عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
يك نشست عملي تخصصي به منظور بررسي طرحهاي ساماندهي و توسعه سازي بارگاه مطهر علوي با حضور جمعي از كارشناسان معماري و شهرسازي در مهمانسراي آستان علوي برگزار شد.
عقیق:نشست تخصصي بررسي طرحهاي ساماندهي و توسعه سازي فضاي حرم مطهر علوي و بافت قديمي شهر نجف اشرف با حضور شماري از كارشناسان معماري و شهرسازي و مسؤولين آستان قدس علوى در مهمانسراي آستان برگزار شد.
مهندس مظفر محبوبه از اعضاي شوراي آستان علوي در اين رابطه گفت: به منظور بررسي آخرين طرحهاي ساماندهي فضاي 90 متري پيرامون حرم مطهر و روند سير پروژه ها در دست اجرا يك نشست علمي و تخصصي در مهمانسراي آستان برگزار شد.
وي افزود: ايده ي اجراي اين پروژه كه هدف استفاده ي بهينه از تمامي فضاهاي پيرامون حرم مطهر را دنبال مي كند 2 سال پيش مطرح شد و تاكنون توسط شماري از كارشناسان با تجربه مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است.
اين عضو شوراي آستان در ادامه گفت: در نشست امروز ميزبان مدير بخش برنامه ريزي و طراحي شهري در دانشگاه بغداد و رئيس هيأت علمى مهندسى معمارى در دانشگاه كربلا و شماري از كارشناسان و مهندسان معماري و شهرسازي بوديم.
مظفر محبوبه خاطر نشان كرد: طرحهاي اوليه پروژه از نگهداري از جوانب تاريخي و فرهنگي بافت هزار ساله شهر نجف غفلت نكرده و جوانب معنوي عمارت حرم مطهر نيز مد نظر طراحان قرار خواهد داشت.
دكتر عزالدين ممقاني بعنوان كارشناس و طراح اين پروژه نيز طي مصاحبه اي با واحد اطلاع رساني آستان اظهار داشت: هدف از برگزاري اين نشست بررسي حفاظت از جوانب تاريخي بافت قديمي نجف اشرف و عمارتهاي اسلامي آن از قبيل مساجد و مدارس علميه و بيوت علماي بزرگوار نجف بود.
ممقاني افزود: يكي از مهمترين اهداف پروژه آَشكار سازي و حفاظت از اين ميراث فرهنگي نجفي و ترميم آن مي باشد. چرا كه ساماندهي و معرفي ميراث فرهنگي شهر نجف كه مركز ديني و فرهنگي مسلمانان به ويژه شيعيان جهان مي باشد بسيار ضروري است.
دكتر عبدالحسين العسكري رئيس مركز برنامه ريزى و شهرسازى در دانشگاه بغداد نيز در اين رابطه اظهار داشت: طرح پروژه از مباني متين علمي در زمينه حفاظت از باقت قديمي شهر پيروي مي كند. اين يكي از ويژگي هاي مهم طرحهاي نوين ساماندهي است كه براي اماكن تاريخي در نظر گرفته مي شود و در آن جوانب عمراني و كاربردي مكان از قبيل سهولت دخول و خروج افراد به مكان مورد نظر قرار گرفته مي شود.



منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین