عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
ویراست یکمِ «فرهنگ سوگ شیعی» دانشنامه‌ی تخصصی آیین‌ عزاداری شیعیان توسط انتشارات خیمه منتشر شد.
عقیق:ویراست یکمِ «فرهنگ سوگ شیعی» دانشنامه‌ی تخصصی آیین‌ عزاداری شیعیان توسط انتشارات خیمه منتشر شد.

این دانشنامه تلاشی میان‌رشته‌ای و گروهی در راستای شناخت و معرفی روشمند و علمیِ آیین‌ها و رسوم عزاداری و مقولات مرتبط با آنها است که تدوین و نگارش آن از پاییز سال ۱۳۸۹ آغاز شده و تا زمستان ۱۳۹۴ ادامه داشته است. ویراست یکم این دانشنامه ۲۳۷ مقاله (۲۸ مقاله‌ی ارجاعی) را شامل می‌شود که توسط ۴۳ نویسنده نگاشته شده‌اند.

مدیریت این پروژه و سرویراستاری آن را محسن‌حسام مظاهری برعهده دارد. تمرکز اصلی این دانشنامه، بر شناخت مقوله‌ی عزاداری مذهبی شیعیان در کشورهای مختلف (با تأکید ویژه بر ایران) است و موضوعاتی که مستقیم یا با واسطه به این مقوله مرتبط می‌شوند. مداخل این دانشنامه، ۱۰ گروه موضوعی اعم از مفاهیم و اصطلاحات، آثار مکتوب، اشخاص، آیین‌ها، آداب و رسوم، واحدهای جغرافیایی، اماکن، اشیا، زمان‌ها، سازمان‌ها و دوره‌های تاریخی و دولت‌ها را شامل می‌شود.

«فرهنگ سوگ شیعی» یک پروژه‌ی پژوهشی مستمر است که طبق برنامه قرار است در بازه‌های پنج‌ساله و در قالب ویراست‌های پیاپی، روزآمد و تکمیل شود. به‌جهت پویایی موضوع این دانشنامه، در هر ویراست علاوه بر افزودن مقالات جدید، مقالات ویراست‌های قبلی نیز درصورت نیاز بازنگری و ویرایش ‌خواهد شد.

چاپ نخست ویراست یکم این دانشنامه توسط انتشارات خیمه در ۶۷۲ صفحه قطع وزیری و شمارگان هزار نسخه منتشر شده و در غرفه‌ی این انتشارات در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد. علاقمندان می‌توانند برای تهیه‌ی این کتاب با شماره تلفن‌های ۸۸۹۳۴۹۶۹ و ۸۸۹۳۴۹۷۰ تماس گرفته یا به پایگاه اینترنتی انتشارات خیمه به نشانی www.nashrekheime.irمراجعه کنند.


منبع:دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین