عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴
خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام مرادزاده گفت: امامزاده زید (ع) دارای کرامات بسیاری است که صاحبخانه شدن فردی با وساطتِ سیدمحمد حوله ای از جمله آنهاست.
عقیق: آستان امامزادگان از جمله اماکن مقدسی است که همواره مامن و محل آرامشِ شیعیان و محبین اهل بیت (ع) است؛ زمانی که اطراف امامزاده ها می گردند تا ضمنِ عرض ارادتی به ساحت مقدس حضرات معصومین (ع)، در گوشه ای دنج و معنوی به راز و نیاز با خداوند متعال بپردازند و دل از غبار دنیا بشویند و سبک کنند.

تعداد امامزادگان در ایران، بسیار زیاد و شاید غیر قابل شمارش باشد؛ امامزاگانی که هر یک، حکایت ها از تاریخ دور و دراز معنویت و عبودیتِ اقوام مختلف ایران دارد. ضمن اینکه خاطره ها دارند از کرامات و معجزات. آستان مقدس امامزاده زید(ع) در میانه بازار تهران از جمله بقاع متبرکه ای است که در ایام مختلف سال به ویژه محرم و صفر و روزهای شهادت و وفات، جمعیت انبوهی را به خود می بیند. چارپایه خوانی نزدیک این بقعه متبرکه، از رسوم دیرپا و جالب بازاریان است.

این بقعه در انتهای جنوبی بازار بزازان تهران قرار دارد و آرامگاه لطفعلی خان زند، در کنار آن قرار دارد. امامزاده زید، در سال ۱۳۱۵ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۲۵۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. به منظور شناخت بیشتر شخصیت و کراماتِ امامزاده زید(ع)، در آدینه نخستین هفته برف ریزان سال 94، رهسپار این بقعه شدم تا گفت و گویی با حجت الاسلام سعید مرادزاده، مدیر آن داشته باشم که در ادامه می خوانید.

دو قول درباره نسبِ امامزاده زید(ع)

حجت الاسلام مرادزاده، آستان مقدس امامزاده زید(ع) را جزء قدیمی ترین امامزادگان تهران دانست و گفت: درباره نسب ایشان دو قول وجود دارد: 1) ایشان را زید بن علی بن حسین دانسته اند. بنابراین فرزند امام سجاد(ع) است. 2) ایشان را زید بن یحیی بن زید بن علی بن حسین نامیده اند. این قول، ایشان را نوه زیدِ شهید می داند (زید، فرزندِ امام زین العابدین(ع) است که به شهادت رسید و سر مبارکش در محل فعلی امامزاده مدفون قرار دارد). شجره نامه مندرج روی صندوقچه قدیمی امامزاده، آن حضرت را فرزندِ علی بن الحسین معرفی کرده است. به همین دلیل، عموم بازاریان و مردم، ایشان را نوه سیدالشهدا(ع) می دانند.

وی افزود: بنای فعلی امامزاده متعلق به دوران صفوی و اوایل قرن دهم هجری قمری است و قبور لطفعلی خان زند، نوه فتحعلی شاه و پسر کامران میرزا در کنار آن قرار دارد. پس از انقلاب اسلامی نیز، شبستان آستان وسعت یافت.

لختی آرام گرفتنِ کنار امامزاده

مدیر آستان مقدس امامزاده زید(ع) خاطرنشان کرد: به دلیل حضور روزانه یک تا 3 میلیون نفر در بازار بزرگ تهران و همچنین رفت و آمد تجار و بازرگانان از سراسر کشور به این بازار، آرامگاه این امامزاده، محل زدودن غبار از تن و یافتن آرامش دل است.

 

وی با بیان اینکه کرامات بسیاری درباره امامزاده زید نقل می کنند، ادامه داد: فردی از سیدمحمد حوله ای که از عرفای نام آشنای عضر حاضر است، تقاضای دعا و ذکری کرد تا به واسطه آن، صاحبخانه شود. سید به او گفت: به آستان امامزاده زید(ع) برو، سلام مرا برسان و درخواستت را بگو. آن فرد روز بعد، خطاب امامزاده زید گفت: سیدمحمد حوله ای، سلام می رساند. او را واسطه قرار داده ام تا به لطف شما، صاحب خانه ای 50-60 متری شوم.

آن فرد پس از مدتی، صاحبخانه شد و برای عرض تشکر، نزد سیدمحمد حوله ای رفت و ماجرا را بازگفت. سید از او پرسید: چرا تقاضای خانه 120 متری نکردی. پاسخ داد: خجالت کشیدم. سید فرمود: هنوز این حضرات بزرگوار را نشناخته ای و تقاضای تو به اندازه ظرفِ وجودت بود.

نجات سربازی با توسل پدر

حجت الاسلام مرادزاده گفت: روزی یکی از خدام امامزاده، به شدت گریه می کرد. علت را جویا شدم. گفت: پسرم در دوران سربازی، دچار آسیب سختی از ناحیه کمر شد و هرچه تلاش کردیم تا درمانش کنیم و او را از خدمت سربازی معاف کنیم نشد. تا اینکه به امامزاده زید متوسل شدم و پس از مدتی دکتر مربوطه به من زنگ زد و گفت: امامزاده زید را می شناسی؟ پاسخ دادم: بله. گفت: ایشان را خواب دیدم که فرمودند: آن سرباز سفارش شده ما است، کارش را راه بینداز و ما نیز کارت را راه می اندازیم. شبِ آن روزی که کار فرزندت را انجام دادم، امامزاده زید به خوابم آمد، تشکر کرد و فرمود: جبران می کنیم.

وی با بیان اینکه توسل به امامزادگان به معنای وصل شدن به نور اهل بیت(ع) است آنچنان که گفته اند «کلهم نور واحد»، افزود: آیت الله بهجت(ره) فرمودند: هر امامزاده ای مانند میوه ای، خاصیتی دارد. بنابراین هر یک از آن بزرگواران، باب معرفتی و معنوی تازه ای برای انسان باز می کند.

مدیر آستان مبارک امامزاده زید(ع) خاطرنشان کرد: در گذشته، مدرسه علمیه ای در فضای امامزاده وجود داشت که حدود سال 1350 هجری قمری به دست رضاخان تخریب و به جای آن، هنرستان ساخته شد.

(عکسی مربوط به اساتید و طلاب مدرسه امامزاده زید) 

ساخت وسازهای بی رویه ی اطراف آستان

وی در پایان ضمن گلایه از ساخت و سازهای بی رویه اطراف امامزاده گفت: آتش نشانی نزدیک امامزاده، بنای بقعه را تحت الشعاع قرار داده است. مسئولان آتش نشانی به بهانه احداث ساختمان اداری و تعاونی، حريم امامزاده را پس از گود برداری، تغییر کاربری دادند به طوری كه ساخت و ساز تا ۱۳ متری مزار امامزاده، ادامه يافت. چندسال پیش برای اصلاح این وضعیت، شکایت کردیم که پرونده در دادگاه، در دست بررسی است.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سرباز گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
0
سلام من هفته ی پیش خوابی دیدم که در خواب یکی از اقواممون بهم گفت نزدیکی ما ی امامزاده ای هست بنام امامزاده زید هرحاجتی داری از ایشون بخواه ،من تا بحال اسم امام زاده زید رو نشنیده بودم صبحدکه از خواب بیدارشدم تو گوگل سرچ کردم دیدم بله همچین امامزاده ای هست و تصمیم گرفتم جمعه با دخترم برم ولی متاسفانه جمعه تعطیل بود با خواهش ورودی آقایون باز بود رفتم نماز خوندم و کلی گریه کردم که چرا درب ورودی ضریح قفله و گفتم آقا جان دعوتم میکنی و راه نمیدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
0
سلام جای شک نیست من همیشه اینجا حاجت گرفتم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین