عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
جشن میلاد امام باقر در هیأت یا ثارالله الحسین(ع) +عکس
در ميان نعمت‌هاي الهي، تواضع از آن جمله نعمت‌هايي است كه مورد حسد كسي واقع نمي‌شود. پيامبر صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد: « مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ؛ کسی که برای خدا فروتنی کند، خدا او را بالا می برد.

به گزارش عقیق، مراسم جشن ولادت حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام  در شب میلاد آن حضرت، بعد از اقامة نماز جماعت مغرب و عشاء، و قرائت زیارت جامعه کبیره، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شیخ رضا فتحی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ رضا فتحی پیرامون یکی از احادیث امام باقر علیه السلام در باره صفات شیعیان بیانات ارزشمندی را بدین شرح ایراد فرمودند:

امام باقر علیه السلام در خطابی به یکی از صحابی خویش، جابر فرمودند: «یا جابِرُ! أَیَکتَفِی مَنِ انتَحَلَ التَّشَیُّع أن یَقُولَ بِحُبِّنا أهل البَیتِ، فَوَالله ما شیعَتُنا إلا مَنِ اتّقی الله وأطاعَهُ، وما کانُوا یُعرَفُون إلا بِالتَّواضُعِ والتَّخَشُّعِ وأَداءِ الأمانَةِ وکَثرَةِ ذِکرِ اللهِ والصَّوم والصَّلاة والبِرِّ بِالوالدینِ و التَّعاهُدِ لِلجیرانِ مِن الفُقراءِ وأَهلِ المَسکَنَة والغَارِمِینَ والأیتامِ وصِدقِ الحَدیثِ وتَلاوَةِ القُرآنِ وکَفِّ الأَلسُنِ النَّاس إلا مِن خَیرِ وکانُوا أُمَناءَ عَشائِرِهِم فِی الأَشیاءِ؛... یَا جَابرُ! ما یَتَقرَّبُ العَبدُ إلَی الله تبارک وتعالی إلا بِالطّاعَةِ، و مَا مَعنَا بَرائَةٌ مِنَ النّارِ ولاعَلَی الله لأحَدٍ مِنکُم حُجَّةٌ، مَن کَان لِله مُطیعا فَهُو لَنا وَلِیٌّ و مَن کان لِلّه عَاصِیاً فَهُو لَنا عَدُوٌّ، و ماتَنالُ وِلایَتُنا بِالعَمَل والوَرَعِ»

ای جابر! آیا کسی که خود را به شیعه ببندد و منتسب کند، همین بس باشد که دوستی ما خاندان را دارد؟ به خدا جز کسی که تقوای خدا را داشته و او را فرمان برد، شیعه ما نباشد. شیعه ‌های ما شناخته نمی‌ شوند جز به تواضع، خشوع، امانت داری، کثرت یاد خدا، روزه، نماز، نیکی کردن به پدر و مادر، وارسی حال همسایگان نیازمند و مستمند و بدهکار و یتیم، راستگویی، خواندن قرآن و نگه داشتن زیان از مردم جز به ذکر خیر. آن‌ ها در هر چیز امین خویشان خود هستند... ای جابر! جز با اطاعت نمی ‌توان به خداوند تبارک و تعالی نزدیک شد و ما برات آزادی از دوزخ برای کسی نداریم و احدی را بر خدا حجّتی نیست. هر که مطیع خداست، دوست ما است و هر که نافرمانی خدا کند، دشمن ماست. به ولایت ما جز با عمل و ورع نمی ‌توان رسید.

ایشان در این حدیث به شرح صفت تواضع، خشوع و امانت‌داري پرداختند. فرمايشات اهل بيت عليهم السلام حساب و كتاب دارد و تقدم و تأخر كلماتشان با علم و آگاهي است. امام باقر عليه السلام در اين حديث مي‌فرمايد که به خدا قسم شيعه ما نيست كسي كه تقوا نداشته باشد. خداوند در آيه 96 سوره اعراف مي‌فرمايد: «وَلَوْ انَّ اهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهمْ بَرَكات منَ السَّماءِ وَالْارْض وَلكنْ كَذَّبُوا فَاخَذْناهُمْ بما كانُوا يَكْسبُونَ؛ و اگر اهل شهرها و روستاها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند مسلّما ( درهای ) برکت هایی از آسمان و زمین را بر روی آنها می گشودیم، و لکن ( آیات ما را)  تکذیب کردند، پس آنها را به سزای آنچه کسب می کردند دچار ساختیم.»

ايمان و تقوا سبب مى‏شود كه درهاي رحمت و بركات آسمان و زمين به سوى انسانها سرازير گردد؛ و بعكس، تكذيب آيات الهى و بى‌تقوايى سبب نزول عذاب‏مى‏گردد بي‌تفاوتي ما نسبت به اوامر الهي از جمله نماز، روزه، خمس،‌ رعايت محرم و نامحرم و ... همه ناشي از بي‌تقوايي ماست.

اولين صفتي كه به فرموده امام باقر عليه‌السلام بايد در شيعه موج بزند، «تواضع» است. نقطه مقابل تواضع، كبر و غرور است. انسان متكبر را نه مردم دوست دارند و نه خدا و عاقبتش هم در آتش جهنم است. چون مقام كبريايي تنها از آن خداست كه قائم به ذات خويش است.

پيامبر صلّی ‌الله‌ علیه ‌و‌آله‌ فرمودند: «مَنْ لَمْ يَصْبِرْ عَلیَ ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً، بَقِیَ في ذُلِّ الْجَهْلِ أبَداً؛ آنكه ساعتی خواری فراگرفتن علم را تحمّل نكند، برای هميشه در خواری نادانی خواهد ماند.»

در ميان نعمت‌هاي الهي، تواضع از آن جمله نعمت‌هايي است كه مورد حسد كسي واقع نمي‌شود. پيامبر صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد: « مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ؛ کسی که برای خدا فروتنی کند، خدا او را بالا می برد.

دومين صفت شيعه در اين حديث، «خشوع» است. انسانهاي با تقوا كساني هستند كه داراي خشوع هستند. خشوع، در قلب است،‌ اما تواضع در ظاهر است. بنابراين خشوع تواضع را نيز دربرمي‌گيرد، بدين معنا كه هر خاضعي خاشع نيست اما هر خاشعي خاضع نيز هست. مومنين خشوع دارند يعني هم قلبي آكنده از تواضع دارند و هم ظاهري متواضع دارند.

سومين صفت شيعه كه امام به آن اشاره فرمودند، «امانت داري» است. شيعيان در امانت خيانت نمي‌كنند. اين امانت داري معناي گسترده‌اي دارد و فقط محدود به اموال ديگران نيست. بلكه همين چشم و گوش و زبان و ساير اعضا و جوارح همه در نزد ما امانت هستند و شرط امانت داري اين است كه از آنها جز در مواردي كه خدا دستور داده استفاده نشود. به همين دليل است كه خودكشي و آسيب رساندن به خود حرام است.

پس از سخنراني، ذاكر اهل بيت برادر اصلاني غزل زیبای زیر را از شاعر اهل بیت علی اکبر لطیفیان خواند:

خشکی ام رفت و وصل دریا شد

سردی ام رفت و فصل گرما شد

فارغم از خودم خدا را شکر

آسمانی شدم خدا را شکر

آمدی و دلم نجات گرفت

باز هم مرده ای حیات گرفت

ای حیات مجدد دنیا

دومین یا محمد دنیا

یا من ارجوی آستان لبم

پنجمین رکعت نماز شبم

ای که تنها خدا شناخت تو را

مثل بیت الحرام ساخت تو را

قافیه های بیت ما تنگ است

در مقامت کمیت هم لنگ است

ای نسیم پر از بهار حسین

حسنی زاده تبار حسین

قبله مردم مدینه تویی

حسن دوم مدینه تویی

ای ظهور پیمبر اکرم

حاصل وصلت دعا و کرم

مادرت دختر کریم خدا

پدرت حضرت کلیم خدا

وسط هفته ها برای منی

التماس سه شنبه های منی

سر شب فکر نور تو بودم

فکر شب های طور تو بودم

خواب سجادهٔ تو را دیدم

صبح دیدم کنار خورشیدم

ای نماز پر از قنوت حسن

حاصل چلهٔ سکوت حسن

تو تولای دفترم هستی

قسم نون والقلم هستی

تکیه بر بال جبرئیل زدی

مزرعه داشتی و بیل زدی

بهترین میوهٔ تو ایمان بود

گندم کال تو پر از نان بود

بی تو این حوزه ها کمال نداشت

میوه ای غیر سیب کال نداشت

وقت آن است اجتهاد کنی

بی سواد مرا سواد کنی

وقت آن است منبری بزنی

حرف یک حرف بهتری بزنی

عِلم را باز هم شکاف دهی

در کلاست مرا طواف دهی

اگر علم تو را حساب کنند

زندگی تو را کتاب کنند

علم و اخلاق می شود با هم

آدمی می کند بنی آدم

پر جبریل زیر پای تو بود

گردن آویز بچه های تو بود

میوهٔ بهتر از رطب سیب است

باعث التیام تب سیب است

فاطمه سیب جنت الاعلاست

پس شفای تب تو یا زهراست

چه کسی گفته بی مزاری تو

یا چراغ حرم نداری تو

قبر تو بارگاه توحید است

شمع بالاسر تو خورشید است

چه کسی گفته سایبانت نیست

صحن در صحن آسمانت نیست

عرش که آسمان نمی خواهد

نور که سایبان نمی خواهد

تو خودت سایبان دنیایی

بهترین آسمان دنیایی

در ادامه آقای عربيون به مديحه‌سرايي و شعرخواني پرداختند.

در پایان مراسم نيز برادر حاج محمدجواد فارسی مديحه سرايي نمودند و نکاتی را راجع به اهمیت دقت جوانان در ازدواج و انتخاب همسر متذکر شدند. ایشان فرمودند که به فرموده امام علی علیه السلام یکی از مصادیق حسنه در آیه «ربَّنا اتنا فی الدنیا حسنه...» زن صالحه است. بنابراین زمانی که کسی برای ازدواج اقدام می‌کند باید با چشمان باز عمل کند. نباید به صرف اطفاء حریق در ازدواج شتابزده عمل کرد.








منبع: روابط عمومی هیأت یا ثارالله الحسین(ع)

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین