عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۱۳۸
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
آیت‌الله جعفری‌نیا:
یک قرآن‌پژوه و مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خط عثمان‌طه مناسب خواص است، گفت: برای استفاده آسان‌تر ایرانیان به ویژه افراد مبتدی بهتر است که قرآن در ایران بر اساس رسم‌الاملاء به چاپ برسد.
عقیق:آیت‌الله یعقوب جعفری‌نیا، قرآن‌پژوه و مفسر قرآن کریم در گفت‌وگویی با بیان اینکه برای استفاده آسان‌تر ایرانیان خصوصاً مبتدیان بهتر است چاپ قرآن در ایران بر اساس رسم‌الاملاء باشد، عنوان کرد: کتابت قرآن با شیوه رسم‌المصحف توسط تعدادی از کاتبان که از اصحاب پیامبر اسلام(ص) بودند انجام می‌شد. در دوره معاصر نیز در برخی کشورها از جمله عربستان، قرآن با خط عثمان‌طه، کاتب مشهور مصری به چاپ می‌رسد.

آیت‌الله جعفری‌نیا با بیان اینکه رسم‌الاملاء قیاسی است و بیش از هزار سال است که در کشورهای اسلامی کاتبان بر اساس آن به کتابت قرآن می‌پردازند، افزود: رسم‌الاملاء، نگارش بر اساس تلفظ است که خواندن قرآن را برای ایرانیان آسان می‌کند. خواندن قرآن بر اساس رسم‌المصحف طی دوران صدر اسلام با علامت‌های زیاد برای ایرانیان دشوار بود و رغبت بیشتری به رسم‌الاملاء‌های ایرانی چون مصحف نیریزی، فضائلی و ... وجود داشت.

این قرآن‌پژوه تاکید کرد: بهتر است قرآن‌هایی که در کشورمان به چاپ می‌رسند، بر اساس رسم‌الاملاء کتابت و چاپ شوند تا به آسانی ایرانیان بتوانند آن را قرائت کنند.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه رسم‌المصحف دوران صدر اسلام توقیفی نیست و می‌توان آن را تغییر داد، افزود: رسم‌الاملای ایرانی در قرآن‌های نیریزی و فضائلی بهترین و آسان‌ترین رسم برای تلاوت قرآن است.

وی تاکید کرد: خواندن قرآن عثمان‌طه دشوار و به نوعی لزوم مالا یلزم بوده و لازم نیست ایرانیان را ملزم کنیم از رسم‌المصحفی دشوار استفاده کنند. در این باره حتی علمای اهل سنت نیز فتوا داده‌اند که نوشتن قرآن به گونه‌ای که مبتدی آن را غلط بخواند حرام است. قرآن عثمان‌طه برای خواص قابل استفاده است و کاربرد عمومی در ایران ندارد.

آیت‌الله جعفری با تاکید بر اینکه چاپ قرآن در ایران بر اساس رسم‌الاملاء منافی وحدت مسلمین نیست، گفت: کشورهای مختلف جهان اسلام نیز رسم‌الاملای خاص خود را دارند و بهتر است در کشور خود، قرآن عثمان‌طه برای خواص و قرآن با رسم‌الاملای فارسی نیز برای عموم چاپ شود.

وی افزود: تغییراتی که هر چند سال یکبار در اعراب‌گذاری صورت می‌گیرد برای تسهیل خواندن مبتدیان است و مانعی از این بابت ندارد.


منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین