عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
فضاي عراق تغيير كرده و مردم فوج فوج از ساير كشورهاي شيعه نشين به سمت كربلا و نجف رهسپار شده اند.
عقیق:فضاي شهرهاي شيعه نشين عراق براي بزرگترين راهپيمايي مسالمت آميز جهان آماده شده است. مسيرهاي منتهي به كربلا، از جمعيت عاشق اهل بيت پر است. ايراني ها همچون سال گذشته، در دسته هاي بزرگ در حال ورود به عراق هستند.
در مرز مهران، ترافيك سنگيني از جمعيت وجود دارد و به همين دليل بي نظمي هايي در كنترل كردن ويزاها و پاسپورت ها ايجاد شده بود و جمعيت با سختي فراواني مي توانستند از مرز عبور كنند. مسافران پس از عبور از مرز، با مسافركش هاي عراقي كه به صورت گسترده اي حضور دارند، به سمت نجف حركت مي كنند. به خاطر ترافيك سنگين، از مرز مهران تا نجف در حدود ۵ تا ۶ ساعت زمان مي برد.
مسيرهاي نجف تا ابتداي مسير پياده روي مملو از وسايل نقليه براي حمل مسافران است. موكب هاي زيادي در طول راه به سمت كربلا برپا شده اند و پذيراي زوار امام حسين (ع) هستند. پذيرايي و مهمان نوازي عراقي ها بسيار چشم گير است به طوريكه مي توان آن را استثنايي ناميد. امسال زوار حرم اهل بيت (ع) از امكانات مناسبي در حوزه اينترنت برخوردارند. در برخي از موكب هاي موجود در مسير، اينترنت مهيا شده و زوار مي توانند از آن بهره ببرند. اين موكب هاي كه در مسير كربلا و منتهي به حرم واقع شده اند اكثرا ايراني هستند و اين امكانات را در اختيار كليه زوار قرار مي دهند.
از سوي ديگر، آب و هواي عراق در طول روز مناسب است و بيشتر خنك است. مردم شهرهاي عراقي با آشنا شدن به خلق و خوي ايرانيان در تغذيه، از ظروف يكبار مصرف بيشتر استفاده مي كنند. ميزبانان عراقي، نسبت به ايرانيان ابراز لطف و محبت ويژه اي دارند و از حضور خيل عظيم زوار در شهرهاي شيعي، خوشحال اند و سعي مي كنند بهترين ميزباني را ارائه دهند.
تفاوتي كه امسال در طول مسير و شهرهاي منتهي به كربلا مشاهده مي شود، تاثير حال و هواي جهاد شيعيان عليه تروريست ها در شمال عراق است. تصاوير شهداي شيعه با نيروهاي تروريست در تمامي عمودها نصب شده و مردم شهرهاي عراق، ياد شهداي خود را گرامي داشته اند. در سال هاي قبل بيشتر تصاوير علما در عمودها نصب مي شد ولي فضاي مبارزاتي و جنگ با تروريست ها، بر اربعين امسال نيز تاثير گذاشته و فضاي اربعين، رنگ و بوي جنگ عليه داعش و پاسداشت شهدا را گرفته است.
مردم عراق در موكب هاي خود تصاويري از شهداي خود را به نمايش گذاشته اند و از رشادت هاي آنها در جبهه نبرد عليه تروريست ها سخنراني مي كنند.
اما نكته اصلي در فضاي امروز عراق، امنيت بالايي است كه به كمك نيروهاي امنيتي عراق و نيروهاي مسلح مردمي برقرار شده است. حضور انبوه وسايل نقليه نظامي، در كنار جاده ها و در بين مسير، مشهود است و به نظر مي رسد، كوچكترين ناامني در روزهاي شلوغ عراق در شهرهاي مذهبي شيعي، اجازه داده نخواهد شد.
هرچند تا روز اربعين حدود يك هفته باقي مانده است ولي مردم از كشورهاي مختلف به صورت انفرادي و گروهي حضور دارند. شيعيان از ايران، امارات متحده عربي، پاكستان، لبنان، بحرين و عربستان با پرچم ها و نشانه هاي خود مشخص هستند. بر انبوه جمعيت هر روز افزوده خواهد شد و با توجه به كاروان هايي كه در شهرهاي منتهي به كربلا حضور پيدا كرده اند، روز اربعين شاهد ميليون ها زائر در شهر كربلا و مسير اربعين خواهيم بود.
همچنين رسانه هاي مختلفي از كشورهاي اسلامي در كربلا حضور دارند. رسانه هاي عربي با مصاحبه با زائرين و اهالي عراق در موكب هاي خود، تصاوير و اخبار اين حماسه را منتشر مي كنند.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین