عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۳۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:
آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید گفت: قطع ارتباط با برخی دولت‌های وابسته، فقیر و ناتوان چیزی نیست که در روحیه ملت تاثیر بگذارد، روزی همین افراد با التماس بازمی گردند و تقاضای تجدید رابطه می‌کنند.

عقیق:آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: کسی که غیر مستحق را مدح کند خودش متهم می‌شود، متهم به اینکه دروغگو، متملق و ریاکار است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مداحی صفت واقعی فرد باشد، سبب غرور اشخاص می‌شود، این غرور ممکن است سرچشمه کارهای خلاف فراوانی شود.

این مرجع تقلید مسئله مدح افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: متاسفانه همیشه اطراف مراکز قدرت افراد مداحی بودند و که مدح و ستایش کرده و محاسن را غلو می‌کردند و سبب می‌شدند آنها به کارهای بد خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: این شخص مداح نیز شریک است زیرا سبب شده این فرد مغرور و گمراه شود و به کارهای بد خود ادامه دهد و کارهای بد خود را توجیه می‌کند، مانند مفتیان مداحی که در برخی از کشورها از جمله سوریه هستند. در حادثه منا گفتند مشکلی نیست، قضا و قدر الهی بوده است و گناهان مسئولان را با این گفتار پاک می‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به حادثه اعدام آیت‌‌الله نمر باقر النمر گفت: در این حادثه که شیخ مظلوم را شهید کردند، بیان می‌کنند به کتاب و سنت عمل شده، اینها سبب می‌شود که در جنایاتی که انجام می‌دهند، گمراه شوند.

وی با اشاره به قطع رابطه برخی کشورها گفت: برخی‌ها زمانی‌ که می‌شنوند عربستان سعودی و چند فرد جیره‌خوار قطع ارتباط کردند، فکر می‌کنند آسمان به زمین آمده است، مهم نیست برخی ارتباط‌ها برخی اوقات برای انسان عیب حساب می‌شود و قطع آن برطرف کردن عیب است.

وی ادامه داد: قطع ارتباط با برخی دولت‌های وابسته، فقیر و ناتوان چیزی نیست که در روحیه ملت تاثیر بگذارد، روزی همین افراد با التماس برمی‌گردند و تقاضای تجدید رابطه می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همه دنیا به واسطه کشتن عالم بی‌گناه که مسلح به سلاح نبوده و کارش امر به معروف و نهی از منکر بوده، آنها را محکوم کردند و عکس‌العمل نشان دادند، گفتند کاری کنیم آثار محکومیت برچیده شود و فصل تازه‌ای راه بیندازیم.

وی عنوان کرد: برخی افراد نادان که سفارت را تخریب کردند، بهانه‌ای به دست آنها دادند، مسئولان ما این کار را محکوم کردند، مسئولان گفتند درست نیست و افراد مسبب را دستگیر کردند، بنابراین بهانه‌ای نبود، آنها خواستند آثار را بپوشانند، ولی پوشانده نشد و به ویژه که پرده‌ها بالا رفته و باطن آنها پیدا شده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: یکی از مطبوعات غربی نوشته عربستان نفت، خرما و تروریسم صادر می‌کند، برای آنها ثابت شده که آنها این موارد را صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه ریشه‌های اینگونه افکار در وهابیت است، گفت: علما باید ریشه‌ها را روشن کنند و این اقدامات در آینده ادامه پیدا می‌کند، ریشه همه این ناراحتی‌‌ها در سوریه، عراق و عربستان به وهابیت برمی‌گردد تا این اعتقاد را رها نکنند و به صفوف مسلمین برنگردند، ادامه دارد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: دشمن نیز به این دامن می‌زند زیرا آنها وی را به آمالش نزدیک می‌کنند و جنگ داخلی بین مسلمانان شعله ور می‌شود، امیدواریم خداوند مسلمانان را بیدار و دشمنان را ریشه کن کند.

وی با اشاره به حدیثی از امیر مومنان(ع) گفت: هنگامی که یکی از متقیان تزکیه و مدح شود، از این مدح می‌ترسد که مغرور شود و فریب بخورد، می‌گوید من خودم را بهتر از تو می‌شناسم و خدا هم من را بهتر از تو می‌شناسد، دعا می‌کند خدایا به خاطر این سخن من را مجازات نکن، من را بالاتر از آنچه اینها فکر می‌کنند قرار بده و اعمالی که من انجام می‌دهم و آنها نمی‌دانند ببخش.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از خطراتی که جامعه را تهدید می‌کند تعریف‌ها و مدح‌های نابه‌جا است، اگر کسی خوب است جلوی خودش مدحش نکنید مداحی کردن غرور، تکبر و خودبرتربینی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه تفاوت حوزه با نظام‌های آموزشی دنیا انگیزه الهی است، گفت: مکان‌های دیگر حضور و غیاب می‌کنند، امتحان می‌‌گیرند، در حوزه‌های علمیه در گذشته امتحان نبود و این انگیزه الهی افراد را به مطالعه و مباحثه تشویق کرده و بی‌نیاز از امتحان می‌کرد، نگذارید این انگیزه‌های الهی در حوزه‌ها از بین برود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: برای ما دردناک است که درسی که ابتدای سال 70 نفر شرکت می‌کردند، ولی پایان سال یک سوم و کمتر شرکت‌کننده دارد، درس‌های خارج حضور و غیاب ندارد، باید انگیزه الهی باشد و فرد احساس مسئولیت کند که سر سفره امام زمان(عج) است.

وی عنوان کرد: نگذارید مطالعه قبلی درس، حضور در درس، مطالعه پس از درس و مباحثه در حوزه‌ها کمرنگ و فراموش شود، اینها سرمایه‌های ماست، اگر حضور و غیاب در حوزه نباشد، از حضور و غیاب الهی بترسید.

این مرجع تقلید یادآور شد: حوزه‌ها بدون این مسائل چه افرادی را پرورش دادند، نباید بزرگان گذشته فراموش شوند، باید مانند شیخ انصاری، علامه حلی و شیخ طوسی از حوزه‌ها برخیزند و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه احساس انگیزه و مسئولیت الهی در حوزه‌ها باشد.

وی عمل به وظیفه الهی را در حوزه‌ها مورد توجه قرار داد و افزود: روزی که ما را در عرصه محشر نگاه دارند و بگویند چرا وظیفه تبلیغی خود را انجام ندادید، باید جوابی داشته باشیم.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین