عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
گفتاری از آیت‌الله حسینی بوشهری
«ایمان» یکی از شیوه‌های تحکیم اخوت است، هر چه درجه ایمانمان بیشتر باشد، رابطه اخوت قوی‌تر است و طبیعتاً این ایمان تأثیر بسیاری در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد.
عقیق:آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری (مدیر حوزه‌های علمیه): وجود مقدس امیرالمؤمنین (ع) در روایتی ما را به تقوای الهی سفارش می‌کنند  و اینکه از خداوند می‌ترسد بنده‌ای که نماز شب، خواب او را به بیداری کشانده و امیدواری‌اش روز گرم او را به روزه وا داشته است. انسان متقی در روز گرم و حتی با زبان روزه نیز تقوای الهی را حفظ می‌کند.

*جایگاه اخوت و برادری در اسلام
مؤلفه‌های اخوت و برادری در اسلام با ایمان،‌ همگرایی،‌ دوستی و مواسات تعریف می‌شود. یکی از مهمترین مؤلفه‌های برادری در اسلام حفظ وحدت و انسجام است، انسان به عنوان یک موجود اجتماعی در حقیقت نمی‌تواند بدون هیچ پیوند فکری و معنوی زندگی کند، این انسان در کنار دیگران معنا پیدا می‌کند و در پیوند فکری و معنوی قرار می‌گیرد.
انسان‌ها همانند درختان جنگل نیستند، درختان سر به فلک کشیده در یک باغ در کنار هم وجود دارند اما اینها جامعه نیستند، این انسان است که با در کنار هم قرار گرفتن زندگی اجتماعی تشکیل می‌دهد منتهای مراتب وحدت و انسجام حداقل‌ها و حداکثر‌هایی دارد.
حداقل در رابطه با مسئله زندگی اجتماعی این است که انسان در قبال خدمت به دیگران از دیگران برای تمشیت زندگی‌اش خدمت هم بگیرد، اما زندگی اجتماعی حداکثری هم دارد و آن حداکثر در قالب کامل‌ترین و متعالی ترین رابطه با مسئله اخوت و برادری در فرهنگی دینی و ایمانی جلوه‌گر می‌شود.
در این صورت است که جامعه به صورت پیکره واحد عمل می‌کند اگر احیاناً کسی در این جامعه دچار مشکل شود، همگان مشکل او را مشکل خود می‌دانند. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ کَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ»: مؤمنان برادران دینی یکدیگرند نظیر یک جسد واحد، اگر گوشه‌ای از این جسد دچار مشکل شود، بقیه احساس مشکل می‌کنند. این همان شکل کمال یافته زندگی اجتماعی و فرهنگی و دینی ما است.

*شیوه‌های تحکیم اخوت و برادری در جامعه اسلامی و ایمانی
ایمان یکی از شیوه‌های تحکیم اخوت است، البته ایمان خود ذومراتب است هر چه درجه آن قوی‌تر باشد رابطه اخوت قوی‌تر و بیشتر می‌شود این ایمان تأثیر بسیار مهمی در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد.
نکته دیگر آداب معاشرت است که اگر آن را رعایت نکیم دوستی‌ها پایدار می‌ماند، در رعایت آداب معاشرت باید تلاش کنیم همیشه خوش رو و خیرخواه یکدیگر باشیم، مصداق این امر نیز کلام معصوم «مَن حَسُنَت عِشرَتُهُ کَثُرَ إخوانُهُ: کسانی که خوب برخورد می‌کنند برادرانشان بیشتر می‌شود. این برخورد صحیح با دیگران باعث می‌شود که تعداد برادران دینی‌مان بیشتر شود.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین