عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۴
فراخوان بیستمین نمایشگاه بین المللی واقعه کربلا در رشته های نقاشی و گرافیک با موضوع حضرت علی اصغر (مظلومیت کودکان) منتشر شد.
عقیق:انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران با همکاری مرکز تجسمی حوزه هنری به پاسداشت حرمت شهدا و در امتداد سنت حفظ فرهنگ عاشورایی، بیستمین نمایشگاه واقعه کربلا را با مضمون حضرت علی اصغر (مظلومیت کودکان) در رشته های نقاشی و گرافیک از ۱۲ تا ۳۰ مهرماه در گالری ابوافضل عالی حوزه هنری برگزار می کند.

هنرمندان و علاقه مندان به شرکت در این نمایشگاه می توانند با ارائه آثار خود در این حرکت فرهنگی حضور یابند.

هر هنرمند مجاز است پنج اثر برگزیده خود و رزومه هنری حداکثر تا ۲۰ شهریور ۹۵ به ایمیل دبیرخانه به نشانی Art.exhibition.ir ارسال و یا به تهران، میدان شیخ بهایی، درب شرقی دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده هنر مراجعه کنند.

** یک پژوهشگر و استاد دانشگاه می گوید: باید سعی کنیم به جای پرداختن به حزن و اندوه و اینکه اشک را بر چشمان مخاطبان خود بیاوریم، با پی بردن به ماهیت واقعی روز عاشورا به خلق اثر بپردازیم.
مرتضی حیدری، هنر عاشورایی را به عنوان هنری که با باور مردم و اعتقادات آن ها ارتباط دارد ، معرفی و اظهار کرد: عاشورا موضوعی حماسی است و باید سعی شود برنامه های مختلفی را برای پاسداشت آن اختصاص دهیم و چراغ این واقعه بزرگ را روشن نگهداریم.

وی، تحریف واقعه عاشورا توسط برخی از مداحان و هنرمندان را هشدار جدی تلقی کرد و افزود: در بعضی از برنامه های عزاداری آن طور که باید، چهره های واقعی و رسالتی که امام حسین(ع) و یاران او برای آن جنگیدند خیلی مشخص نشان داده نشده و بیشتر به خیال بافی های شخصی افراد شبیه است.

حیدری تصریح کرد:حتی در کارهای هنری هم دیده شده به جای اینکه هنرمند به اصل موضوع توجه کند، سراغ کشیدن نمادهای ظاهری و تکراری می رود.
این پژوهشگر گفت: بسیاری از بزرگان عرصه اندیشه مانند شهیدمطهری هم بر این تحریف ها نقد داشته اند و توجه به جنبه های عاطفی این موضوع را جز گمراه شدن از اصل موضوع چیز دیگری نمی دانند.

وی با بیان اینکه هنرمندان سعی کنند با پی بردن به ماهیت واقعی روز عاشورا به خلق اثر بپردازند، افزود: نامگذاری سوگواره برای واقعه عاشورا زیبنده آن نیست و این موضوع که بیانگر یک حماسه جاودانه در طول تاریخ است را باید گرامیداشت و نام گذاری آن به این اسم در راستای همان مجالس روضه خوانی است و باید سعی کرد اسامی دیگری در راستای حماسه بودن آن انتخاب کنیم.


** شماره جدید فصلنامه نقد کتاب ادبیات منتشر شد

شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب ادبیات ویژه بهار ۱۳۹۵ به سردبیری مصطفی موسوی در ۶ بخش «نقد شفاهی»، «نقد مکتوب»، «نقد پژوهی»، «نقد آثار پیشین»، «شایسته خواندن» و «نقدِ نقد» منتشر شد.

به گزارش ایرنا از خانه کتاب، فصلنامه نقد کتاب ادبیات با هدف معرفی و نقد کتاب ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه فعالیت می کند.

در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه که به قلم مصطفی موسوی نوشته شده، آمده است: نقد یک اثر ممکن است انگیزه های متفاوتی داشته باشد، انگیزه های علمی، اخلاقی، مادی، حسادت، غرض ورزی، تصفیه حساب و تلافی و... طبیعی است تشخیص انگیزه ها بیش از آن که به نقد و نقادی مربوط باشد به حوزه تحقیقات پلیسی مربوط می شود که ما را با آن کاری نیست.

در شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب ادبیات آثاری از کامران ارژنگی، اصغر ارشاد سرابی، اصغر اسمعیلی، آرش امرایی، رضا امینی، عسگر بهرامی، احسان پور ابریشم و تقی پورنامداریان به چشم می خورد.

شماره جدید فصلنامه نقد کتاب ادبیات به صاحب امتیازی مؤسسه خانه کتاب به قیمت ۶۰هزار ریال ارائه شده است.

منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین