عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳
حجت‌الاسلام بهجتي در جلسه روحانيون در كربلا تشريح كرد؛
نماينده بعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلي با بيان حديثي از رسول مكرم اسلام (ص)، مشخصات خطرناك‌ترين پرتگاه‌ها براي نابودي انسان را تشريح كرد.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمين حسين بهجتي (بازقندي) در جلسه‌ روحانيون و مداحان در بعثه مقام معظم رهبري در شهر مقدس كربلا گفت: پيامبر اكرم (ص) در حديثي مي‌فرمايند: بيش‌ترين چيزي كه باعث جهنمي شدن امت من مي‌شود، دو چيز است و آن، شكم و دامن است.
نماينده بعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلي ادامه داد: حضرت رسول (ص) همچنين مي‌فرمايند: بيش‌ترين چيزي كه باعث بهشتي شدن امت من مي‌شود، دو چيز است و آن، تقوي و اخلاق نيك است.
وي در تعريف واژه «شهوت» اظهار داشت: شهوت به معني عام خود به هرگونه خواهش نفس و ميل به لذت‌هاي مادي گفته مي‌شود؛ به گونه‌اي كه گاهي علاقه شديد به يك امر عادي را نيز شهوت گويند. شهوت شكم، شهوت جنسي، شهوت مال و جاه و ... اين موارد از جمله شهوت‌هاست. اما به معني خاص خود ـ كه بسياري از دانشمندان علم اخلاق، مورد بحث قرار داده‌اند ـ به معني شهوت شكم و شهوت جنسي است و اين دو از خطرناك‌ترين پرتگاه‌ها براي نابودي انسان است.
حجت‌الاسلام بهجتي آن گاه گفت: شهوت‌پرستي سرمنشأ تمام گناهان است و مايه آبروريزي و رسوايي انسان مي‌شود؛ چرا كه شهوت‌ران، فرصتي براي عبادت و مناجات با خالق هستي پيدا نمي‌كند.
نماينده بعثه مقام معظم رهبري در كربلا خاطرنشان كرد: پيروان شكم از حكمت و دانايي كمي برخوردار هستند و علاوه بر داشتن امراض متعدد جسماني، روحشان نيز از آفت‌هايي مانند سنگدلي و بي‌رحمي، مسموم و بيمار است.
وي درباره علل مختلف شهوت‌پرستي در انسان‌ها تأكيد كرد: يكي از اين دلايل، بي‌اعتقادي است. اگر انسان به نظارت خداوند و نوشتن اعمال و رفتارش و همچنين معاد و حساب و عقاب ايمان داشته باشد، نفس سركش را كنترل مي‌كند. يكي ديگر از دلايل شهوت‌پرستي، توجه نداشتن به آبرو و شخصيت اجتماعي است. كساني كه به شخصيت انساني خود توجه ندارند، بيش‌تر تسليم طغيان شهوت مي‌شوند.
حجت‌الاسلام بهجتي، بي‌توجهي به پيامدهاي شهوت‌پرستي را از دلايل ديگر گرايش به آن دانست و گفت: انسان اگر آثار زيان‌بار روحي و جسمي شهوت‌راني و مشكلات اجتماعي آن را بداند، قطعاً آن را كنترل مي‌كند.
نماينده بعثه مقام معظم رهبري در كربلا در پايان سخنان خود، محيط آلوده را از دلايل ديگر شهوت‌پرستي خواند و اظهار داشت: معاشرت ناصحيح و قرار گرفتن در محيط آلوده تربيت پدرومادر، دوستي‌هاي ناباب، وسايل ارتباط جمعي مبتذل و ... عواملي هستند كه هر فرد پاك و داراي قلب باصفا را در معرض سقوط و گرفتاري قرار مي‌دهد.


منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین