عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
پژوهشگر مهدویت:
پژوهشگر عرصه مهدویت در نشست علمی و تخصصی جایگاه سندی مسجد مقدس جمکران به تشریح شبهات مرتبط با تاسیس مسجد پرداخت.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین اشکوری در نشست تخصصی بررسی جایگاه سندی مسجد مقدس جمکران که در این مسجد برگزار شد گفت: حدیث معروف نقل شده در خصوص احضار حسن به مثله جمکرانی دارای مباحثی است که توجه به آن می تواند ما را به شناخت بهتر از این حدیث یاری رسان باشد.

وی افزود: امکان هفتاد اشکال بر سند تاسیس مسجد مقدس جمکران وجود دارد،‌ در پنج شاخه تقسیم می‏ شوند؛ غالب اشکالاتی که مطرح می‏ شوند، دارای پاسخهایی هستند که در طول تاریخ به آنها پرداخته شده و در این جلسه نیز صرفا این موارد بیان می شود و قطعا به آن پاسخ داده می شود.

پژوهشگر عرصه مهدویت تصریح کرد: شیخ محمد ابی جعفر بابویه قمی بیان کرده،‌ سبب بنای مسجد مقدس جمکران به قول امام (عج) و سفارش خاص به شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمکران بوده و در ادامه به تشریح چگونگی این خواب پرداخته شده است.

وی گفت: یکی از اشکالات این روایت تقدم تاریخ وفات مولف بر خود روایت است؛ یکی از راههای بررسی تاریخ نسبت به این روایت آن است که در این روایت بیان شده این اتفاق در انطباق تاریخی باید بررسی شود تا مشخص شود این مساله در سال 393 روی داده یا 373 که احتمال بیشتر همان قول 393 است.

این محقق حوزوی تصریح کرد: یکی از فعالیتهای دیگر پژوهشی، بررسی مساله تالیف کتاب مونس ‏الحزین است؛ ابن شهرآشوب، مونس الحزین را به فتال نیشابوری منتسب می‏ کند ولی بسیاری دیگر آن را به شیخ صدوق نسبت می‏دهند.

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری گفت: سوال بعدی این است که حسن بن مثله جمکرانی کیست؟ باید شخصیت شناسی مناسبی در خصوص شیخ حسن انجام شود تا توثیق او بررسی شود؛ اشکالات فقهی و کلامی نیز بر این روایت بار است که باید به آن نیز اشاره کرد.

وی افزود: ورود شبانه و بیدار کردن وی از خواب و بلند صبحت کردن در کوچه و بازکردن درب منزل بدون اجازه، تکیه زدن امام در محضر حضرت خضر، سخن گفتن بدون سلام با حسن بن مثله و سخن گفتن با اشاره به حسن، از جمله شبهات مطرح شده است که البته پاسخ اکثر آنها مشخص است.

پژوهشگر مهدویت بیان کرد: یکی از سوالات دیگر این است که در خصوص شرافت مکه و کعبه و مسجد سهله و حتی شهر قم روایات بسیاری وجود دارد، پس چرا برای جمکران هیچ گزارشی در احادیث نشده؛ این گونه سوالات سوالات حدیثی است که علمای علم حدیث به آن پاسخ می‏ دهند.

وی تصریح کرد: در این زمینه باید از نظر سندی و تاریخی و رجالی و فقهی و اعتقادی و حدیثی فعالیت جدی و عظیمی انجام شود تا این سند به بهترین شکل بررسی و ارایه شود.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین