عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قدیم الاحسان در گفت و گو با سایت عقیق اعلام کرد:
یکی از توصیه های همیشگی رهبر معظم انقلاب به جامعه دانشگاهی کشور بحث تولید علم است. موضوعی که خلاء جدی آن در مسائل آموزشی عرصه مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع) نیز احساس می شود.

عقیق: نشست خبری مدیران مؤسسه فرهنگی قدیم الاحسان و سایت عقیق، با حضور مدیر عامل و مدیر مسئول این مؤسسه برگزار شد. در این نشست، دکتر سید علی قریشی از راه اندازی کارگروه نخبگان و فرهیختگان علمی عرصه ستایشگری کشور در معاونت پژوهش این مؤسسه خبر داد.

دکتر قریشی هدف از شکل گرفتن این کارگروه را بررسی، شناسایی و ارتقاء سطح علمی جریان مداحی کشور دانست و گفت: ضرورت، هدف و راهبردی که ما برای این جریان در نظر گرفتیم برگرفته از تذکرات جدی و مکرر استاد حاج منصور ارضی در زمینه تحصیلات عالیه مداحان اهل بیت(علیه السلام) است. لذا هدف از تشکیل کارگروه نخبگان این است که در جریان علمی و نخبگانی کشور که متأسفانه گاهی اوقات سکولاریزه می شود و با مبانی و تفکر غرب پیش می ­رود نقش مداحان اهل بیت(علیهم اسلام) را برجسته کنیم تا بتوانیم در مسیر راهبردی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فعالیت­ های علمی ذاکران اهل بیت(علیهم السلام) را راهبری کنیم.

دبیر علمی این کارگروه ادامه داد: خوشبختانه در سال های اخیر سطح علمی ذاکرین اهل بیت(علیهم السلام) به طور چشمگیری ارتقاء یافته و ما شاهد جمع زیادی از ستایشگران اهل بیت(علیهم السلام) با تحصیلات عالی هستیم و وظیفه داریم این عرصه را تقویت کنیم تا ان شاءالله در سال­های بعد شاهد حضور مؤثرتر مداحان اهل بیت(علیهم السلام) در فضای دانشگاهی و نخبگانی کشور باشیم. 


وی افزود: هسته اولیه این جریان همان هیأت دانشجویی است  که سال هاست در روز اربعین پیاده از مسجد دانشگاه تهران به حسینیه امام خمینی(ره) می رود و در حضور رهبر معظم انقلاب عزاداری می کنند که حاج سعید حدادیان پایه گذار این هیئت دانشجویی بود و ما امروز  تصمیم داریم این موضوع را به ­صورت نظام مند گسترش دهیم.

قریشی گفت: مؤسسه قدیم الاحسان که دردهه اخیر در تولید محتوا و منابع آموزشی مداحی قدم گذاشته این طرح را پیش خواهد برد.  قرار است طی فراخوانی به شناسایی مداحان و ذاکرین اهل بیت(علیهم السلام) که در مقاطع تحصیلی بالا اعم از دکتری، کارشناسی ارشد در حوزه و دانشگاه هستند بپردازیم و از این جریان در آموزش ها و تدوین کتب مرتبط با ستایشگری بهره ببریم. این نخبگان پس از شناسایی و تایید صلاحیت علمی، می توانند به صورت جدی با مؤسسه قدیم الاحسان در بخش های آموزشی و تألیف کتاب و... همکاری کنند.

دبیر کارگروه نخبگان و فرهیختگان علمی عرصه ستایشگری اضافه کرد: اگر این دوستان جمع بشوند و بتوانیم با هم ارتباط بیشتری داشته باشیم و همدیگر را تغذیه کنیم این جریان می تواند نقش مهمی در ارتقاء جریان علمی کشور ایفا کند. فرهیختگان و نخبگان جریان مداحی کشور این توان را دارند که سمت و سوی جریان علمی و دانشگاهی کشور را به معارف اهل بیت(علیهم السلام) حقیقت اسلام ناب سوق دهند.

قریشی درباره سازوکار شناسایی نخبگان عرصه ستایشگری گفت: قصد ما ابتدا به دست آوردن یک جامعه آماری از مداحانی است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند یا فارغ التحصیل شده اند. برخی از ذاکرین عزیز در کسوت اساتید حوزه و دانشگاه مشغول به خدمت هستند. در این زمینه حاج جواد حیدری مدیرعامل محترم مؤسسه قدیم الاحسان نیز پیگیری هایی را انجام داده اند اما تاکنون از سوی هیچ کدام از مجموعه های مرتبط با مداحان مثل خانه مداحان و مؤسسه دعبل و... چنین جامعه آماری تهیه نشده به همین دلیل  قصد داریم فرم هایی را در این زمینه منتشر کنیم تا با تکمیل آن نسبت به سازمان دهی این جریان اقدام کنیم.

ghadimolehsan.ir@gmail.com واجدین شرایط می توانند مشخصات شخصی و تحصیلی خود را به پست الکترونیکی موسسه قدیم الاحسان به نشانی  ارسال نمایند.

حاج جواد حیدری مدیر عامل مؤسسه قدیم الاحسان نیز در این نشست خبری ضمن تبیین اهداف تشکیل کارگروه نخبگان و فرهیختگان عرصه ستایشگری گفت: یکی از توصیه های همیشگی رهبر معظم انقلاب به جامعه دانشگاهی کشور بحث تولید علم است. موضوعی که خلاء جدی آن در مسائل آموزشی عرصه مداحی و ستایشگری اهل بیت(علیهم السلام) نیز احساس می شود. در همین بحث دانشگاه مداحی و آموزش ستایشگری اصلی ترین نیاز امروز برای تولید محتواست.

وی افزود: در موضوع آموزش دو وظیفه مهم برعهده ماست اول مباحث مهارتی و دوم مباحث معرفتی. در مؤسسه قدیم الاحسان برای اولین بار کتابی با موضوع جامعه شناسی در حوزه مداحی به قلم دکتر بنیانیان که از چهره های هیأتی هستند منتشر شد. کتاب دیگری نیز با عنوان روانشناسی مداحی در دست انتشار داریم که می تواند مرجع مناسبی برای دانشگاهیان باشد. نویسنده این کتاب با سطح بالای علمی اش خادم یکی از هیأت هاست. نگاه ما در مجموع این است که افراد نخبه و تحصیل کرده هیأت ها را شناسایی کنیم تا در همان مسیر تولید علم مد نظر رهبرمعظم انقلاب قدمی برداریم.


مدیر عامل مؤسسه قدیم الاحسان درباره کتاب های تدوین شده در این مؤسسه گفت: تمام آثار منتشر شده چه درحوزه آموزشی و معرفتی چه در موضوع تاریخ و مقتل شناسی که منتشر شده قابل نقد و بررسی است و حتی ما خودمان از کارشناسان این عرصه خواسته ایم این آثار را بررسی کنند و از هر نقد و نقطه نظری استقبال می کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین