عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۵۱۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
به زيور طبع آراسته شد؛
كتاب حج در انديشه حضرت امام خميني و مقام معظم رهبري اثر عبدالناصر خليلي، ناصر سيدابراهيمي و علي خليلي از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.
عقیق:گروه مطالعات اجتماعي پژوهشكده حج و زيارت كتاب حج در انديشه حضرت امام خميني رحمةالله عليه و مقام معظم رهبري، حاصل تلاش عبدالناصر خليلي، ناصر سيدابراهيمي و علي خليلي را در خردادماه 1394 منتشر كرده است.
حج چشمه خروشان معارف اسلامي است كه هر سال جامعه اسلامي را از سراسر جهان، براي بازتوليد عملي توحيد، جمع مي‌كند تا شكوهي دوباره از اسلام را به جهانيان نشان دهد كه حضرت امام خميني به عنوان ظرفيتي عظيم بدان مي‌نگريست.
از نظر امام راحل، قدرت و وحدت، تعامل و همدلي و آگاهي از اوضاع سرزمين هاي اسلامي، در موسم حج به وقوع مي‌پيوندد و ديگر ابعاد ظاهري و باطني، در اين مراسم باشكوه نمايان مي‌شود كه متأسفانه در سال‌هاي اخير اين فريضه سياسي - عبادي، بر اثر غفلت مسلمانان و توطئه‌هاي دشمنان اسلام، به جنبه‌هاي عبادي، فردي و مناسكي تنزل يافته است.
مقام معظم رهبري نيز با تمركز بر تعاليم اسلامي و شفاف سازي به روز از مسائل و مشكلات ملت هاي مسلمان، نقش هدايتگري بزرگي را در به ثمر رساندن آرمان هاي حضرت امام داشته‌اند و در بيان اين دو بزرگوار، موسم حج، آيينه تمام نماي مسائل مسلمانان است كه مي توان در آن ضعف‌ها و قوت‌ها را ديد.
به اين‌گونه كه عالمان و انديشمندان دل سوز، بايد دل‌هاي نيمه بيدار مسلمانان را با بيانات عميق و تأثيرگذار بيدار كنند؛ چرا كه مسلمانان از قدرت خويش غافل‌اند و به همين علت است كه همواره چشم به دستان شرق و غرب دوخته اند.
امام خميني و مقام معظم رهبري، در مجموعه سخنان و پيام‌هاي خود، افزون بر تحليل همه‌جانبه مسائل جهان اسلام و عملكرد دشمنان داخلي و خارجي، رهنمودهايي براي زائران و كارگزاران حج داشته‌اند تا حاجيان در مسير تحقق حج ابراهيمي، گام بردارند.
اين نوشتار در دوازده فصل تنظيم و در هر بخش ديدگاه‌هاي امام و رهبري بررسي شده است. فصل اول به تبيين فلسفه و چيستي حج مي‌پردازد و فصل دوم با عنوان مسافران خانه خدا، حجاج، بايدها و نبايدهاي مرتبط را از منظر امام و رهبري بررسي مي‌كند.
حج و نقش وحدت آفريني آن در ميان مسلمانان عنوان فصل سوم اين اثر است كه در دو عنوان دين اسلام و اهل بيت، موضوع را بررسي مي‌كند و در ادامه به تبيين وحدت از نگاه حضرت امام خميني و مقام معظم رهبري مي‌پردازد.
فصل چهارم موضوع كنگره حج و بيداري اسلامي را تبيين مي‌كند و عنوان فصل پنجم حج و ستيز با استكبار جهاني است كه به بررسي مراحل استعمار مي‌پردازد، فصل ششم نيز حج و آسيب شناسي امت اسلامي نام دارد كه به ماهيت و آسيب‌شناسي اين موضوع مي‌پردازد.
در فصل هفتم نقش عالمان و انديشمندان اسلامي در بازگشت به ارزش‌هاي اصيل حج بررسي مي‌شود و فصل هشتم با عنوان حج و مسئله فلسطين، مسأله انتفاضه، سازمان ملل و مسئله فلسطين، ايران و مسئله فلسطين را ارائه مي‌كند.
نقش حج در طرد انديشه ملي‌گرايي و ناسيوناليسم در فصل نهم مطرح مي‌شود، فصل دهم به رابطه حج و انقلاب اسلامي مي‌پردازد، فصل يازدهم نقش اثرگذار حج در تغيير گفتمان حاكم در جامعه جهاني را بيان مي‌كند و عنوان فصل دوازدهم حج و حاكمان دست نشانده غرب است.
كتاب حج در انديشه حضرت امام خميني و مقام معظم رهبري در قطع رقعي، 308 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و به قيمت 7500 تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر و راهي بازار نشر شده است.



منبع:حج

211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین