عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
یادداشت مهمان؛
حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمود: ‏اى مردم! وفا همراه راستى است، كه سپرى محكم‏تر و نگهدارنده‏‌تر از آن سراغ ندارم.
عقیق: محمد عزیزیان، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی به بیان جایگاه راستی و درستکاری از منظر نهج البلاغه پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

«أيها الناس إن الوفاء توأم الصدق و لا أعلم جنة أوقى منه و ما يغدر من علم كيف المرجع و لقد أصبحنا في زمان قد اتخذ أكثر أهله الغدر كيسا و نسبهم أهل الجهل فيه إلى حسن الحيلة ما لهم قاتلهم الله قد يرى الحول القلب وجه الحيلة و دونها مانع من أمر الله و نهيه فيدعها رأي عين بعد القدرة عليها و ينتهز فرصتها من لا حريجة له في الدين‏»

‏اى مردم! وفا همراه راستى است، كه سپرى محكم‏تر و نگهدارنده‏‌تر از آن سراغ ندارم. آن كس كه از بازگشت خود به قيامت آگاه باشد خيانت و نيرنگ ندارد. اما امروز در محيط و زمانه‏اى زندگى مى‌‏كنيم كه بيشتر مردم حيله و نيرنگ را زيركى مى‌‏پندارند، و افراد جاهل آنان را اهل تدبير مى‏‌خوانند. چگونه فكر مى‏‌كنند؟ خدا بكشد آنها را! چه بسا شخصى تمام پيش آمدهاى آينده را مى‌‏داند، و راه‌‏هاى مكر و حيله را مى‏‌شناسد ولى امر و نهى پروردگار مانع اوست و با اينكه قدرت انجام آن را دارد آن را به روشنى رها مى‌‏سازد، اما آن كس كه از گناه و مخالفت با دين پروا ندارد از فرصت‏ها براى نيرنگ بازى، استفاده مى‏‌كند.»( خطبه 41 نهج البلاغه)

با توجه به فرمایش حضرت امیرالمومنین علی(ع) صداقت در برقراری ارتباط موثر نقش بسیار اساسی دارد، بدین گونه که اگر کسی به روز جزا و آخرت ایمان داشته باشد به طور حتم با صداقت و راستی برخورد خواهد نمود و در عصر ارتباطات، صداقت و راستی است که انسان را رشد می‌دهد. زیرا هنگامی که انسانها به صداقت و راستی فردی اذعان داشته باشند به او اعتماد نموده و ارتباط خود را با او قوی تر و مستحکم‌تر خواهند کرد. 

اما حضرت امیرالمؤمنین(ع) در فراز بعدی شکوه‌ای از زمانه خود دارند مبنی بر حیله و نیرنگ، با مقایسه این عصر با زمان حضرت(ع) متوجه می‌شویم که متاسفانه در عصر کنونی نیز این حیله و نیرنگ است که در جامعه نهادینه شده و افراد با فریب و دروغ مقاصد خود را به پیش می‌برند و این را بنا به فرموده حضرت علی(ع) نوعی زیرکی می‌پندارند.

درد جامعه از اینجا آغاز می‌شود که جاهلان جامعه طبق فرمایش حضرت امیرالمومنین(ع) اینگونه افراد را اهل تدبیر می‌دانند. امام علی(ع) به ما انسانها گوشزد می‌کنند که هوشیار باشید، چه بسا اشخاصی باشند که با ترفندهایی پیش‌آمدهای آینده را بگویند و راههای حیله و نیرنگ را به خوبی می‌دانند و با مخالفت با دین پروا ندارند و از فرصتهای گوناگون برای رسیدن به مقاصد شوم خود از نیرنگ بازی استفاده می کنند. 

اما طبق اشاره حضرت علی(ع) چه بسا شخصی تمام پیش‌آمدهای آینده را می‌داند که در اینجا منظور خود امام هستند که با این تفاسیر امر و نهی خداوند و تقوای حضرت مانع انجام این کار می‌شود.

ببینید که حضرت امیرالمومنین علی(ع) با ظرافت خاصی اشاره به وفا همراه راستی دارند یعنی ای انسانها متوجه باشید بسیاری از کارها را می‌توان انجام داد و من علی توان انجام آن را دارم اما این عمل روش مناسبی در برقراری ارتباط موثر نیست، بهترین و مناسب ترین روش همان صداقت است که مورد رضایت پروردگار عالمیان است. ان شاالله روزی باشد که همه ما انسانها صداقت و راستی را طبق فرمایش امام خود سرلوحه زندگی در تمام مراحل قرار دهیم. 

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین