عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
سرويس دهي به زائران اربعين و برنامه ريزي براي بازگشت موج ۱ ميليون و ۶۰۰ هزار نفري ايرانيان از كربلا به سوي وطن از روز گذشته آغاز شد.كنترل مرزهاي سه گانه ، برنامه ريزي براي بازگشت تدريجي زائران و تأمين‌ آذوقه و ديگر مايحتاج آنها در اولويت برنامه‌ريزي ستاد قرار دارد.
عقیق: پس از اتمام بزرگترين اجتماع جهاني در روز اربعين عاشقان اهل بيت عليه السلام با خيالي آسوده و دلي سبكبال بار سفر بسته و به شهر و ديار خود باز مي گردند.
در همين راستا و باتوجه بازگشت خيل عظيم زائران از مرزهاي سه گانه به كشور مسولان كشوري در دستگاه هاي إجرائي مختلف درصدد بر آمدند تا با اعلام برنامه ريزي هاي صورت گرفته اقدامات مقتضي را انجام دهند تا زوار بدون هيچ پيشامدي وارد كشور شوند.

**كنترل مرزهاي كشور در اولويت برنامه ريزي وزارت كشور
رحماني فضلي وزير كشور گفت: كنترل مرزهاي سه گانه ، برنامه ريزي براي بازگشت تدريجي زائران و تأمين آذوقه و ديگر مايحتاج آنها در اولويت برنامه‌ريزي ستاد قرار دارد.
وي بيان كرد: ورود تدريجي زائران و مديريت صحيح بازگشت آنها از شهر كربلا موجب كاهش مشكلات ناشي از حجم عظيم بازگشت زائران خواهد شد.

**چه تمهيدي براي بازگشت سريع زوار از مرز انديشيده شده است؟
حسين ذوالفقاري معاون امنيتي وزارت كشور إظهار كرد:ما چند كار كرده ايم كه برگشت زائران مديريت شود. ما كمتر از ۱.۶ ميليون زائر در عراق نداريم. حداقل ما ۱ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر داريم كه بر اساس آمارهاي رسمي ۴۷ درصد افزايش نسبت به پارسال داريم.
وي افزود:برگشت اين تعداد زائر اگر در ۲ يا ۳ روز باشد همه امكانات هم جواب نمي دهد. از قبل با ۲ ميليون پيامك براي زوار ارسال كرديم كه مسير برگشت را كنترل كنند. ضمن اينكه پيش بيني خدمات دهي در عراق تا چند روز بعد از اربعين در نظر گرفته شده. هم از اسكان و هم از نظر تغذيه براي زائراني كه با تاخير برمي گردند. بر خلاف سال گذشته كه بعدازظهر اربعين، موكبهاي عراق برچيده مي شود، ما طرحي را داريم كه براي چند روز اين موكبهاي ايراني برقرار باشد.
وي افزود: براي مديريت برگشت زائران، پيش بيني خدمات در داخل عراق شده است. از لحاظ حمل و نقل هم برنامه ريزي كرديم. به جز ناوگان حمل و نقل عراق به خصوص بخش خصوصي، حدود ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس، كاميون و تريلر در عراق ساماندهي شده تا زائران را به مرز منتقل كنند. در ايران نيز ۶ هزار اتوبوس پيش بيني شده و همه اتوبوسهاي بين شهري در اولويت انتقال زائران قرار داده است. حتي برخي از اتوبوسهاي شهرداري را در مرز مستقر كرديم تا زائران را به ايلام منتقل كنند.
معاون امنيتي وزارت كشور بيان كرد:يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در اين عمليات سنگين حضور دارند. خيلي از زيرساختهاي ما تغيير كرده. اگر توفيق باشد برنامه هاي اساسي و بنيادين براي سال آينده داريم تا مراسم اربعين با ظرفيت بالا اجرا شود. درباره مسايل امنيتي نيز چند نكته قابل ذكر است، اول از اينكه بايد از دولت عراق تشكر كنيم كه يك ميليون و ۵۶۰ هزار ويزا براي اربعين صادر كرده است. دوم مسايل امنيت است كه خود توانسته است اداره كند. البته در مستشاري و آموزش كارهاي زيادي كرديم كه خوب پيش رفته است.
ذوالفقاري بيان كرد :زائران نيز بايد در مراقبت از اسناد خود دقت كنند. برخي افراد اسنادشان را گم كرده اند و دچار مشكل شده اند. كساني كه اسنادشان را گم كنند، با استعلام از سامانه نيروي انتظامي، يك پاس گذر براي آنها صادر مي شود. سال گذشته در ارتباط با مفقودين مشكل داشتيم. امسال اگر كسي گم شد به پايگاه هايي كه تعيين شده مراجعه كنند. از سفر به سامرا خودداري كنند و در برگشت هم عجله نكنند. اگر هماهنگي بين ما و مردم باشد، نتيجه مثبت خواهد داشت

**بازگشت 200 هزار زائر از مرز مهران به كشور
محمدرضا مرواريد استاندار إيلام با اشاره به اينكه كوتاهي مسير به شهرهاي مركزي كشور باعث شده تا بيشتر زائران مرز مهران را براي بازگشت خود انتخاب كنند، گفت: به همين علت پيش بيني مي شود بيشترين آمار بازگشت زائران به كشور از اين مرز صورت گيرد.
وي با اشاره به آمادگي تمام دستگاه هاي خدمات رسان براي بازگشت زائران از آيين هاي اربعين حسيني، بيان كرد: برنامه ريزي هاي لازم براي بازگشت زوار صورت گرفته و خوشبختانه هيچ گونه مشكلي در اين باره وجود ندارد.
استاندار إيلام با بيان اينكه تمهيدات لازم براي انتقال و جابجايي زائران از مرز مهران به تمام نقاط كشور انديشيده شده است، افزود: برنامه ريزي هاي لازم براي كنترل ترافيكي محورهاي ارتباطي و همچنين پذيرايي و اسكان از زائران نيز صورت گرفته است.

**استقرار ٢٥٠ دستگاه وسائل حمل ونقل در ايستگاه نزديك كربلا
سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به اينكه مديريت خوبي براي بازگشت زائران انجام شده است، گفت: با همكاري سازمان حمل و نقل و راهداري و پايانه‌ها در مرز مهران تعدادي دستگاه اتوبوس مستقر هستند و همچنين در دو مرز ديگر نيز امكانات مناسبي براي بازگشت زائران انجام شده است.
وي با تاكيد بر اينكه تريلر‌هاي ارتش عراق در حال حاضر به زائران اربعين خدمات ارائه مي‌دهند، بيان كرد:علاوه بر اين تريلرها، ۲۵۰ دستگاه وسايل حمل و نقل و سپاه نيز در ايستگاه نزديك كربلا، زائران را به نجف مي‌آورند و از آنجا نيز به سه مرز انتقال داده مي‌شوند و در مجموع برنامه‌ريزي خوبي براي خدمات‌رساني و بازگشت آنها انجام شده است.
وي در مورد خدمات‌رساني به زائران در كربلا، بيان كرد:يك ميليون و ۶۰۰ هزار زائر اربعين با دريافت ويزا در اين مراسم حضور يافته و از كشور خارج شدند كه حدود ۹۰۰ هزار زائر از مرز مهران و مابقي نيز از دو مرز شلمچه و چذابه خارج شدند
وي افزود:با توجه به اينكه فردا در عراق، اربعين است، تعدادي از زائران طي روزهاي آينده و پس از پايان مراسم به كشور بازمي‌گردند و مديريت برگشت سفر توسط آنها انجام شده است.
رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: زائران اگر بخواهند طي سه يا چهار روز به كشور بازگردند، قطعاً در مرزهاي خروجي با مشكلات مواجه خواهند شد؛ بنابراين بهتر است سفر خود را مديريت كرده و طي چندين روز به كشور بازگردند.
اوحدي با اشاره به اينكه زائران اربعين بازگشت خود را به تاخير بياندازند ، گفت: موكب هاي داخل عراق تا ۲۸ صفر براي اسكان زائران مستقر هستند.
سعيد اوحدي افزود: برنامه ريزي و هماهنگي با دستگاه ها براي خدمات رساني بهتر به زائران از سال گذشته آغاز شده است بطوريكه امسال توانسيتم خدمات خود را نسبت به سال قبل افزايش دهيم.
وي درمورد بازگشت زائران توصيه كرد كه به منظور جلوگيري از ازدحام در مرزها اين افراد بلافاصله پس از اربعين به كشور باز نگرنند بلكه براي سفر خود برنامه ريزي داشته باشند تا بتوانند با آرامش و در خلوتي از مرز عبور كنند.
رييس سازمان حج و زيارت گفت: بدين منظور موكب هايي كه توسط ايران در داخل عراق و همچنين در مرزها براي پذيرايي زائرن راه اندازي شده پس از ايام اربعين نيز تا ۲۸ ماه صفر مستقر بوده و زائران مي توانند از آنها بهره مند شوند و مشكلي براي تاخير در بازگشت نخواهند داشت.
اوحدي اظهار داشت: البته موكب هاي عراقي ها برچيده مي شود اما ما موكب هاي خود را خواهيم داشت.

**زيرساخت هاي لازم براي ورود حجم زيادي از زائران در شهر و پايانه مرزي مهران وجود ندارد
سردار حسن كرمي فرمانده قرارگاه عملياتي ظفر بيان كرد:براي بازگشت زائران به كشور تدابير لازم انديشيده شده است و تلاش مي كنيم تا با بهره گيري از همه ظرفيت هاي موجود چه در نهادهاي نظامي و انتظامي و چه در سازمان هاي ديگر، تسهيلات قابل قبولي را براي بازگشت زائران به كشور ارائه دهيم.
وي ادامه داد: با همدلي، مشاركت و انسجام مسئولان، همه امكانات و سيستم خودرويي و حمل و نقل منطقه اي و استان هاي همجوار و همچنين استان هاي دور دست به منظور تسهيل در تردد و بازگشت زائران مهيا است؛ از زائران تقاضا داريم براي بازگشت به كشور عجله نكنند.
فرمانده قرارگاه عملياتي ظفر با اشاره به افزايش حجم زائران به داخل كشور بيان داشت: تاكنون هيچ گونه مسئله خاص امنيتي در اين مدت رخ نداده است و خوشبختانه نيروهاي انتظامي، يگان ويژه، مرزباني و...، بر اين امر اشراف كامل دارند.

**مرز مهران پاياني حمل و نقل مناسبي ندارد
سردار تقي مهري رئيس پليس راهور ناجا در خصوص ترافيك 7 كيلومتري در محور مهران ايلام اظهار كرد: ترافيك در محور مهران به دليل عرض كم جاده سنگين بوده و مرز مهران بسته شده و ظرفيت جاده نيز كم است چرا كه مرز مهران پايانه حمل و نقل مناسبي ندارد.
وي افزود: محدوديت ما ممنوعيت ورود به مهران است و فقط خودروهاي امدادي حق وارد شدن را دارند.محور مهران - ايلام 95 كيلومتر است كه ظرفيت آنچناني ندارند.
رييس پليس راهور ناجا بيان كرد:حجم خودروها از عراق به كشور در حال افزايش است و در محور چذابه و شلمچه ترافيك روان بوده و اتوبوس به پايانه هاي مرزي منتقل شده تا مسافران را از مرز بازگردانند.
سردار مهري عنوان كرد:از شب گذشته موج بازگشت زائران آغاز شده است و جمعيت زيادي از زائران از مرز مهران در حال بازگشت هستند البته بارش باران نيز بر تشديد ترافيك تاثير گذاشته است ضمن آنكه در پاركينگ هاي مرزي پيش بيني كرديم اگر مشكلي براي خودروهاي سواري پيش آمد از تراكتور ها و وسائل نقليه سنگين جهت كمك رساني استفاده شود.
وي در ادامه به خط قرمز پليس اشاره كرد و اظهار داشت: رانندگان بايد بستن كمربند سرنشينان را به مسافران تذكر بدهند؛تخلفات حادثه ساز از جمله سبقت غير مجاز ، انحراف به چپ و سرعت غير مجاز از خط قرمزهاي پليس براي رانندگان اتوبوس است.
رئيس پليس راهور ناجا بيان كرد : به رانندگان اتوبوس ها توصيه مي كنيم طبق ساعت كه در دفترچه ذكر شده رانندگي كنند و از رانندگان كمكي استفاده كنند و اگر خسته و خواب آلوده بودند استراحت لازم را داشته باشند.
سردار مهري گفت: بالغ بر 80 هزار خودرو در پاركينگ مهران است و بايد اين حجم خودروها به تدريج وارد جاده شوند و پليس در اين ايام به جهت خدمت رساني در امر ترافيك مستقر هستند.

**آماده باش مرزبانان براي بازگشت زائران اربعين به كشور
سردار قاسم رضايي فرمانده مرزباني گفت: با توجه به برگشت زائران نيروي مرزباني ايران و عراق به طور جدي با استفاده از تجهيزات و امكانات الكترونيكي موجود از ورود هر گونه اقلام ممنوع به كشور جلوگيري مي‌كنند.
وي با بيان اين كه بيشترين تردد مسافران مرزي به كشور عراق از مرز مهران صورت مي گيرد، يادآور شد: زائران اربعين حسيني از هر مرزي كه به كشور عراق عزيمت كردند بايد از همان مرز وارد كشور شوند و در صورت مشاهده نيروي مرزباني از ورود آن‌ها به كشور جلوگيري مي شود.

**آمادگي صد در صدي قرارگاه ظفر براي ورود زائران اربعين
جانشين فرمانده يگان ويژه ناجا با اعلام اينكه يك روز بعد از برگزاري مراسم اربعين اولين گروه از زائران به كشور باز خواهند گشت، از آمادگي صد در صدي قرارگاه ظفر براي ورود زائران خبر داد.
سردار حبيب الله جان نثاري جانشين فرمانده يگان ويژه ناجا درباره تمهيدات پليس براي بازگشت هر چه سريعتر زائران از پايانه هاي غربي كشور، گفت: همانطور كه بارها گفته شده قرارگاه عملياتي ظفر ناجا در پايانه‌هاي مرزي مستقر بوده و اقدام به تامين امنيت زائران، روان سازي ترافيك و خدمت رساني به آنان كرده است.
وي درباره زمان برگشت زائران از كشور عراق، بيان كرد:با توجه به اينكه اربعين در كشور عراق روز پنج شنبه خواهد بود ما پيش بيني مي‌كنيم كه پيك برگشت از عتبات نيز يك روز بعد از اربعين باشد و از عصر چهارشنبه و جمعه شاهد افزايش بازگشت به سمت كشور باشيم.
جانشين فرمانده يگان ويژه ناجا با بيان اينكه يگان ويژه تا زمان بازگشت آخرين زائران در مرزها مستقر است، افزود: فعاليت قرارگاه ظفر نيز به همين ترتيب ادامه خواهد داشت و ما سه وظيفه اصلي خود كه تامين امنيت،‌ روان سازي ترافيك و خدمت رساني به زائران است را انجام خواهيم داد.
جان نثاري از مردم خواست كه همكاري‌هاي لازم را با پليس و نيروهاي حاضر در مرز داشته باشند.

**پيش بيني بارش برف در استان هاي غرب كشور
در روز پنجشنبه بارش باران در استان‌هاي كهگيلويه و بوير احمد، چهارمحال و بختياري، شمال خوزستان و در ارتفاعات زاگرس بارش برف، در شمال و ارتفاعات البرز و شمالغرب كشور با فعاليت شاخه شمالي موج، بارش برف و در استان‌هاي واقع در غرب كشور بارش برف و باران پيش‌بيني مي‌شود.
سازمان هواشناسي تاكيد كرد:با توجه به وضعيت جوي پيش بيني شده اقدام لازم براي حفظ ايمني و جلوگيري از خسارات احتمالي، توسط هموطنان گرامي و سازمان‌ها و ارگان‌هاي مسئول به عمل آيد.
احتياط لازم و به همراه داشتن تجهيزات زمستاني در جاده‌هاي كوهستاني مناطق ياد شده، پيشگيري‌هاي لازم در مناطق جنوب‌غرب كشور و در مناطقي كه احتمال آبگرفتگي معابر وجود دارد و عدم تردد در مناطق كوهستاني جنوب‌غرب به خاطر احتمال رعدوبرق و احتياط لازم براي جلوگيري از خسارت در مناطق جنوب‌غرب كشور به سبب بارش تگرگ از توصيه‌هاي ديگر سازمان هواشناسي كشور است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین