عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۸
با توجه به سنت پیامبر که خود ده روز پایانی ماه رمضان معتکف می‌شده‌اند، این روزها برای اعتکاف بسیار توصیه شده است.
عقیق:آیت‌الله علی ملکیان در خصوص فضیلت اعتکاف در ماه رمضان گفت:
فضیلت اعتکاف به قدری است که در روزهای سیزدهم تا پانزدهم همه ماه‌های قمری به آن توصیه شده است و فقط اختصاص به ماه رجب ندارد، بر همین اساس در ایام البیض ماه رمضان نیز می‌توان اعتکاف کرد.
وی اظهار داشت: بر اساس حدیث پیامبر اعظم (ص) که می‌فرمایند"اِعْتِکافُ عَشْر فى شَهْرِ رَمَضانَ تَعْدِلُ حَجَّتَیْنِ وُ عُمْرَتَیْنِ"هر کسی در ماه رمضان ده روز معتکف شود ارزش آن معادل دو حج تمتع و دو حج عمره است و با توجه به سنت پیامبر که خود ده روز پایانی ماه رمضان معتکف می‌شده‌اند، این روزها برای اعتکاف توصیه شده است.
معاونت تهذیب حوزه علمیه البرز افزود: اصل اعتکاف به معنی جدا شدن از غیر خدا و در محضر خدا بودن است، در ادعیه هم الفاظی آمده است مانند مناجات شعبانیه که امام علی (ع) با بیان آمدن به خانه خدا و استغفار و توبه کردن از کوتاهی در عبادت خداوند، خود را از امور دنیوی جدا ساخته و به خدا متصل می‌کنند. اصل اعتکاف همین است یعنی خود را برای چند روز از امور دنیوی جدا کرده و در محضر خدا باشیم.
آیت‌الله ملکیان تصریح کرد: سنت اعتکاف در ماه رمضان نه تنها از پیامبر اکرم (ص) بلکه از قالب اهل بیت نیز در روایات و احادیث توصیه شده است.
وی  خاطرنشان کرد: مراسم اعتکاف تا قبل از انقلاب اسلامی چندان رایج نبود اما پس از انقلاب، امام خمینی (ره) مردم را به سوی معنویات سوق داد به طوری که امروز اکثر قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در مراسم اعتکاف را جوانان تشکیل می‌دهند که این خود یک انقلاب فرهنگی است که باید برای آن سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد.


منبع:باشگاه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین