عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
عده اي از زائران عتبات عاليات بويژه در ايام اربعين حسيني به رغم اطلاع رساني و هشدارهاي مكرر سازمان حج و زيارت و مسئولان مربوطه، در دام كلاهبرداري دفاتر غيرمجاز ثبت نام اعزام به عتبات قرار مي گيرند.
عقیق: برخي آژانس ها و دفاتر خصوصي مسافرتي به رغم نداشتن مجوز از سازمان حج و زيارت در زمينه فعاليت اعزام به عتبات، بمنظور سودجويي هرچه بيشتر، با هماهنگي ديگر دفاتر اقدام به ثبت نام زائران براي اعزام آنها به مراسم اربعين حسيني كرده و موجب سردرگمي آنان شده اند.
اعلام ارائه سرويس هاي مختلف نظير هزينه رفت وبرگشت ارزان، اسكان، پذيرايي مطلوب و تخفيف ويژه از جمله ترفندهايي است كه اين دفاتر براي جذب هرچه بيشتر مشتري استفاده مي كنند.
در اين ميان برخي آژانس هاي مسافرتي نيز با فريب مشتريان، پيشنهاد خريد بليت هواپيما به نجف را مي دهند و در قبال صدور بليت چارتر براي رفت و برگشت مبلغ بيش از يك ميليون و چهارصد تا يك ميليون و 600 هزار تومان بنا به نوع كيفيت پرواز از مشتري طلب مي كنند.
اين در حاليست كه در ايام عادي براي استفاده از يك تور با پنج شب اقامت در كربلا و نجف و نيز استفاده از صبحانه، نهار و شام با بهترين امكانات بايد مبلغ يك ميليون و يكصد هزار تومان با بليت رفت و برگشت هوايي پرداخت كرد.
عليرضا ثابت قدم يكي از شهروندان تهراني مي گويد: حدود 20 روز پيش براي استفاده از تور زيارتي و اعزام به كربلا و شركت در مراسم اربعين به يكي از دفاتر مراجعه و ثبت نام كردم اما تاكنون به رغم پرداخت بيش از يك ميليون و 800 هزار تومان هنوز جز صدور ويزا وضعيت من مشخص نيست و مي گويند امكان اسكان به دليل شلوغي وجود ندارد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه مبلغ پرداختي شما چه مي شود، گفت: به من گفته اند وجه پرداختي هزينه ويزا و اخذ بليت رفت وبرگشت هواپيما خواهد شد.
يكي ديگر از شهروندان نيز كه حاضر به معرفي خود نشد، تصريح مي كند: با تبليغات مستمر يكي از دفاتر مسافرتي اقدام به ثبت نام براي اعزام به كربلا كردم اما حالا پس از گذشت چندين روز و پرداخت حدود يك و نيم ميليون تومان به من گفته اند كه بايد مبلغ 40 دلار و 150 هزار ريال براي اخذ ويزا پرداخت كنم و وجه پيش پرداخت هزينه بليت شده است.
اين درحاليست كه با وجود چنين مواردي، سازمان حج و زيارت با تشريح روند صحيح اعزام زائران به عتبات، هشدارهايي را در خصوص فعاليت برخي دفاتر غيرمجاز داده است.
راه اندازي سامانه «سماح» يكي از راهكارهاي انديشه شده سازمان حج و زيارت براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده در بحث اعزام به عتبات است.
مديركل عتبات سازمان حج و زيارت از نام نويسي بيش يك ميليون تن در سامانه سماح براي حضور در مراسم اربعين حسيني (ع) خبر داد.
محسن نظافتي مي گويد: متقاضيان اعزام در ابتدا بايد با ثبت نام در اين سامانه، براي تكميل مراحل، به همراه گذرنامه و دو قطعه عكس به دفاتر زيارتي مجاز مراجعه كنند.
وي ، شمار دفاتر زيارتي مجاز كشور را 2300 دفتر برشمرده و مي افزايد: امسال در اربعين اعزام كارواني نداريم و اعزام فقط در قالب گروه هاي پنج يا 10 نفره است.
نظافتي ادامه مي دهد: نرخ رواديد به ازاي هر نفر براي گروه هاي پنج نفره به بالا 30دلار به همراه 10 هزار تومان و براي گروه هاي كمتر از پنج نفر 40 دلار به همراه 10 هزار تومان است. ضمن اينكه مردم بايد حتما از طريق سامانه سماح نام نويسي كرده و به عراق بروند.
مديركل عتبات سازمان حج و زيارت ضمن هشدار به زائران براي اعزام به عتبات عاليات افزود: دفاتر صدور رواديد براي تسهيل كار با هماهنگي وزارت خارجه و سفارت عراق در شهرهاي ايلام، خرمشهر و سوسنگرد فعالند تا به مردم محلي و كساني كه به هر علتي نتوانسته اند ويزا دريافت كنند، خدمات بدهند.
به گزارش مسئولان سازمان حج و زيارت سال گذشته حدود يك و نيم ميليون نفر از هموطنان براي برگزاري مراسم اربعين راهي عراق شدند كه امسال پيش بيني مي شود اين رقم به دو و نيم ميليون نفر برسد.


منبع:ایرنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین