عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
زائران ايراني 12 روز در مدينه منوره و مكه مكرمه حضور دارند و ساعاتي را در بازار و فروشگاه هاي مختلف براي تهيه سوغات مي گذرانند اما بايد به اين نكته توجه شود كه در قبال اين خريد چه از دست مي دهند
عقیق:  زائران ايراني بيت الله الحرام به قصد عمره مفرده پس از حضور ۶ روزه در مدينه منوره، ۶ روز در مكه مكرمه سپري مي‌كنند. در اين مدت شايد بتوان كارهاي بي شماري انجام داد، اما در اين سرزمين لحظه‌ها مثل برق و باد براي زائران مي‌گذرد. نيامده بايد چمدان‌ها براي برگشت آماده باشد. 

زائران ايراني نيز سليقه‌ها و انديشه‌هاي مختلفي دارند؛ گاه شب نشين حرم امن الهي مي‌شوند و گاه از هر لحظه اي براي راز و نياز بهره مي‌جويند. 

اما حضور آنها در اين سرزمين حاشيه هايي نيز دارد؛ خريد سوغات و يا تهيه يادگاري از مدينه منوره و مكه مكرمه فصل مشترك اكثر زائران است اما در اين بين زائران ايراني بيش از ديگر زائران وقت براي خريد سوغات و سركشي به فروشگاه‌ها مي‌گذارند. برخي كمتر برخي بيشتر. اما بايد به اين نكته توجه كرد كه در كنار ساعاتي كه براي خريد هزينه مي‌كنيم چه چيزي به دست آورده ايم. 

خانم مستري يكي از زائران تهراني است كه در اين زمينه مي‌گويد: خريد هديه و سوغات جزء سنت‌ها شده و لازم است مقدار كمي سوغات براي نزديكان و اقوام برده شود اما نه به اين شكل كه زائران ايراني در تهيه سوغات اقدام مي‌كنند. 

وي معتقد است كالاهايي كه براي سوغات انتخاب مي‌شود بايد حالت معنوي داشته باشد به طوري كه شخص با استفاده از آن معنويت را در خود احساس كند. 

اين زائر تهراني با اشاره به انبوه كالاهاي چيني در بازار مي‌گويد: الان همه كالاها چيني شده و تفاوت قيمت كالا در مكه و تهران محسوس نيست و حتي گاه در تهران برخي اقلام ارزان‌تر است. 

به اعتقاد خانم مستري كالاهايي كه در فروشگاه‌هاي مدينه و مكه ديده مي‌شود، در ايران نيز موجود است و مي‌توان در بازارهاي ايران راحت‌تر تهيه كرد، اما لذتي را كه از زيارت خانه خدا و ديدن زواري كه مثل پروانه به گرد خانه خدا مي‌گردند جاي ديگري نمي‌توان ديد. 

آقاي مبين زائر ديگري است كه از مشهد اعزام شده است. او نيز قيمتهاي اينجا را با زادگاه خود مقايسه كرده و تفاوت زيادي در آن نديده است. 

وي ارادت بيش از حد فروشنده‌ها به زائران ايراني را نيز مشاهده كرده است؛ فروشنده هايي كه جنس‌هاي چيني را به عنوان سوغات عربستان به زائران پيشنهاد مي‌كنند. 

آقاي مبين مي‌گويد: در مدينه كه بوديم، هر چند ۶ روز گذشت، اما گويا يك لحظه بود و زود تمام شد؛ الان كه در مكه هستيم نمي‌خواهم چنين اتفاقي بيفتد و سعي مي‌كنم به جاي خريد بيشتر به زيارت بروم. 

اين زائر مشهدي معتقد است اگر بخواهيم وقت بيشتري براي خريد و حضور در فروشگاه‌ها بگذاريم، علاوه بر ضررهاي مادي، ضرر معنوي نيز خواهيم برد. 

به نظر مبين، زائران وقتي به زادگاه خود برگردند آن وقت متوجه اين ضرر خواهند شد. 

آقاي جهانگير نيز كه از ايلام آمده است، خانمها را مقصر خريدهاي زياد و صرف بيش از حد وقت براي خريد مي‌داند. 

وي اظهار مي‌كند: هر چند هزينه‌هاي اينجا زياد است اما خانم‌ها اصرار دارند كه براي همه اقوام سوغات تهيه شود. 

آقاي جهانگير نيز از اين مسئله ناراضي است و مي‌گويد: ما آمده اين زيارت كنيم نه خريد؛ اما متاسفانه خانم‌ها ساعت‌ها وقت براي خريد مي‌گذارند. 

وي مي‌افزايد: پولي كه در عربستان خرج مي‌شود، بايد در ايران هزينه شود. 

اين زائر ايلامي از رسم سرزمينشان مي‌گويد و اظهار مي‌كند: رسم ما اين است كه به هر كدام از ميهمان‌ها يك هديه به عنوان سوغاتي مي‌دهيم. 

حسن احمديان از اصفهان نيز معتقد است برخي اوقات وقت گذاشتن براي خريد و به فكر سوغاتي گرفتن، اعمال عمره مفرده را تحت الشعاع قرار مي‌دهد و تمركز افراد را از بين مي‌برد. 

سيف الله احمديان هم از ضروري نبودن خريد از عربستان مي‌گويد. 

وي اظهار مي‌كند: اگر من از اين سفر براي كسي خريد نكنم زياد ناراحت نمي‌شود و مهم اين است كه در هنگام زيارت ياد او باشم. 
آقاي نجاريان و خانم محمودي زوج اصفهاني هستند و در اين چند روز آن قدر وقت براي زيارت گذاشته اند كه شب‌ها كمتر وقت براي استراحت دارند. 

آنها روزهاي آخري است كه در مكه حضور دارند و قرار است روز آخر براي خريد سوغات به بازار بروند. 

آقاي نجاريان مي‌گويد: يهترين سوغات براي اقوام و نزديكان همان زيارت هايي است كه به نيابت از ديگران انجام داده ايم و به خاطرش بي خوابي كشيده ايم. 

خانم محمودي نيز مي‌گويد: وقت براي زيارت بسيار كم است و حيف است كه وقت زيارت را براي خريد بگذرانيم چون معلوم نيست بار ديگر زيارت خانه خدا نصيبمان شود يا نه. 

گويا انسان وقت زيادي براي خريد دارد؛ اينجا لحظه‌ها ناب و زودگذر است.

منبع: حج
211008  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین