عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
امام رضا (ع) می فرمایند: هر كس بفروشد يا بخرد، بايد از پنج چيز خوددارى كند، و گرنه، نه بفروشد و نه بخرد و...
عقیق: سیره و سخن معصومان علیهم السلام سرشار است از نکات آموزشی برای اصلاح سبک زندگی و هدایت آن به مسیر صحیح؛ از جمله این آموزش ها و هدایتگری ها کار و تجارت است.
پيامبر اکرم (ص) به روايت امام صادق (ع) می فرمایند: «هر كس خريد و فروش مى‏ كند بايد از پنج چيز خود را محفوظ دارد، و گر نه اصلا نبايد بخرد و بفروشد: ربا، سوگند، پوشاندن عيب كالا، ستايش از كالا در هنگام فروش و نكوهش از كالا در وقت خريد.»
همچنین، امام صادق (ع) روایت می کند که: «زينب كلاج عطر فروش نزد زنان پيامبر (ص) آمده بود؛ سپس پيامبر (ص) آمدند و او را نزد ايشان ديدند، به او فرمودند: «هنگامى كه به خانه ما مى ‏آيى، اطاق هاى ما خوشبو مى‏ شود». زينب گفت:  «اطاق هاى تو به بوى خودت خوشبوتر است، اى پيامبر خدا!»، آنگاه پيامبر (ص) به او فرمودند: «هر گاه جنسى مى ‏فروشى جنس خوبى بفروش، و غش مزن، كه اين روش به تقوى نزديكتر و براى ماندن مال (و بركت داشتن آن) بهتر است».
در كتاب «فقه الرضا» (كه به آن حضرت (ع) منسوب است) از ایشان نقل شده که: «هر كس بفروشد يا بخرد، بايد از پنج چيز خوددارى كند، و گرنه، نه بفروشد و نه بخرد: ربا خوردن، سوگند ياد كردن، عيب كالا را پوشيده داشتن، ستودن كالا به هنگام فروش و بدگويى از كالا به هنگام خريد.»
امام رضا (ع) می فرمایند: «... چون مشغول كسب باشى و وقت نماز برسد، نبايد كار تجارت تو را از نماز باز دارد، كه خداوند قومى را توصيف كرده و چنين به ستايش آنان پرداخته است: «رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ «1» مردانى كه تجارت و خريد و فروش آنان را از ياد خدا باز نمى‏دارد». و آنان مردمى بودند كه كسب مى‏ كردند، و چون وقت نماز مى ‏رسيد، كسب خود را رها مى ‏كردند و به نماز مى ‏ايستادند؛ و اجر ايشان بالاتر از اجر كسى خواهد بود كه مشغول كسب و كارى نيست و در وقت نماز به نماز مى ‏ايستد.
همچنين كسى كه كسب و تجارت مى ‏كند بايد از دروغ اجتناب كند ... و در تجارت و كسب خود، اخلاق نيكو داشته باش، و روش هاى پسنديده دين و دنيا را به كار گير.»
امام صادق (ع) در پاسخ كسى كه در باره كسب و تجارت از ايشان سؤال كرده بود، فرمودند: «بر تو باد راستگويى در سخن، و مبادا عيبى را كه در كالاى تو هست پنهان دارى، و مشتري اى را كه به تو واگذار كرده است مغبون مكن، كه اين غُبن در حكم ربا است، و براى مردم مپسند مگر آنچه براى خود مى ‏پسندى، و درست بده و درست بستان ... كه تاجر راستگو -در روز قيامت- همراه با كاتبان (فرشتگان) بزرگوار نيكوكار خواهد بود. از قسم خوردن بپرهيز كه قسم نادرست، قسم خورنده را به جهنم مى‏برد؛ و تاجر و كاسب فاجر است مگر اينكه درست بدهد و درست بستاند ...»


پی نوشت ها:
كافى
مستدرك الوسائل
الحیاه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین