عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
مراسم شب دهم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک تهران
علامه حسن زاده آملی می‌فرمود در مقابل استادم الهی قمشه ای و دیگر اساتید خود را مقید می‌دانستم کفش هایشان را جفت کنم و در مقابلشان زانوی ادب بزنم

گزارش تصویری


عقیق: مراسم شب دهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی و مناجات حاج منصور ارضی  در مسجد ارک تهران برگزار شد .

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام مومنی را بخوانید:

 از مواردی که در روایات و آیات قرآن به آن توصیه شده عدم تکبر و خودبرتر بینی انسان در زمان روی آوردن و اقبال دنیا به او است. امیرالمومنین از ویژگی‌های مومنین تواضع را برمی‌شمارد(خطبه 193 معروف به خطبه متقین) "مَشْیُهُم التَّواضُعدر واقع با بیشتر شدن مسئولیت تواضع مومن نیز بیشتر می‌شود این مسئولیت اعم از علم و اقبال دنیا است.

"الخَشیَةُ مِیراثُ العِلمِ ، و العِلمُ شُعاعُ المَعرِفَةِ و قَلبُ الإیمانِ ، و مَن حُرِمَ الخَشیَةَ لا یَکونُ عالِما و إن شَقَّ الشَّعرَ بِمُتَشابِهاتِ العِلمِ ، قالَ اللّه تَعالى : إنَّما یَخْشَى اللّه مِن عِبادِهِ العُلَماءُ(مصباح الشریعه)
در آنچه به امام صادق علیه السلام نسبت داده است: ترس[از خدا] میراث دانش است و دانش، فروغ شناخت و دلِ ایمان. کسى که از خشیت بى بهره باشد دانشمند نیست، گر چه در مشکلات و پیچیدگی هاى دانش مو شکاف باشد. خداوند متعال فرمود: جز این نیست که از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او مى ترسند.

از جمله مصادیق فروتنی و تواضع برای مومن خشیت نسبت به والدین است یادمان باشد برای والدین فرزند نباشیم، برای والدین نوکر باشیم! آیه الله فاضل لنکرانی با آن کهولت سن بر آرامگاه والدین حاضر می‌شدند و قبر ایشان را می‌بوسیدند و می‌نشست و فاتحه و قرآن می‌خواندند، هرچه بیشتر برای والدین فروتنی خرج کنید بیشتر بالا می‌روید.

مورد بعدی تواضع در مقابل نیازمندان  ولو استطاعتی نداشته باشید برای کمک به سائل!

طلبه ای جوان و سید در قم بود که هر وقت به حمام می‌رفت یک سائل پیر و نابینایی را با خود به حمام می‌برد و لباس هایش را می‌شست و بعد خود پیرمرد را می‌شست و باز می‌گشت روزی پیرمرد به طلبه جوان گفت مرا رو به قبله قرار بده و برای آن جوان دعا کرد: خدایا این جوان را موثر در دینت قرار بده! و آن جوان معروف شد به علامه طباطبایی.

ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست

مورد سوم تواضع در برابر خانواده، بی توجهی به خانواده به بهانه  عدم دلبستگی و آرامش هیچ معنایی ندارد. امام حسین (ع) می‌فرمودند خانه ای را که رباب در آن است را من دوست می‌دارم. چه احترامی پیامبر خدا برای حضرت خدیجه قائل بودند.

تواضع در برابر پیشکسوت و اساتید

علامه حسن زاده آملی می‌فرمود در مقابل استادم الهی قمشه ای و دیگر اساتید خود را مقید می‌دانستم کفش هایشان را جفت کنم و در مقابلشان زانوی ادب بزنم، به من فرمودند به خاطر تواضعت نسبت به استاد خیر می‌بینی.
 

تواضع در مقابل خداوند

 تواضع در مقابل خدا یعنی هنگام انجام فرایض واجب و مستحب تمام هوش و حواس انسان به خدا باشد. از دعا در حالت کبر، طغیان و یاغی گری بپرهیزیم. با حالت دل شکسته و چشم اشک بار دعا کنید. تواضع در مقابل اهل بیت علیهم السلام نیز باید همین جهت را به خود بگیرد.

یکی از مصادیق تواضع که می‌توان آن را مثال زد تواضع بانویی سرمایه دار در مقابل همسر خود است انتخابی که همراه بصیرت و به دور از اشتیاق و شور جوانی بود.

"یا خَدِیجَةَ ان إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبَاهِی بِکِ" ای خدیجه جان خداوند بر شما مباهات می‌کند.

" أَنْ تَقْرَأَ عَلَى خَدِیجَةَ مِنَ اللَّهِ وَ مِنِّی السَّلَامَ وَ حَدَّثَنَا عِنْدَ ذَلِکَ أَنَّهَا قَالَتْ حِینَ لَقَّاهَا نَبِیُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهَا الَّذِی قَالَ جَبْرَئِیلُ فَقَالَتْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّلَامُ وَ مِنْهُ السَّلَامُ وَ إِلَیْهِ السَّلَامُ وَ عَلَى جَبْرَئِیلَ السَّلَامُ(بحار الانوار ج۱۶، ص۷- تفسیر عیاشی)

جبرئیل گفت: « حاجت من این است که سلام خدا و سلام مرا به خدیجه برسانی» پیامبر(صلی الله علیه وآله) وقتی که به زمین رسید ، سلام خدا و جبرئیل را به خدیجه ابلاغ کرد. خدیجه گفت «همانا ذات پاک خدا سلام است، و از او است سلام، و سلام به سوی او باز گردد و برجبرئیل سلام باد.»

"وَکانَتْ خَدیجَةُ وَزیرَةَ صِدْقٍ عَلَی الاِسلام، وَکانَ رَسُولُ اللهِ یَسْکُنُ اِلَیْها

خدیجه(سلام الله علیها) وزیر راستین اسلام و مشاور خردمند و شجاع پیامبر بود، و آن حضرت به حمایت او بر انبوه مشکلات موفق می‌شود و آرامش پیدا می‌کرد. (محمدباقرمجلسی، همان، ج 16، ص 11)

دلیلی که حضرت خدیجه پاسخ مثبت به خواستگاری پیامبر صلی الله علیه و آله دادند:

"یَابْنَ عَمّ! اِنّی قَدْ رَغِبْتُ فِیکَ لِقِرابَتِکَ مِنّی وَ شَرَفِکَ فی قَوْمِکَ وَ اَمانَتِکَ عِنْدَهُمْ وَ حُسْنِ خُلْقِکَ وَ صِدْقِ حَدِیثِکَ"(سیره نبوی، ابن هشام، ج۱، ص۲۰۱ و تاریخ طبری، ج۱، ص۵۲۱)

ای پسر عمو! من به خاطر خویشاوندی‏ ات با من، و شرف و امانتداری ‏ات در میان قوم خود، و به جهت اخلاق نیک و راستگویی‏ ات، به تو تمایل پیدا کردم.

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در آخرین لحظات زندگى وصایایى به شرح زیر به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نمود:

1-      براى او دعاى خیر کند

2-      . او را با دست خود در خاک قرار دهد

3-      پیش از دفن در قبر او وارد شود.

4-      عبایى را که به هنگام نزول وحى بردوش داشت، روى کفن او قرار دهد

5-      نگرانی برای شب ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها 

 


بیانات حاج منصور ارضی در شب دهم ماه مبارک رمضان مورخ بیست و هفتم خرداد ماه 1395 مسجد ارک تهران


اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

 

صبر تحقق نمی‌یابد مگر آن که سختی مخالفت با عادت را تحمل کنی

در دعای هشتم از صحیفه سجادیه رسیدیم به سومین قسمت این دعا در مورد "وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ. اگر انسان‌ها صبرشان ضعیف باشد بنابر فرمایش حضرت سجاد علیه السلام قابل قبول نیست. امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند : ریشه صبر داشتن یقین راستین به خداست. همچنین می‌فرمایند: صبر ورزیدن شکوهمندانه بر فقر، زیباتر از توانگری خوار گونه است. یکی از اثرات روزه صبر است، صبر روزه دار زیاد می‌شود . صبر در سخن گفتن . کسانی که خوب گوش می‌کنند و کمتر صحبت می‌کنند.

 در دعای ماه رجب می‌گویی "اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ"یعنی به صبر جهت داده شده. بعضی اصلا صبر ندارند ، هیئت هم که می‌روند بی توجهند تا زمانی که همان شخصی که دوست دارند بخواند، می‌بینی از همان هم که دوست دارد فیض نمی‌برد چون برای خدا نیست، صبر چیزی است که شیطان از انسان می‌برد. صبر در قرائت ، الآن که ماه رمضان است باید بیشتر از قرائت قرآن و نماز لذت ببری تازه بعضی گلایه می‌کنند چرا پیش نماز سوره بلند می‌خواند. حضرت صادق علیه السلام می‌فرمایند: ما خانواده صبور و شکیباییم و شیعیان ما از ما هم شکیباترند، گفتم جانم به فدای شما، چگونه شیعیان شما از شما شکیباترند؟ حضرت فرمودند: چون صبر ما بر چیزی است که می‌دانیم اما شیعیان ما صبر و شکیبایی می‌ورزند بر چیزی که نمی‌دانند، بر ولایت ما. امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند: صبر تحقق نمی‌یابد مگر آن که سختی مخالفت با عادت را تحمل کنی . مثلا کسی گرفتار وسواس است، این فرد باید همیشه کنار خانواده و جمع باشد. جوان نباید خلوت داشته باشد، خلوت با خدا یعنی در جمع باشی و با خدا خلوت کنی، در خلوت انسان به بعضی گناهان کبیره گرفتار می‌شود. نماز می‌خوانی ولی از حرکاتت معلوم است در نماز نیستی. عادت می‌کند به بد دهنی، عادت می‌کند به متلک گفتن ، این بیماری‌ها که حالت عادت دارد، حضرت می‌فرمایند با آن باید مخالفت شود.

اسلام با شمشیر علی علیه السلام و دارایی خدیجه سلام الله علیها برپا استوار شد

اولین زنی که در عالم اسلام صبر داشته ، بی بی دو عالم ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها هستند"وَالَّذِینَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً وَیَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولَئِکَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ" و آنها که بخاطر ذات(پاک) پروردگارشان شکیبائی می‏ کنند، و نماز را بر پا می‌دارند، و از آنچه به آنها روزی داده ‏ایم، در پنهان و آشکار، انفاق می‏ کنند، و با حسنات، سیئات را از میان می‏ برند، پایان نیک سرای دیگر از آن آنهاست. (سوره رعد آیه 22) کسانی که به خاطر رضایت و خشنودی پروردگارشان صبوری می‌کنند پایان نیک و سرای دیگر برای آنان است.

به بیان حضرت صادق علیه السلام: از آن زمان که حضرت خدیجه سلام الله علیها با پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله پیمان زندگی مشترک را بست، زن‌های مکه با او قطع رابطه نمودند و دیگر نه به خانه‌ی او می‌رفتند و نه به او سلام می‌کردند و نه اجازه می‌دادند زنی به دیدار او رود ، از این رو هراس و اندوه وجود حضرت خدیجه سلام الله علیها را فراگرفت اما چون حضرت فاطمه سلام الله علیها را باردار شد از درونش با او سخن می‌گفت و مادر را به صبر و تحمل فرامی خواند (بحارالانوار ج16) .

 صبر بر گرسنگی و تشنگی

در شعب ابی طالب به مدت سه سال طوری بود که ابوطالب و خدیجه سلام الله علیهما تمام اموال خود را برای حفظ اسلام صرف کردند. صبر بر فقدان اولاد و صبر بر طعنه سرزنش کنندگان که پیامبر صلوات الله علیه را ابتر می‌خواندند، حضرت خدیجه سلام الله علیها بر تمام اینها صبر کرد.

برخی فضائل حضرت خدیجه سلام الله علیها

 پیغمبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند: اسلام با شمشیر علی علیه السلام و دارایی خدیجه سلام الله علیها برپا استوار شد و استقامت یافت. همچنین حضرت فرموده اند"خَدیجَةُ وَ أیْنَ مِثْلُ خَدیجَةَ" مانند خدیجه کجا پیدا می‌شود؟ آنگاه که مردم مرا تکذیب می‌نمودند او تصدیق می‌کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند محبت خدیجه را بر من ارزانی داشت. امشب ما برای تصلی خاطر پیامبر صلوات الله علیه و امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها آمده ایم و می‌خواهیم تسلیت بگوییم

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین