عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
شباهت انسان و آهن!
تلخى ها و ناملايمات موجود در دنیا و خصوصا مشکلات امروز شیعیان سراسر عالم امری بدون سابقه نبوده و نیست. این سنت الهى است...
عقیق:در سوره اعراف پس از بیان سرگذشت جمعى از پيامبران بزرگ مانند نوح و هود و صالح و لوط و شعيب و پيش از پرداختن به سرگذشت موسى بن عمران آمده به چند اصل کلی که در همه این داستانهای تاریخی وجود دارد اشاره می نماید. اولین اصل این است که هرگاه در شهر و آبادی پیامبری از سوی خداوند مبعوث و فرستاده می شد مردم آن دیار نیز گرفتار ناراحتيها و بلاهای اقتصادی و اجتماعی و کمبوده و غیره می گشتند!

شاید در نگاه نخست این سوال پیش بیاید که چرا اینگونه می شود؟ با اندکی دقت پاسخ سوال مشخص می شود ضمن اینکه در خود آیه نیز به آن اشاره می کند. دلیل این امر برای آن است که مردم غافل و غرق در نعمات الهی کمى به خود بیايند و دست از طغيان و سركشى بردارند و به سوى آن كس كه همه نعمتها از وجودش سرچشمه مى گيرد بازگردند.

و صد البته اين مشکلات دائمی و ماندگار نیستند بلکه تلنگری هستند برای آنکه مردم تا در ناز و نعمتند كمتر گوش شنوا و آمادگى براى پذيرش حق دارند! اما هنگامى كه در تنگناى مشكلات قرار مى گيرند و نور فطرت و توحيد آشكارتر مى گردد، بى اختيار به ياد خدا مى افتند و دلهايشان آماده پذيرش مى گردد.

در آیه ۹۴ سوره اعراف می خوانیم:

«وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ.»

«و ما هيچ پيامبری را به هيچ قريه ای نفرستاديم مگر آنکه ساکنانش را به سختی و بيماری گرفتار کرديم، باشد که تضرع کنند.»

***

سه نکته:

* زیان های مالی و اقتصادی آزمایش الهی اند

«بأساء»، به حوادث و ضربه هاى جسمى مثل بيمارى و مرگ و «ضرّاء»، به ضربه ها و زيان هاى مالى گفته مى شود. پس هم زیان های مالی و اقتصادی آزمایش و تلنگر الهی اند و هم نقصان های جسمانی و مرگ و میرها.

** دو کلید کارگشا برای مقابله با مشکلات و آزمایش های الهی

 تلخى ها و ناملايمات موجود در دنیا و خصوصا مشکلات امروز شیعیان سراسر عالم امری بدون سابقه نبوده و نیست. این سنت الهى است که براى همه‏ ى اقوام با ایمان وجود داشته و دارد. و البته خداوند در آیات فراوانی مردم را در چنین شرایطی به دو امر توصیه می نماید:

۱- صبر

۲- تقوی

*** شباهت انسان و آهن!

سختى‏ها و مشكلات، عامل سازندگى، غفلت‏ زدايى و توجّه به خداوند است. از طرفی به یاد داشته باشیم که ناگوارى ها هميشه قهر الهى نيست، گاهى لطفى است كه به شكل بلا جلوه مى‏كند. همان‏گونه كه گداختن آهن در كوره آتش، سبب نرم شدن و شكل پذيرى آن است، حوادث و شدايد نيز انسان‏ها را نرم و به حالت تضرّع و نيازخواهى وا مى دارد.


منبع:تراز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین