسان تا حدی به معانی و مفاهیم آیات آشنا شده و همین امر در استفاده از الحان مناسب به ما کمک می‌کند.

شما یکی از قاریان حاضر در طرح اسوه بودید درباره این طرح کمی برایمان بگو، چند دوره است که در اسوه شرکت می‌کنی و آیا طرح اسوه در رشد شما مؤثر بوده یا نه؟

من از دوره سوم به طرح اسوه پیوستم آن سال طرح در شهر مقدس قم و در مسجد جمکران برگزار شد. طرح بسیار خوبی است، اساتید بزرگ کشور مانند استاد شاه میوه، استاد ربیعیان و بسیاری از اساتید کشور به بچه‌ها آموزش می‌دهند و فرصت خوبی برای استفاده از محضر چنین اساتید بزرگی است و قطعاً در رشد تلاوت قاریان نوجوان مؤثر است.

شرایط طرح چگونه است راضی کننده بود؟

شرایط خوب است و در کنار دوستان بودن بسیار خوب است،‌ البته دوری از خانواده سخت است اما به هر حال این هم یک امتحان است. البته زمان طرح بهتر بود کمی زودتر باشد زیرا اواخر شهریورماه بهتر است مقداری دروس سال آینده را مرور می‌کنیم. خصوصاً من که به دلیل سفر‌های زیاد برای تلاوت فرصت حضور در مدرسه را ندارم ضروری است پیش از آغاز مدرسه مرور درس‌ها را شروع کنم.

 

 

شما سه دوره در طرح اسوه حضور داشتید، کدام دوره از همه بهتر بود؟

از نظر معنوی قطعاً دوره‌ای که در کربلا برگزار شد بهتر بود، اما از نظر من در کنار دوستان بودن و لذت بردن از فضا دوره‌ امسال از همه بهتر بود. البته دوره جمکران هم خوب بود، اما چون من تازه وارد طرح شده بودم و با کسی آشنایی نداشتم، کمی سخت گذشت.

هدف و مقصد نهایی شما از تلاوت چیست و دوست داری در تلاوت تا کجا پیشرفت کنی؟

دوست دارم در زمینه مسابقات تا کسب مقام اول بین‌المللی پیش بروم و در کنار آن هم در زمینه آموزش قرآن به علاقه‌مندان فعالیت‌هایی خوبی داشته باشم، البته هم‌اکنون هم جلسه‌‌ای برای بچه‌ها در حسینیه کربلایی‌ها در خیابان طبرسی مشهد برگزار می‌کنم.

 

 

درس را تا کجا می‌خواهی ادامه بدهی؟

دوست دارم در حوزه تحصیل کنم و علاقه چندانی به تحصیلات دانشگاهی ندارم.

در پایان حرفی دارید؟

اول خداوند متعال را شاکرم که توفیق داد تا در راه قرآن قرار گیرم، بعد از پدر و مادر و برادرم تشکر می‌کنم که در این راه بسیار یاری‌ام کردند و از اساتیدم، آقایان سوختانلو، شرف‌الدین و سادات فاطمی هم تشکر می‌کنم.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین