عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
نگاهي به كتاب «احتجاجات و مناشدات به حديث غدير از كتب شيعه و اهل سنت»
كتاب «احتجاجات و مناشدات به حديث غدير از كتب شيعه و اهل سنت» اثر رضا رفيعي با شمارگان پنج هزار نسخه در 264 صفحه به بهاي 12 هزار تومان از سوي ستاد عالي كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور منتشر شده است.
عقیق: كتاب «احتجاجات و مناشدات به حديث غدير از كتب شيعه و اهل سنت» به قلم رضا رفيعي درباره بررسي انديشه و سبك زندگي امام علي عليه السلام است كه در سخن ناشر اين كتاب آمده است: جامعه بشري همواره نيازمند افكار و انديشه هاي صحيح مي باشد و منبع اين افكار و انديشه ها، كساني هستند كه علم خويش را از آفريننده جهان گرفته اند، همو كه عالم به تمام اسرار عالم است؛ از خيل انسان ها افراد بسياري خواستند بر اين مسند تكيه زنند و منبع و مرجعي براي انديشه و تفكر صحيح باشند، ليكن تنها افرادي موفق به اين كار شدند كه خداوند ايشان را برگزيد و از آبشخور وحي و هدايت خويش سيراب نمود.
مؤلف در مقدمه هدف از تأليف اين كتاب را اين گونه بيان مي كند: آنچه مرا به تأليف اين كتاب ترغيب كرد آن بود كه هنگام تحقيق درباره غدير خم مشاهده نمودم كه مؤلفين آنها، احتجاجات و مناشدات به حديث الغدير را بيشتر از منابع اهل سنت جمع آوري كرده اند زيرا اين كتاب ها اساسا به اين خاطر تأليف شده كه حقانيت سخن شيعه را براي آن ها اثبات كند. به همين دليل علماي شيعه سعي كرده اند از منابعي استفاده كنند كه مورد قبول آنهاست و معمولا از يك حديث مفصل براي آن كه طولاني نشود فقط آن قسمت را آورده اند كه به غدير خم ارتباط دارد و منابع آن را به صورت مفصل ذكر كرده اند.
در بخشي از اين كتاب با عنوان «احتجاج اميرالمومنين عليه السلام با اصحاب رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم بعد از طلب بيعت از او» آمده است: امام حسين عليه السلام فرمود: زماني كه ابوبكر و عمر به منزل اميرالمومنين عليه السلام آمدند و با او درباره بيعت گفت و گو كردند و رفتند، اميرالمومنين عليه السلام به مسجد رفت و خدا را به خاطر احسان به اهل بيت، كه در ميان ايشان رسولي از خودشان مبعوث كرد و هر پليدي را از ايشان دور كرد و آن ها را مطهر گردانيد، حمد و ثناء گفت.
سپس فرمود: فلاني و فلاني نزد من آمدند و از من براي كسي بيعت مطالبه كردند كه او نيازمند بيعت با من است. من پسر عموي پيامبر، و پدر دو پسرش، و صديق اكبر و برادر رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم هستم و اين سخن را هر كه غير از من بگويد، دروغگو است و من پيش از همه اسلام آوردم و نماز خواندم.
و من وصي او و شوهر دخترش فاطمه سلام الله عليها سرور زنان عالميان و پدر حسن و حسين، دو نوه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم هستم و ما اهل بيت رحمت هستيم. خداوند به وسيله ما شما را هدايت كرد و به وسيله ما شما را از گمراهي نجات داد و من صاحب يوم الدوح هستم و درباره من سوره اي از قرآن نازل شده است و من وصي بر مردگان از اهل بيت پيامبر و باقيمانده او بر زندگان از امتش هستم. پس تقواي الهي پيشه كنيد تا خدا شما را ثابت قدم بدارد و نعمتش را بر شما تمام كند، سپس به خانه اش بازگشت.
كتاب «احتجاجات و مناشدات به حديث غدير از كتب شيعه و اهل سنت» به قلم رضا رفيعي اثري است كه در بهمن سال 1393 روانه بازار نشر شده است. در «سخن ناشر» اين كتاب آمده است: «احتجاج» در لغت به معني «اتمام حجت با ديگري» و «مناشده» به معني «سوگند دادن ديگري به بيان حقيقت» است. اين دو مقوله از بارزترين شاخصه‌ها براي روشن شدن حقيقت در اين زمينه است.
مؤلف اين كتاب تمام سعي و اهتمام خويش را براي جمع‌آوري مناشدات و احتجاجات از منابع شيعه به كار گرفته است. نويسنده در اين كتاب با جمع‌آوري و دسته‌بندي آنها بر اساس شأن افراد و زمان وقوع آنها و رجوع به منابع اصلي كتب مذكور، آن روايات را به‌دقت بررسي كرده و چيزي را در قبل يا بعد از آن قسمت از حديث كه درباره غدير است و به بحث امامت و ولايت مربوط مي‌شود نيز ذكر كرده تا معرفت بيشتر نسبت به فضايل حضرت و علل سكوت و حقانيت ايشان حاصل شود. او همچنين براي پرهيز از طولاني شدن مطلب، تنها منبع اصلي را كه بقيه از آن نقل كرده‌اند آورده و به ذكر احاديث مشابه نپرداخته است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین