عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خبرداد
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با تشریح برنامه‌های اعتکاف سال ۹۴ گفت: پیش بینی می‌شود امسال در ۵۵۰۰ مسجد بیش از ۷۰۰ هزار نفر معتکف شوند.
عقیق:حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد در نشست خبری، اعتکاف را از سنت‌های حسنه و مورد تائید پیامبر اسلام برشمرد و افزود: اعتکاف از‌‌ همان روزی که بشر پا به عرصه وجود گذاشت، بوده است منتها شکل، شیوه و ایام برگزاری‌ آن تفاوت داشته است. اعتکاف را می‌توان در همه ایام سال به جز عید فطر و عید قربان برگزار کرد.

وی تصریح کرد: دو روز اول اعتکاف برای معتکف مستحب و روز سوم برایش واجب است. البته می‌توان 3 روز دیگر به اعتکاف اضافه کرد که باز دو روز اول آن مستحب است و روز سوم واجب.

روحانی‌نژاد با تاکید بر اینکه این سنت نبوی و اسلامی پیش از انقلاب مغفول مانده بود، یادآور شد: اعتکاف تنها در حوزه علمیه قم در سطحی بسیار محدود برگزار می‌شد. در دهه دوم انقلاب، سازمان تبلیغات اسلامی در راستای احیای سنتهای الهی اعتکاف را مطرح کرد و امسال بیستمین سالی است که برای اعتکاف برنامه داریم که همواره تعداد معتکفین رو به رشد بوده است.

وی اضافه کرد: تعداد معتکفان در سال 93 حدود 650 هزار نفر بوده است که 50 هزار نفر از آنان در غیر از مساجد یعنی در دانشگاه‌ها و اماکن مقدس معتکف شده‌اند. 30 درصد معتکفان جز آقایان و 70 در صد جز بانوان بوده‌اند. همچنین خوشبختانه 35 درصد از این آمار شامل دانشجویان و طلاب می‌شود. در یک برآورد دیگر 57 درصد معتکفان در سال 93 بین 15 تا 30 سال سن داشته‌اند که این گرایش جوانان به معنویت بسیار ستودنی است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان اعتکاف را از رویش‌های معنوی انقلاب عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب در برپایی مراسم‌های مذهبی و معنوی به توفیقات بزرگی دست پیدا کردیم. سال گذشته بیش از 20 میلیون نفر در پیاده روی اربعین شرکت کردند. همه این‌ها از رویشهای معنوی انقلاب است.

روحانی‌نژاد تاکید کرد: اعتکاف مراسمی است که هیچ منابع دولتی در آن هزینه نمی‌شود و تمام هزینه‌های آن توسط خود مردم تامین می‌شود. ما به جهت هماهنگی ستادهای اعتکاف را دراستان‌ها تشکیل داده‌ایم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: اعتکاف را می‌توان در مساجدی که اقشار اجتماعی در آن رفت و آمد می‌کنند، برگزار کرد نه مساجد اختصاصی که عموم مردم در آن‌ها حضور ندارند. ظرفیت مساجد برای برگزاری اعتکاف خیلی بالا نیست و خوشحالیم سال به سال ظرفیت سازی لامز صورن می‌گیرد که امیدواریم متولیان مساجد و هیأت امنا، امکانات لازم و اولیه را در مساجد فراهم آورند تا علاقه‌مندان به اعتکاف بتوانند در این مراسم شرکت کنند و به دلیل تکمیل ظرفیت، از این سنت حسنه باز نمانند. کسانی که نذر دارند می‌توانند نذر خود را به سمت اعتکاف سوق دهند تا از هزینه‌های معتکفین کاسته شود.

وی افزود: انعکاس جلوه‌های زیبای اعتکاف توسط صدا و سیما و رسانه‌ها به شرط به هم نخوردن خلوت معتکفین می‌تواند به جریان‌سازی فرهنگی بیانجامد.

روحانی‌نژاد تاکید کرد: نباید برای معتکفین برنامه‌های فشرده و بسیار زیاد تدارک دید، چون معتقدیم خلوت آن‌ها را نباید به هم زد، باید در اعتکاف به شرکت‌کنندگان اجازه دهیم هر کس به صورت فردی به توبه و انابه و ادعیه و تزکیه بپردازد. بهتر است در مساجد به نماز جماعت و مراسم ویژه ولادت امیرالمؤمنین، وفات حضرت زینب و دعای ام‌داود بسنده شود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، حضور افراد و دستگاه‌های غیر مسئول در مساجد برگزار کننده اعتکاف را مخلّ خلوت معتکفین دانست و ادامه داد: در 5500 مسجد در سال جاری اعتکاف را خواهیم داشت و با توجه به عدم تلاقی با ایام امتحانات، پیش‌بینی می‌کنیم امسال حضور دانش‌آموزان و دانشجویان چشمگیر‌تر باشد. آمار اولیه از حضور 700 هزار معتکف در مراسم اعتکاف امسال حکایت دارد.

روحانی‌نژاد همچنین از همه کسانی که به علت ظرفیت پایین مساجد از شرکت در مراسم اعتکاف باز می‌مانند، عذرخواهی کرد.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین